Gubben i soporna
Låt säga att varje gång du vill slänga något i din papperskorg så dyker det upp en gubbe ur papperskorgen som hejdar dig och hojtar “Är du riktigt säker på att du vill slänga den där?” För att få slänga ditt skräp måste du svara ja.
Det här är ett fenomen i datorvärlden som många tar för givet och som kräver en tankevända eller två innan man inser bristerna i det. För många som utvecklar digitala tjänster kan det kännas som en fördel att användarna verkligen måste försäkra sig om att de vill radera eller slänga eller ta bort.
Men hur angenäm är gubben i papperskorgen egentligen? Han stör arbetsflödet och blir till en irriterande övervakare som man önskar man kunde göra sig av med precis som man terminerar Words “hjälpsamma” gem.
Att ständigt fråga användaren om han eller hon är säker på något är att ifrågasätta dennes intelligens. Varför tryckte du på radera om du inte är säker på att du vill radera? Vet du verkligen vad du håller på med? Kan du styra din vilja?
Konsten att få ångra sig
I 99.9% av fallen när jag slänger något så vill jag faktiskt slänga det, tackar som frågar.
Jamen vad är alternativet egentligen, undrar du kanske? Du behöver inte titta längre än din användning av Word. Om du av misstag raderar en rad eller ett stycke i Word så känner de flesta till tangentkombinationen Control-Z eller annars menyvalet “Ångra”. Man tar alltså tillbaka det man slängde ur papperskorgen, precis som man gör med den vinnande lottoraden i kökssoporna.
Exempel på en webbaserad tjänst som gör detta duktigt är Googles e-posttjänst Gmail. Om jag vill radera eller flytta något så gör jag det och det är inga enerverande obligatoriska frågerutor som dyker upp. Däremot har jag alltid möjlighet att ångra mitt val, om jag för ovanlighetens skull gör fel. Det är jag som styr mina förehavanden, inte gubben i soporna.
Problemet i utvecklingsprocessen är att det är mycket svårare för programmeraren att bygga in möjligheten för användare att ångra saker och lyfta tillbaka dem. Att irritera användaren med en fråga handlar oftast bara om en enda kodrad. Feltänket är redan inbyggt.
Och än så länge – anno 2008 – så byggs det framför allt lösningar som är lätta för programmerare att programmera, snarare än lösningar som är trevliga att använda av människor. Tänk några vändor på det inför nästa projekt.
Inspirerat av boken The Inmates are Running the Asylum av Alan Cooper.