Jag fick ett trevligt erbjudande från SvD – möjlighet att ge bort tidningen i 6 veckor i julklapp till någon. Men eftersom jag har stängt av visning av bilder i mina e-postprogram så lyckades jag bara avregistrera mig från deras utskick!

Så här såg utskicket ut när jag öppnade det:

Mejl med erbjudande. Den enda länken som syns är Klicka här, som leder till avregistrering från SvD:s nyhetsbrev

Eftersom man inte läser på webben, utan skannar, och det står i texten: ”Det enda du behöver göra är att klicka på länken…” så klickade jag snabbt på den enda länk som finns i mejlet och som heter ”Klicka här”.

Problemet är att textraden, som jag inte läste, lyder: ”Om du inte vill ha mer information via e-post från SvD, klicka här”.

Bort med mig från listan

Så det enda jag möttes av var en webbsida med texten ”Din e-postadress har tagits bort.” Ingen mer information på den sidan, inga länkar och ingen möjlighet att ångra mig.

De flesta hade nog gett upp där och både blivit missnöjda och dessutom avregistrerat sig från kundutskick! Förmodligen raka motsatsen till syftet med mejlet.

Nåväl, jag insåg att det inte stod rätt till, så jag aktiverade bilder i mitt mejl. Då ser utskicket ut så här:

Erbjudande från SvD med en stor röd knapp som har texten Ja, jag vill ge bort SvD i julklapp

För de som har bildvisning på så får man en helt annan upplevelse – en stor fin röd knapp inbjuder till klick för att ta del av erbjudandet.

Utformningen av mejlet är helt galet förstås. Först och främst ska länken för att avregistrera sig inte heta ”Klicka här”. Den ska förstås heta ”Avregistrera mig”. Sedan ska man inte anta att kunden har ett e-postprogram som direkt visar bilder. Många e-postprogram tvingar tvärtom användaren till att ha bildvisning avstängt som grundinställning, eftersom det är ett led i kriget mot spam. Bilder används av spammare för att se om din e-postadress är aktiv.

Sedan måste man alltid få chansen att ångra sig! Nu måste jag ut och leta reda på en sida på SvD för att se om jag kan lyckas registrera mig igen för utskicket, för det har jag fortfarande ingen information om: hur jag går med?

CRM-ansvariga på SvD borde gå i taket.

Ser mejlet konstigt ut?

Ansvariga kommer otvivelaktigt invända med att det högst upp i mejlet stod: ”Ser mejlet konstigt ut? Gå till: http://dinjulklapp.se/?klapp=123” med länk till webbsidan som jag kommer till om jag kunnat klicka på den osynliga knappen. Men jag tyckte inte att mejlet såg konstigt ut, så varför skulle jag ha klickat där? Framför allt fanns det en tydlig länk under budskapet som jag ville agera på.

Möjligen att de skulle kunna räddat lite av sin fadäs genom att skriva: ”Saknar mejlet bilder? Klicka här”. Men budskapet och länken finns ju fortfarande där så resultatet hade med stor sannolikhet blivit detsamma.

Tro det eller ej, men det bästa är att skicka mejl som inte riskerar att se konstiga ut. Redan när den texten krävs så bör inköparen av tjänsten reagera.

Dessutom ett stort säkerhetshål

Länken för avregistrering av e-postadresser är för övrigt ett enormt säkerhetshål hos SvD. Det enda man avregistrerar sig med är ett id-nummer som är synligt i webbadressen. Det tar vilken hobbyprogrammerare som helt 10 minuter att bygga ett skript som automatiskt avregistrerar 10 000 kunder från e-postutskicket. Eller så gör man det manuellt, ett nummer i taget…

Om jag är missnöjd? Tjovars. Mest häpen.

  • Arvid Axland

    Tack för att du uppmärksammat epostutskicket som innehåller ett par pedagogiska brister. De är förbättrade i senare utskick.

    Det är några promille som klickat för att avregistrera sig. Dessa kommer att få ett bekräftelsemail där de ombeds bekräfta sin avregistrering.

    Det rör sig däremot inte om något säkerhetshål. Med det menar man ju att man kan komma in och komma åt känslig information, vilket ju inte är fallet här. Det är ju inte heller något löpnummer så det är inte helt lätt att bara avregistrera en serie. Det sker dessutom ingen automatisk avregistrering utan de adresserna samlas bara in för manuell bearbetning.

    Kampanjen är väldigt uppskattad av Svenska Dagbladets prenumeranter och verkar också bli en kommersiell framgång att döma av de nya prenumeranter som kommer in via denna.

    /SvD’s team på Pool

  • Hej Arvid! Tack för kommentaren.

    Ja, jag håller med om att säkerhetshål kanske är lite hårt använt. Däremot så lyckades jag hitta två nummer (bara genom att chansa manuellt) som fungerade och som alltså var någon annans nummer. Klickar jag då vidare till att ge bort juklappen så är den personens namn och e-postadress synlig. Kanske inte jättekänsklig information, men inget man vill ge bort… vill man få tag på adresserna så kan man som sagt bygga ett litet skript som tar reda på vilka nummer som är fungerande.

    Jag såg också att man nu måste skriva in sin egen e-postadress för att ta bort den från SvD:s sändlista, istället för att det sker med automatik som förut. Jättebra!

    Kul att ni fixade detta och en eloge för att ni gjorde det snabbt. Som SvD-kund är det bra att veta att ni agerar – och förstås jag kan berätta vidare om dessa historier med lyckliga slut 🙂

    Jag hoppas också att andra som läser det här får en tankeställare kring hur något som verkar ganska enkelt kräver en hel del tankearbete kring både interaktion och teknik för att få önskad effekt.

    Det är också värdefull information att det bara är några promille som avregistrerat sig. Lycka till med den fortsatta kampanjen.

  • Intressant inlägg och ett än mer intressant svar av Pools VD.

    Såg att kampanjen blev en enorm framgångssaga med drygt 16.000 nya prenumeranter och en ROI på 44. Kul att en enkel idé med ett enkelt utförande, som även verkade ha haft små skavanker, levererar och mäts med det enda riktiga måttet – affärsnytta!

  • Hej Niklas. Tack för uppföljningen. Spännande att höra att en enkel idé blir en sådan framgång. Det känns som att internet bär på potential för smarta lösningar som ger enorma hävstångseffekter.

  • Jag var en av de 16 000 som fick den prenumerationsgåvan, men nu när jag börjat läsa tidningen känner jag ändå att jag hellre hade haft exempelvis DN till dörren. Oavsett vilken politisk hållning man har känns SvD lite för vinklad och inte tillräckligt saklig i sitt nyhetsflöde. Alltid kul med presenter dock (så länge allt administrativt funkar som det ska, dvs…)

  • Johanna. Tack för din kommentar. Det är spännande att se hur de olika aspekterna av en marknadssatsning lyser igenom från olika håll. Att trycka ut ett budskap i syfte att öka antalet köpare (prenumeranter i detta fall) är ju i högsta grad en kortsiktig strategi, om inte produkten kan leva upp till förväntningarna hos alla. Man kan ju då istället riskera ett bakslag. Intressant vore ju att se hur många av de nya prenumeranter som kampanjen skapade som är kvar om ett år.