Barbie med vit käpp lyfter viktiga arbetssätt

Barbie med vit käpp lyfter viktiga arbetssätt
En leende Lucy Edwards håller upp och visar den nya Barbie-dockan med vit käpp. Lucy Edwards är en brittisk journalist samt aktivist och influencer inom tillgänglighet. Hon förlorade själv sin syn vid 17 års ålder. Bilden är en PR-bild från Mattel i samband med lanseringen.

När du läser nyheten om att Mattel lanserar en blind Barbie med vit käpp, notera att dockan är framtagen tillsammans med organisationer och personer som är experter på, och själva har, synnedsättningar.

Mattel anordnade lekstunder för barn med synnedsättningar som en del i produktutvecklingen. Därför handlar nyheten även om hänsyn till detaljer ända ner till hur kartongen öppnas.

  • Kläderna är gjorda i material med hög sensorisk och taktil upplevelse (en rosa satin-blus och veckad kjol).
  • För att enkelt kunna byta kläder har blusen ett högkontrast-fäste med krok och kjolen ett elastiskt midjeband.
  • Armbågslederna har utformats så att dockan ska kunna använda käppen på ett sätt som uppfattas som bekvämt.
  • Barbie i Braille-skrift på kartongen är strategiskt placerat enligt råd från synskadade själva.
  • För att personer med synnedsättning också lättare ska kunna öppna kartongen själva har den kompletterats med en ny dra-ut-flik.

Notera att högkontrast-detaljer handlar om att göra det lättare för personer med synnedsättningar att hantera dockan.

Och detaljerna på kartongen (placeringen av blindskriften och dra-ut-fliken) kommer nu att implementeras på alla Barbie-lådor i Fashionista-serien. Det understryker hur ett fokus på tillgänglighet bidrar till design som hjälper alla.

Det finns självklart många saker rent generellt att anmärka på när det gäller Mattel och Barbie som fenomen, som det alltid gjort, men jag uppskattar det arbetssätt som de visar prov på i det här fallet och som många fler organisationer kan lära sig av.

Referenser

First blind Barbie released by toy maker Mattel
Mattel’s Barbie Fashionistas line gives children a range of more diverse dolls to play with
‘A positive step forward’: Mattel launches first blind Barbie
Toymaker created the doll, which carries a cane, to create a ‘sense of belonging’ for children with vision impairment