SSMX i sketchnotes

Idag har det varit knytkonferensen Stockholm Social Media Exchange (SSMX) för hela slanten. Förutom att jag är oerhört smickrad och glad över att min mall för knytkonferenser kommer till användning på gridden/schemat så har jag förstås också skissat en del från dagens inspirerande föredrag och diskussioner. Och jag har blivit fångad på bild när jag skissar. Jag passar på att mitt i middagen smita iväg och publicera skisserna från dagen.

Therese Reuterswärd inledde med en konkret och insiktsfull inblick i hur Scandic jobbar med kampanjer på Facebook och mätningar av desamma. Therese, som är en av de 24 experter jag tipsat om tidigare, skriver om detta själv på sin blogg.

#sketchnotes från @TrulyTherese:s session på by axbom, on Flickr" href="http://www.flickr.com/photos/axbom/8500227686/">[SE] <a rel=#sketchnotes från @TrulyTherese:s session på " src="http://farm9.staticflickr.com/8095/8500227686_1ca7196b68_z.jpg" />

Deeped tog initiativet till en diskussion om Klout – ett online-verktyg som mäter hur mycket aktivitet du genererar i sociala medier. Det blev många infallsvinklar och jag njöt i fulla grad av att få höra hur tydligt det är att vi fortfarande har många olika synsätt på Klout, samtidigt som Klout i rekryteringsprocessen blev ett hett debatterat ämne. Mina snabba slutsatser kan sammanfattas så här:

  • Vi måste sluta prata om Klout som en mätare av influence, eller påverkan. Klout är en mätare av aktivitet.
  • Klout funkar olika bra i olika länder som indikator för vilka ämnesområden man har hög aktivitet kring, där engelskspråkiga länder har en tydlig fördel, eftersom Klout tolkar engelska bättre.
  • Man kan inte förlita sig på Klout som en ensam indikation för värde, men man kan se det som en vägledning för att veta vilka tidpunkter och personer vi kan dyka ner i och lära oss mer om. Förändringar, trender, i Klout-poäng kan ge anledning att titta närmare på bakgrunden och anledning till ökningar och minskningar i kurvor. Det är först då vi kan börja bedöma om det som händer gör det till följd av aktiva handlingar och om det leder till ett värdeskapande för organisationer och/eller personer.

Statistik har alltid varit förbannad lögn. Vi måste alltid göra fotarbetet med analyser och kvalitativa granskningar för att få något som helst värde av statistik. Läs gärna också Deepeds egen bloggpost i ämnet.

#sketchnotes från @deeped:s session på by axbom, on Flickr" href="http://www.flickr.com/photos/axbom/8500364662/">[SE] <a rel=#sketchnotes från @deeped:s session på " src="http://farm9.staticflickr.com/8506/8500364662_0a5d7963cd_z.jpg" />

Till slut har jag äntligen också hört Johan Lange köra sina tankar kring LUCK-konceptet, och jag är grymt imponerad. Förutom att jag är helsåld på konceptet Lean och de tankar Johan beskriver om oss människor som känslovarelser primärt och rationella varelser sekundärt, så visualiserar Johan detta på ett fantastiskt sätt genom att skissa på en hel vägg samtidigt som han pratar. Både innehåll och presentation får toppoäng av mig och jag har anledning att återkomma till hur Johans resonemang kring människors beteenden passar väldigt bra in i min egen ACEAWE-modell.

#sketchnotes från @johanlange:s session på by axbom, on Flickr" href="http://www.flickr.com/photos/axbom/8499582199/">[SE] <a rel=#sketchnotes från @johanlange:s session på " src="http://farm9.staticflickr.com/8110/8499582199_61e711cced_z.jpg" />

Om du är fortsatt nyfiken på sketchnotes, läs gärna intervjun med mig om hur jag började med sketchnotes – inklusive tips om appar jag använder.

Nu, vidare mingel med alla kreativa, smarta människor!