Kommunicera med serier
För ett tag sedan lyssnade jag på en intervju med Kevin Cheng och återuppväckte mitt intresse för att skapa serier. De har visat sig vara ett effektivt verktyg för att kommunicera användarupplevelser på webben.
Kevin Cheng driver sajten OK/Cancel dit jag brukar gå för att få mig ett gott skratt oss usability-nördar emellan. Sajten bygger kring hans serier om sig själv. Han håller också en kurs på konferensen User Interface med titeln Communicating Product Concepts with Comics, som gav Jared Spool anledning att intervjua honom.
Serier gör att många lättare förstår vad du menar
Det visar sig att serier är ett otroligt bra sätt att uttrycka idéer kring user experience, alltså på vilket sätt som användarna tar till sig och förhåller sig till information. I tidiga stadier av ett projekt visar serierna hur användarna kommer uppfatta en viss design och de kan även vara ett sätt att nå konsensus mellan kompetensgrupper kring vad sajten går ut på.
Serier tillåter också att du itererar (upprepar i syfte att förbättra gradvis) utan alltför höga krav på tid och resurser. Och nej, du behöver inte vara en snitsig illustratör. Streckgubbar tjänar också ett syfte och Kevin tillhandahåller även mallar, vilket du ser prov på här. Det viktiga är att du vet vad du snackar om och kan kommunicera!