O'Reilly om ReadSpeaker
I februari berättade jag om ReadSpeaker AudioFeed och möjligheten att få en podcast-version av en blogg. Inom 15 minuter från det att jag publicerar ett inlägg på min blogg finns en uppläst version av inlägget redo att ladda hem i ett separat podcastflöde. Lyssna till exempel på mp3-versionen av axbom.se.
Det är kul när intresset för den här geniala tekniken växer och även Tim O’Reilly uppmärksammat ReadSpeaker i sin blogg. O’Reilly Media använder nu tjänster från ReadSpeaker för att läsa upp innehåll från en rad sajter i O’Reillys webbuniversum. Även ett RSS-flöde för artiklar och inlägg är aktuellt.
[…]Allen Noren, who has had an interest in having our books and sites read aloud for years, has just rolled out speech synthesis on our sites and blogs via a partnership with a Swedish company called ReadSpeaker.
Tim O’Reilly är mannen bakom förlaget O’Reilly Media som har producerat en rad läsvärda böcker inom IT-området och en person som jag delar många värderingar med; bland annat hans stöd för open source och free software. Att han även värderar möjligheten att omvandla text till tal är tydligt.
ReadSpeaker ökar tillgängligheten
Möjligheten att få innehåll uppläst gagnar inte bara personer med nedsatt syn utan även människor som inte har det skrivna språket som modersmål och människor som vill “ta med sig” innehållet till andra forum och lyssna exempelvis i sin mp3-spelare.
Allen Noren skriver mer om O’Reillys nya röst. Bland annat tar han upp det som många framför som kritik: vissa uttal är inte perfekta och uppläsningen haltar ibland, även om rösten är kusligt träffsäker. Saken är den att rösterna från ReadSpeaker går snabbt att “träna” och blir snabbt bättre på uttal av ord och begrepp som gäller för en viss verksamhet.
Is it perfect yet? No. As you click around and listen you’ll notice imperfections. The reader stumbles over malformed html and certain words and phrases, and it still needs help when reading code. But as I said, the voice is easily trained, and we’re adding a feedback mechanism so readers can help us perfect the service.
Läste ni det sista? De tar hjälp av läsarna för att förbättra tjänsten. Det är det fina med organisationer som förstår vad webben går ut på. De inte bara talar; de lyssnar också.