Podcasting från webbtrender via fredagsbubbel till UX Podcast
Jag har producerat podcasts i olika former sedan maj 2007, alltså i snart sex år och nu när 2013 av flera utsetts till podcastens år så börjar det bli dags att summera. Helt plötsligt inser jag också att UX Podcast, som jag driver tillsammans med James Royal-Lawson, börjar bli etablerat och ser ut att bli ett långsiktigt projekt. Efter 35 avsnitt och snart 1000 nedladdningar i veckan är det nog en rimlig insikt.
Att ringa och snacka med sin idol
En podcast är ett ypperligt sätt att lära sig mer om valfritt ämnesområde, och en otroligt bra ursäkt för att ringa upp sina idoler: “Jo, jag har en podcast som jag skulle vilja att du medverkar i, kan du ställa upp?” Jag får då möjligheten att ta till mig av deras kunskaper i ett ganska avslappnat samtal, utan att det känns krystat. Hur ofta ringer du upp dina idoler?
Mitt första intervjuoffer var just en idol, Brandon Schauer från Adaptive Path (som ju har gått i bräschen för allt vad Experience Design heter) och fyra avsnitt senare tog jag modet till mig att ringa upp ingen mindre än Don Norman, som i UX-branschen är en kunglighet, just kanske för att det var han som myntade begreppet user experience. Han hade inga problem med att ställa upp men jag minns min panik när jag insåg att han gett mig sitt faxnummer istället för telefonnummer. Ironisk användbarhetsmiss i sammanhanget.
Jag bytte namn på podcasten till Fredagsbubbel efter ett litet uppehåll och det är faktiskt superroligt att tidigt ha intervjuat svenska entreprenörer som Ted Valentin, Jonas Lejon, Jonathan Sulo, Jonas Karlsson, Emil Stenström, med flera. Hittade också programmet med Jonas Hombert från 2007 när JayCut började ta fart. Vilken nostalgitripp!
Att vara flera
Det är svårt att hålla igång en podcast när man är ensam. I avsnittet med Jonas Hombert involverade jag Anna Simon, men det samarbetet sträckte sig tyvärr aldrig längre än ett avsnitt. Jag har medverkat i Webbradion också (2010), och blev tidigt lite avundsjuk på David Svensson och Jonas Arnklint som fått till riktigt bra avsnitt och ett bra samarbete med en regelbunden publiceringsplan.
Det skulle dröja till 2011 på flygresan från konferensen UXLx i Lissabon innan James och jag till slut kom överens om att vi borde prova på formatet podcasting tillsammns. Som frilansande branschkollegor stämde vi redan av väldigt mycket idéer med varandra via chat och märkte under konferensen att vi lärde oss mycket av varandra bara genom att diskutera olika sätt att mentalt angripa det monster vi kallar UX. Så lägligt att jag redan hade domännamnet uxpodcast.com i min portfölj.
UX Podcast
Vi började med att experimentera med en massa olika format, satte begränsningar i tid och det blev ofta en teoretisk övning hur många olika sätt man kan lägga upp en podcast på. En sak är säker: man lär sig genom att misslyckas — försök till exempel inte dela upp varje avsnitt i tre delar som vi gjorde i början!
Ljudet har också varit ett ständigt dilemma. där jag eftersträvat att ha oss på olika kanaler för att kunna justera i efterhand, och ibland bara totalt kört med fel inställningar så att vi skulle fått bättre ljud om vi kört med den inbyggda mikrofonen i datorn. När jag dock lyckas få till ljudet i en intervju med Jonas Söderström trots att vi sitter i en bar under en högtalare blir jag riktigt nöjd.
Det är ett äventyr när man jonglerar med en podcast som hobby mellan vardagsliv och jobb. Vi har varit med om allt från att missa vilken tidszon våra intervjuoffer sitter i, till att tappa bort mikrofoner och drabbas av kriser med strömförsörjningen.
Live-sändningar, ja nästan i alla fall
Något av det roligaste vi gör är faktiskt så kallade livesändningar från konferenser, där vi spelar in intervjuer med talarna och publicerar direkt efter. Det är sjukt stressigt, galet roligt och otroligt uppskattat. Exempel är UXLx 2012 och Conversion Jam. Det är exempel på ytterligare en möjlighet att få en privat stund med de skarpaste hjärnorna.
En aning om att vi började få lyssnare från hela världen fick vi när Lou Rosenfeld från Rosenfeld Media hörde av sig och ville att vi skulle intervjua författarna till boken Make it so. Förfrågningar från USA tackar man inte nej till och det ger förstås en otrolig kick för självförtroendet!
Att börja ta podcasten på allvar
Nyligen flyttade vi UX Podcast till en egen WordPress-installation, och James har gjort ett fantastiskt jobb med att kategorisera alla program och göra det lätt att hitta bland dem. Dessutom har vi nu statistik från blubrry.com — det var då vi upptäckte att vi är uppe i snart 1000 nedladdningar per vecka.
När jag scrollar bakåt bland alla program och intervjuer vi gjort så blir man faktiskt lite stolt. Alla dessa människor har vi fångat i en bubbla i tiden, med inspelad röst och föreställningar om förhållanden i världen. En liten bubbla i tiden att återvända till för att se hur vi tänkte och resonerade då.
Utmaningar
I sin enklaste form är det förstås ganska enkelt att spela in ljud och publicera på webben. Jag tror det är viktigt att börja enkelt. Mina första program körde jag uteslutande via Skype. Men sedan vill man ha en jingel, börjar tänka på ljudkvalitet och när folk börjar lyssna på riktigt vill de, hör och häpna, ha lite kontinuitet och förutsägbarhet!
Jag har lovat skriva ihop något om tekniken och utrustningen vi använder för UX Podcast. Till dess börjar jag med dessa insikter. Jag har gärna en dialog i kommentarerna om du har ytterligare frågor och funderingar kring att själv börja med podcasting.
- Att mäta podcasting är jättesvårt. Ljudfilen distribueras i flera kanaler, varav iTunes bara är en och det är omöjligt att veta hur många som faktiskt lyssnar. Blubrry-statistiken som vi fått upp nu är första gången vi känner att vi har något som ger en bra indikation.
- Att hitta ett bra ställe att hosta (lägga sina ljudfiler på) är svårt. Vi har kört på posterous.com men flyttade eftersom den tjänsten troligen inte kommer leva kvar. Nu ligger de på Amazon.
- Längden på podcasts är viktig. Det gäller att känna sin målgrupp och oftast utgå från den genomsnittliga pendlingstiden, ofta 20 minuter. Men oftast har vi så roligt att vi struntar i det…
- Det tar längre tid än man tror att redigera ihop ett program… lägg inte massor av tid på att redigera i efterhand. Det blir inte alls lika roligt då. Satsa på att det du spelar in är det du publicerar.
- Med en bra jingel och musik till intro/outro låter det proffsigt (vår voiceover fixade vi via fiverr.com – musiken är faktiskt producerad i England av Dan Lo-Fi). Till mina tidigare podcasts sökte jag upp gratisjinglar på nätet.
- Man kan aldrig vara nog förberedd inför ett program. De gånger vi faktiskt har tagit oss tid att vara det har det känts riktigt bra, haha 😉
- Man bör ha en utgivningsplan, så att man ger lyssnarna rätt förväntningar och kan skapa en vana. Det hjälper också till för att bli förberedd, man blir mentalt redo i tid till varje inspelning.
- Det är sanslöst roligt!
- Det ger som sagt en bra ursäkt för att ringa upp sina idoler och prata med dem (“jorå, så jag har en podcast förstår du och tänkte höra om jag kan intervjua dig…”)
UX Podcast avsnitt nummer 35 publicerades i morse. Nu kommer vi köra på så länge det är roligt, för riktigt roligt är det just nu när vi märker att det finns ett internationellt intresse för vårt program och statistiken ger oss positiv återkoppling.
Ditt första program är bara en inspelningsknapp bort… en sådan finns lite överallt nuförtiden. Fundera på vilken idol du skulle vilja ringa upp och snacka med.