Oj, vad du har vuxit i sommar!
Det är inte bara barnen som växer. I sommar tänkte jag lära mig cykla enhjuling och spela munspel. För tre år sedan lärde jag mig jonglera med käglor. Nej, jag har inga cirkusambitioner men jag har en stark inneboende vilja att fortsätta lära mig nya saker. Och nya erövringar ger mig enorm tillfredsställelse, nya insikter, oväntade infallsvinklar och aptit på ännu mer ny kunskap.
Det här är ett utskick från Per Axbom till dig som prenumererar på mitt nyhetsbrev insikter, idéer & innovation = i3.
“I am always doing that which I cannot do, in order that I may learn how to do it.” - Pablo Picasso
En förmåga att hålla många bollar i luften kräver också att man kan slappna av i vissheten om att allt annat flyter på. Till stöd har jag många mallar och verktyg, och jag delar gärna med mig av dem så att du också kan slappna av och ägna dig åt dina egna drömmar i sommar.
Ny mall för webbcopy-strategi
Bland mina populära mallar har jag nu lagt till en strategi för webbcopy. Jag uppmanar dig att använda den nästa gång du skriver innehåll för digitala medier - vare sig det är en artikel, en produktbeskrivning eller instruktioner till användare.
Mallen tvingar dig bland annat att tänka på:
- vad din läsare har för behov
- vad hon sökte på för att hitta artikeln
- hur mycket tid hon har för att läsa
- vad du vill att hon ska göra sedan
Den sista frågan märker jag ofta att mina kunder har en tendens att glömma bort, trots att det är den viktigaste frågan du bör ställa: vad ska innehållet leda till; vare sig det är köp, prenumeration, rekommendation eller mer läsning. Du hittar denna mall och fler på https://axbom.se/mallar
Tveka inte att testa dina lösningar med riktiga användare. Nu direkt. Nej, alltså nu!
En halv dag med Russ Unger på konferensen User Experience Lisbon (UXLx) fick mig att än mer inse vikten av att testa tidigt och ofta. Och att du kan göra det med små medel, på kort tid till låg kostnad = guerillatestning.
Guerillatestning är billigt (jämfört med vad du får) och den största utmaningen handlar om att faktiskt våga gå ut och prata med människor. Att våga ta emot kritik för att förbättra dina produkter.
På 30 minuter byggde vi en prototyp för automatisk hotell-incheckning, la prototypen i en PDF i iPad och gick ut på Lissabons gator för att prata med människor. Ytterligare 30 minuter senare hade vi information och nya insikter som skulle förbättra produkten rejält.
Här kan du se mig demonstrera vår prototyp på en parkbänk, få återkoppling och även språktolkning av en annan konferensdeltagare!
Så ut på gatorna i sommar, bygg prototyper och prata med människor kring dina idéer. Jag visar dig mer än gärna hur det kan gå till. Vågar du det?
Psst, om du vill köra användartester på distans så kan jag rekommendera Loop11. En underbar produktiv aktivitet som ger viktig information om förbättringsmöjligheter till en låg kostnad.
#nybank någon?
Det började med att Jens Wedin på Antrop skickade ut en öppen fråga med anledning av ett artikeltips han fått av Björn Lilja på Kundo.
"Någon som vill bygga en svensk banktjänst?"
Ganska snabbt var vi flera som nappade och mer än så: vi ägnade 5 minuter här och var till att producera.
- Jens skissade sina idéer och jag skissade mina.
- Jens kompletterade med koncept.
- James Royal-Lawson från Beantin Webbkommunikation skissade vidare på infrastruktur och koncept
- och Emil Cardell från Unwilling Coder punktade upp principer och mål.
...och så där höll det på. Vi fick bland annat input från Francis Rowland i England som råkade se vad vi höll på med.
En dag senare hade vi alltså en hashtag på Twitter (#nybank), en blogg (om än inte så aktiv ännu) och många härliga idéer och infallsvinklar från flertalet webbproffs.
Det var en sådan där sak som bara hände, som det gör nuförtiden: tankar uppstår och de som vill bidrar. Det tar ingen tid, man gör det man gillar och det blir bra för att vi är passionerade utanför företagsgränserna.
Jämför med vad som hänt om en bank kommit med frågan i en kravspec till ett enskilt produktionsföretag... eller just det: det är så bankerna ser ut idag ;)
Men vore det inte bättre om bankerna intresserade sig för de bra idéerna som kommer utifrån?
Och så här skrev sedan Björn Lilja.
Jag kanske har en bank som vill vara med! #nybank
Så håll i er: Vi kanske bygger en bank i sommar! =)
Listen
Nu har jag tagit steget in i podcasting-världen igen och tillsammans med James Royal-Lawson driver jag engelsk-språkiga UX Podcast, en podcast-serie om allt det som angränsar till användarupplevelser och servicedesign men för få pratar om.
I pilotavsnittet recenserar vi konferensen User Experience Lisbon (UXLx). Varje avsnitt är också uppdelat i 3 bitar, lagom stora för förtäring på resan till jobbet.
Nästa avsnitt planeras till nästa vecka så snabba dig på att gå till uxpodcast.com för att prenumerera.
Axbom i iPhone
Du kan få alla mina artiklar, presentationer, bilder och filmer direkt i din iPhone.
Senaste blogginlägget på axbom.se:
Manifest för framgångsrika lösningar.