5 tillfällen då användbarhetstester är fel
Det finns en förhoppning hos många webbansvariga att det ska finnas ett enkelt recept för hur en webbplats ska byggas för att bli framgångsrik. Många ägnar sig åt att söka efter idealreceptet. Andra jobbar med att hela tiden förbättra och förändra sitt eget hemmakok. Men det kanske är dags att se över ingredienserna?
Användbarhetstester har etablerat sig som ett självklart steg i projektarbeten. Ibland känns de som ett nödvändigt ont, många projektmedlemmar ser inte nyttan med dem. Och ärligt talat: det görs alltför mycket användbarhetstester som inte skapar någon som helst nytta. Så se upp för dessa varningstecken:
Fem tillfällen då användbarhetstester är fel:
- När du inte har rätt personer att testa med. Det finns en motivation hos människor som är intresserade av det ämne din webbplats behandlar. Det är aldrig några problem att hitta människor som har svårt för att använda din webbplats, men det behövs ett sammanhang och en motivation som ligger utanför webbplatsens arena för att testen ska vara relevant: användarna måste vilja använda webbplatsen till att börja med.
OM användarens motivation är att få en biobiljett för sitt besvär, snarare än att faktiskt köpa något på din webbplats, kommer han/hon bete sig väldigt annorlunda från den verkliga situationen. - När du testar sådant du redan vet. Det förvånar mig om och om igen hur många som testar för att få bekräftat något de inte tror fungerar – i stället för att åtgärda först och testa något som de tror fungerar.
Det finns yrkesroller inom design: interaktionsdesigner, informationsarkitekt, med flera som faktiskt är experter på att ta fram användbara lösningar. Yrkesrollen industridesigner har funnits ännu längre, och börjar aldrig med tester; utan med idéer. - När du testar allt samtidigt. I ett försök att ta “helhetsgrepp” testar man och identifierar problem över för många områden på webbplatsen – det leder ofta till att man får för lite information om specifika områden, ändrar för mycket överlag och har egentligen noll koll på vad som blev bättre eller sämre.
Det är osannolikt att du hittar testpersoner som är motiverade till att genomföra uppgifter över hela spektrat av aktiviteter som man kan utföra på din webbplats. Välj ett område och gör det bra. - När du inte testar rätt saker. Visst är det spännande att se om människor tycker era bilder är varma och välkomnande, men nog bör du lägga mer tid på att testa köpprocessen?En webbplats är en direkt förlängning av företaget. Här gäller det att kunna ha fokus på affärsmål, resurser och tid.
Användbarhetskonsulter älskar människor och vill att alla människor ska gilla allt, det är deras jobb, men det är ditt jobb att balansera detta mot affärsverksamheten. - Om du inte tänkt göra en andra utvärdering. Hur vet du att något blivit bättre om du ändrar godtyckligt efter resultaten men inte följer upp och ser om resultaten förbättrats?
I värsta fall kan testresultat leda mot lösningar som står i direkt konflikt med ett företags mål; och då gäller det att ha förmåga att se det innan man blint följer och tillämpar alla slutsatser.
Men gör man rätt så är användbarhetstester som en fikastund med Mark Levengood
Mina bästa insikter om hur en design ska fungera kommer i princip alltid genom konversationer med de människor som faktiskt använder eller har anledning att använda tjänsten eller produkten. Inte för att de säger det rakt ut (visste användarna vad de ville ha skulle mitt jobb vara skitenkelt), utan för att man kan känna när människor är besvärade, frustrerade eller euforiska när de pratar om saker; och genom att göra djupdykningar i dessa känslor kan man hjälpa dem att själva komma till insikt om vilka åtgärder som ger mest nytta.
Att konversera sig fram till lösningar är dessutom väldigt trevligt. Ta gärna själv en fika med en användare i veckan. På allvar. Användbarhet ska smaka gott.