Apple har lanserat sin iPad och har fått tuff kritik såväl som mer nyanserade omdömen. Jag tänkte ta tillfället i akt att belysa att mycket av kritiken bygger på felaktiga förväntningar om att iPad ska ersätta en dator. Mer rimligt är nämligen att den ersätter ett fotoalbum, ett brädspel eller en kokbok.

Det Apple har gjort är att skapa ett nytt produktsegment som människor febrilt försöker jämföra med något existerande. I mina ögon är iPad exempel på en Blue Ocean Strategy och taktiken är alltså att segla på hav där det inte finns några konkurrenter.

Jag har gjort följande värdekurva för att visa vad jag menar:

Värdekurva för iPad

Färre egenskaper ger bättre egenskaper

Varje framgångsrik designer känner till att nyckeln till ett lyckat gränssnitt är att skala bort överflöd, inte att lägga till. På samma sätt vet en affärsstrateg att man måste jämka bort egenskaper hos en produkt för att ge tydligt företräde åt det som eventuellt är än viktigare egenskaper: prestanda, pris, m.m.

Att försöka tillgodose allas behov i samma produkt är som att bygga en bil som samtidigt ska attrahera småbarnsfamiljer, sportbilsentusiast och budfirmor. Det blir i bästa fall halvdant.

— Det är detta jag åsyftar i värdekurvan med egenskapen ”All jävla teknik som får plats”.

en liggande iPad i ett fodral med Arlas hemsida synligI min värdekurva för iPad (OBS! långt ifrån heltäckande) jämför jag med de närliggande produkterna Netbooks och Tablet PCs. Jag vill illustrera att iPad valt att vara bäst på vissa områden och alltså gått sin egen väg istället för att försöka jämföra sig med eller konkurrera med någon annan. Viktigt att notera är att iPad inte alls strävar efter att vara en konkurrent till en vanlig dator, och givet det är jag övertygad om – liksom Peter Merholz – att priset är en egenskap som är avgörande för mottagandet av en produkt i ett nytt segment.

En vinnande taktik från Apple

iPad används för att bläddra i fotoalbumMed lite helikopterperspektiv och förståelse för hela affären så har man gjort några val: accelerometern, den unika touch-tekniken (som kräver snabb responstid), trådlöst nätverk och högupplöst video i kombination med lång batteritid (en månads standbytid!) har fått prioriteras framför en inbyggd kamera, multi-tasking och ett högt pris — i nuläget.

Gillar du iPad, eller inte? Förutom att kommentera så vore det kul om du vill besvara enkäten som en Twitter-diskussion landade i. Teorin är nämligen att det är nyblivna Apple-entusiaster som inte gillar iPad. Besvara enkäten ”iPad – en besvikelse eller det bästa som hänt sedan skivat bröd?” så får vi veta om teorin håller.

Läs mer iPad-reaktioner

P.S. Självklart får du använda min värdekurva var helst du vill, bara du hänvisar/länkar tillbaka till mig Det finns också en engelsk version av värdekurvan D.S.

Relaterat

Fuglesang talar direkt till dig, inte till media Natten mot onsdagen den 26 augusti 2009, strax efter midnatt svensk tid, skriver Christer Fuglesang så här på Twitter: På morgonen den 26 a...
En fulsnygg strategi från Blocket En medveten strategi handlar väldigt mycket om att differentiera sig från sina konkurrenter och skapa ett tydligt erbjudande till sina kunder. I m...
Tjäna pengar på Twitter Funderar du också på hur du ska använda Twitter på företaget? Är det bara en tidstjuv eller kan det generera nytta, rentav pengar, för ditt företag? O...

14 svar till “Strategi och värdekurva för iPad”

  1. Skönt att läsa en text om Ipad som varken hyllar eller tokdissar. Oavsett ens reflektioner och tankar kring Ipad som sådan måste man faktiskt erkänna att Apple brukar lyckas rätt bra med sina produkter. Det är ju inte för inte som det t ex snackas om ”Iphone-killer” och inte ”Sony Ericsson X10”-killer.

    Ska bli intressant att se hur Ipad placerar sig på marknaden och hur folk tänker kring användningsområden. Vi hade en kort enkät på jobbet och blev inte helt kloka på var och när en Ipad passar bäst…

    Tack!

  2. Tack för en intressant och fräsch analys av iPad:en. Jag måste erkänna att jag tillhör en av de skeptiska, men jag är definitivt öppen för att bli bevisad fel. Det känns som att den stora insatsen egentligen inte kommer från iPad, utan från de som bygger applikationer som verkligen lyfter apparaten och där det blir uppenbart att samma applikation inte skulle bli en hit på vare sig en netbook eller en iPhone. Egentligen skulle Apple visat dessa apps redan på sin presentation, men jag tyckte inte de apps som visades var så uppenbart överlägsna på plattan.

    Nu är jag så fräck att jag faktiskt ser en öppning att ge designråd till en användbarhetsexpert. 🙂 Tipset lyder helt enkelt att när du uppmanar folk att ta en enkät, så berätta inte vad hypotesen bakom enkäten är. Risken är att du får en hel del ”experimenter effects”, dvs att folk gärna vill bekräfta din hypotes, eller ibland, folk som gärna vill bevisa dig fel.

  3. Ser det mer som ett komplement än konkurrens. En bekvämlighetsfaktor som gör livet lättare och mer effektivt.

    En av anledningarna att jag valde att köpa en tablet-laptop var möjligheten att kunna flippa skärmen och använda den som läsplatta, en ipad hade varit mer effektiv men är för dyr för mig.

  4. Tack för kommentarer och andra vinklar!

    Mr Profit: du har självklart rätt när det gäller enkäten. Det gick lite snabbt där som det kan göra när man hetsar att få ur sig ett blogginlägg när man egentligen inte har tid 😉 Observera också att det inte är jag som står bakom den utan jag bara hjälpte till att sprida den; läs mer om enkäten hos Nikke Lindqvist: iPad – hiss eller diss? — den är mest en kul grej för att få lite mer fakta till en diskussion.

  5. Det enda jag fundera kring är om det är taktik eller strategi av Apple.