Idé till verklighet för Mikrospar i Skandiabankens app

I mars vann jag en iPhone 4S i en tävling där Skandiabanken efterfrågade idéer till sin mobila app. I dagarna har den den idén realiserats och lanserats. Jag är oerhört imponerad av Skandiabanken i hanteringen och återkopplingen till mig, och framför allt av hur de förverkligat en tjänst som har tydligt användarfokus.

Glad vinnare av iPhone 4S

Innan jag går in på appen, låt mig börja från början. Mitt förslag löd alltså så här:

Presentera bilder på mina sparmål tillsammans med en mätare som visar hur nära jag är. Låt mig spara undan 50, 100 eller 500 kr med bara ett knapptryck.

Jag tänker inte på något sätt påstå att det här är en unik idé och säkert har många andra tänkt samma tanke. Just där och då föll den i alla fall i god jord hos Skandiabanken. Och så är det ofta med idéer: tajming är avgörande för deras framgång.

Hur idén växte hos mig

I december 2009 höll jag en föreläsning på STIMDI som jag gav namnet Undvika smärta. Jag pratade bland annat om att vi måste vara där vår målgrupp är, och inte begära att de ska leta upp oss. Jag nämnde som exempel att människor kanske vill spara pengar men att det är för krångligt, och det bästa sättet – för att både bli påmind och förenkla – vore att ha en stor röd knapp vid ytterdörren på vilken det står “Spara 200 kr” och varje gång man trycker på den så förs det över pengar till sparkontot.

På invändningar om att det är orealistiskt att som företag installera en knapp i människors hus förde jag fram att möjligheten redan finns. Företag och organisationer har nämligen en unik ingång till människors vardagsrum via mobiltelefonen. Om vi lyckas lägga knappen på telefonen så har vi kommit en bra bit på väg att både finnas till hands oavsett tid och rum, samt fungera som motivation för beteenden som människor redan eftersträvar.

Exempel på hur en stor knapp i hallen skulle se ut 🙂

Exakt denna bild var inte med i presentationen men jag pratade om sparmål i anslutning till en liknande bild eftersom jag hade bankfokus i föreläsningen.

Den här principen har nu Skandiabanken lyckats med. Och de har verkligen ansträngt sig för att göra det enkelt.

Upplevelsekartläggning och betala räkningar

Lite till saken hör att jag i samma föreläsning för 3 år sedan presenterade metodiken upplevelsekartlägging. Denna metod har sedan dess växt sig stark inom UX/usability-området; min källa och inspiration på den tiden var boken Customer Genius av Peter Fisk.

Jag presenterade ett förenklat flöde för att betala räkningar och värderade hur nöjd eller ledsen användaren var i varje kontaktpunkt. Utmaningen, menar jag, är att sedan minimera smärtan för användaren genom att ta bort moment som skapar sura miner, alternativt göra dem mer angenäma.

Jag illustrerade detta i följande bilder:

stimdi-webb-smarta-A

stimdi-webb-smarta-A1

stimdi-webb-smarta-A2

Just det här med att betala räkningar tog Skandiabanken ett stort steg mot att förenkla redan i våras genom att i sin app tillåta betalningar via kameran — man läser helt enkelt av OCR-nummer, belopp och gironummer med kameran, slår sin kod och trycker ok.

Jag visar i detta videoklipp hur det går till:

Imponerande innovation: Tjänster utanför inloggningen

Saldo för ett konto kan visas högst upp i appen utan att jag behöver logga in.

Ett moment som alltid försvårar för användaren, men oftast har giltiga skäl, är just inloggningmomentet. Skandiabanken använder sig av mobilt Bank-ID för att hålla en hög säkerhet vid betalning av räkningar.

Men spara-knapp då? Ska jag verkligen logga in varje gång jag vill spara? Då blir det ju ändå en stor tröskel att spara trots att telefonen ligger på köksbordet.

Det är nu jag verkligen måste ge en eloge till Skandiabanken för de taktiska beslut som till slut ledde fram till detta: Du behöver inte logga in för att spara från ett konto till ett annat.

Skandiabanken inser att överföringen av pengar mellan två av mina egna konton, dessutom avseende de små belopp vi pratat om här, inte kommer att utgöra någon större säkerhetsrisk. Det räcker alltså med en mobil pinkod på 4 siffror för att genomföra överföringen av sparpengarna. Det är allt. Ingen login.

Att börja ge mig utvalda banktjänster som inte kräver login är ett stort steg (jag har inte sett det hos någon annan svensk bank utanför diverse uppringda tjänster). En ytterligare tjänst — värd att notera — som Skandiabanken tillhandahåller utanför login är möjligheten att aktivera saldovisning för ett specifikt konto. I det fallet kräver man inte ens pinkod.

Funktionerna är banbrytande och eliminerar både trösklar och smärta för mig som kund. 

Nybank-diskussion på Twitter

Min vurm för banker och deras gränssnitt har också lett till en hel del diskussioner på Twitter. I juni 2011 var vi flera som tillsammans startade -diskussionen på Twitter och la snabbt upp skisser på en blogg och även på Flickr. Min skiss såg då ut så här och embryot till den idé jag gav Skandiabanken anas i ruta 1 och 3.

6-up idéer till gränssnitt för ny bank

Så lämpligt då att Skandiabanken la ut sin tävling när jag funderat klart!

Så fungerar Mikrospar

För att du ska få en förståelse för hur Mikrospar fungerar  har jag satt ihop följande skärmdumpar (klicka för större bild). Tyvärr har jag inte fått Facebook-kopplingen att funka (också det en nyhet) som ger mig möjlighet att dela med mig av hur nära mitt sparmål jag är.

Min återkoppling till Skandiabanken i arbetet med appen har framför allt handlat om en möjlighet att även ha ett foto på sitt sparmål, vilket ytterligare sporrar motivation och gör det roligare att sprida vidare till andra.

Tack än en gång Skandiabanken för min iPhone 4S och tillåt mig också uttrycka min beundran över att ni efter tävlingen har återkopplat, hållt mig informerad och tagit till er min feedback. På det stora hela vittnar det ni gör om en, för bankvärlden, unik känsla för användarcentrerad kommunikation.

Mycket mer om banker kommer på bloggen

Av någon anledning kretsar jag mycket kring bankvärlden just nu och det kommer komma mer från mig.

  • I oktober vann jag även SEB Innovation Award. Hela min idé kommer jag att presentera här på bloggen innan året är slut.
  • Jag har på eget bevåg, tillsammans med James Royal-Lawson, genomfört jämförande eyetracking-studier av ett formulär hos SEB samt en alternativ prototyp som jag byggt. Jag kommer att lägga ut ett par filmer från detta på bloggen. Riktigt givande resultat!
  • Jag ligger efter med presentationen av min card sorting-övning gällande informationsarkitektur för internetbanker, men du kan redan få gratis tillgång till rådatat och jag kommer lägga ut min analys inom en månad. Jag lovar 😉
  • På World Usability Day lyssnade jag på Brett King om Bank 3.0 och gjorde några skissanteckningar. En sammanfattning i punktform av detta kan du också vänta dig.

Som du märker går det ingen nöd på bankers behov av nytänk. Vi ses!