Meta keywords: en efterhängsen tidstjuv
Jag använder dem inte och min webbplats syns bra i sökmotorerna. Många av mina kunder vill använda dem men vet inte om de funkar. Flertalet webbredaktörer har varken tid, ork eller kompetens för att skriva in dem på ett strukturerat sätt. Och sökmotorerna själv verkar inte bry sig om Meta Keywords.
Jag själv har oerhört låg tilltro till fenomenet Meta Keywords, en möjlighet att lägga in nyckelord, sökord och begrepp, som är synliga för sökmotorer men inte för vanliga besökare på en webbsida. På grund av missbruk, och låg tillämpningsgrad, övergav de flesta sökmotorer Meta Keywords som sökunderlag redan i slutet av 90-talet. Nyare sökmotorer som Google och FAST har aldrig ens haft stöd för Meta Keywords.
Missbruket dödade keywords-elementet
Tanken är god: tillåt webbägaren att delge vilka nyckelord som är relevanta för just den här webbsidan och på så sätt skapa ämnen och strukturer och stöd för att bedöma innehållets relevans. Men vad händer om Meta Keywords missbrukas och man skriver in nyckelord som inte alls har med sammanhanget att göra – då lurar vi användaren; eller om webbutvecklaren har för låg kompetens för att ange relevanta nyckelord på rätt ställen: ska då webbplatsen uteslutas även om innehållet är intressant?
Innehåll är kungligt
Nej, sökmotorerna insåg att det bästa sättet att avgöra vad sidan handlar om är att faktiskt analysera innehållet på sidan. Det är också där du som webbansvarig bör lägga ditt största fokus: innehållet. Titlar, rubriker, länktexter och upprepningar av förutbestämda fraser är nyckeln till en lyckad träffbild i dagens sökmotorer. Att många länkar till din webbplats, och på så sätt rekommenderar den, är det som kommer trycka upp dig mot toppen av sökresultaten och förbi konkurrenterna. Bästa sättet att få folk att länka till dig är förstås att erbjuda bra innehåll.
Farligt att använda Meta Keywords
Richard Ball från Apogee Web Consulting varnar faktiskt för att det kan vara ofördelaktigt att använda Meta Keywords eftersom du underlättar för konkurrenterna att helt enkelt “stjäla” och ta fram listor över de nyckelord och fraser som du värderar högt. På så sätt kan de lättare justera sina sidor så att de inbegriper även “dina” nyckelord.
Flytta fokus från Meta Keywords
Min slutsats när det gäller Meta Keywords är att det tar för lång tid att skriva in nyckelord för varje webbsida och det kostar långt mer än det smakar. Samtidigt lägger de flesta alltför lite tid på att kontinuerligt gå igenom och förbättra innehållet på sidorna så att de på ett icke konstlat sätt ger utrymme för strategiskt viktiga ord och uttryck. Genom att lägga tiden från arbetet med Meta Keywords på att i stället optimera innehållet på sidorna så kommer nyckelorden, ironiskt nog, ge betydligt mer verkan.
Läs mer:
- Meta Keywords Advice, Richard Ball
- Death of a Meta Tag, Danny Sullivan
- Wikipedia: Meta tag