Strategi och värdekurva för iPad
Apple har lanserat sin iPad och har fått tuff kritik såväl som mer nyanserade omdömen. Jag tänkte ta tillfället i akt att belysa att mycket av kritiken bygger på felaktiga förväntningar om att iPad ska ersätta en dator. Mer rimligt är nämligen att den ersätter ett fotoalbum, ett brädspel eller en kokbok.
Det Apple har gjort är att skapa ett nytt produktsegment som människor febrilt försöker jämföra med något existerande. I mina ögon är iPad exempel på en Blue Ocean Strategy och taktiken är alltså att segla på hav där det inte finns några konkurrenter.
Jag har gjort följande värdekurva för att visa vad jag menar:
Färre egenskaper ger bättre egenskaper
Varje framgångsrik designer känner till att nyckeln till ett lyckat gränssnitt är att skala bort överflöd, inte att lägga till. På samma sätt vet en affärsstrateg att man måste jämka bort egenskaper hos en produkt för att ge tydligt företräde åt det som eventuellt är än viktigare egenskaper: prestanda, pris, m.m.
Att försöka tillgodose allas behov i samma produkt är som att bygga en bil som samtidigt ska attrahera småbarnsfamiljer, sportbilsentusiast och budfirmor. Det blir i bästa fall halvdant.
— Det är detta jag åsyftar i värdekurvan med egenskapen “All jävla teknik som får plats”.
I min värdekurva för iPad (OBS! långt ifrån heltäckande) jämför jag med de närliggande produkterna Netbooks och Tablet PCs. Jag vill illustrera att iPad valt att vara bäst på vissa områden och alltså gått sin egen väg istället för att försöka jämföra sig med eller konkurrera med någon annan. Viktigt att notera är att iPad inte alls strävar efter att vara en konkurrent till en vanlig dator, och givet det är jag övertygad om – liksom Peter Merholz – att priset är en egenskap som är avgörande för mottagandet av en produkt i ett nytt segment.
En vinnande taktik från Apple
Med lite helikopterperspektiv och förståelse för hela affären så har man gjort några val: accelerometern, den unika touch-tekniken (som kräver snabb responstid), trådlöst nätverk och högupplöst video i kombination med lång batteritid (en månads standbytid!) har fått prioriteras framför en inbyggd kamera, multi-tasking och ett högt pris — i nuläget.
Gillar du iPad, eller inte? Förutom att kommentera så vore det kul om du vill besvara enkäten som en Twitter-diskussion landade i. Teorin är nämligen att det är nyblivna Apple-entusiaster som inte gillar iPad. Besvara enkäten “iPad – en besvikelse eller det bästa som hänt sedan skivat bröd?” så får vi veta om teorin håller.
Läs mer iPad-reaktioner
- Mikael Zackrisson, Veckans affärer: Nej, Apple kommer inte rädda medieindustrin. Det får vi klara själva.
- Simon Sundén: iPad – en gigantisk iPhone med stora möjligheter!
- Ohsohightech: Apple iPad är ingen revolution (ännu) men berättade Steve Jobs allt?
- ReadWriteWeb: 5 Reasons to Wait for iPad 2.0
- Cocoia: iPad UI Roundup
P.S. Självklart får du använda min värdekurva var helst du vill, bara du hänvisar/länkar tillbaka till mig Det finns också en engelsk version av värdekurvan D.S.