Fem webbtrender 2007
Tja, eftersom alla andra kommer med sina listor får väl jag i egenskap av webbstrateg inte vara sämre. Fem snabba profetior för det nya året:
- Alla bara älskar poddradio.
Att kunna välja program när man vill från vilken källa man vill är bara föööör bra. Personlig tablå är framtiden, oavsett medium. Se podradio.nu och poddradio hos SR. Jag tror inte den personliga TV-tablån hinner få den genomslagskraft leverantörerna vill. - Google utmanas av nischade sökmotorer.
Att söka i allt är häftigt. Att söka i allt som intresserar just mig är häftigare. Google gör egna provskott inom det här området men andra har större möjligheter att profilera sig som nischade. Kolla exempelvis in min webstrategy swicki. - Internet flyttar in i vardagsrummet (och köket).
Långsamt ser vi ett skifte mot att läsa morgontidningen på nätet. Digitalt papper kommer, men vi får vänta några år tills det finns hos Clas Ohlson. Framför allt vill vi kolla mejl i reklampausen utan att lämna soffan. Gör man som jag så sköts videosamtal via Skype också företrädesvis med TV-datorn. I köket vill vi åt alla receptdatabaser. - Adobe Flash blir de facto standard för interaktiv grafik, spel och utbildning på webben.
Se bara på Flickr, YouTube och så vidare… Flash-utvecklare kommer ha jobb en bra tid framöver. Missa inte heller Adobe Flex med vars hjälp du skapar plattformsoberoende affärsapplikationer som körs i Flash. - Företag börjar skapa communities..
Företagen får en egen kanal rakt in i målgruppernas medvetanden; det närmaste vi kan komma att läsa konsumenternas tankar. Alla vinner på det. Se på Europeiska reseförsäkring som har Resdagboken eller Agria med sina djurbloggar. I förlängningen vågar också företagen i gengäld slappna av, ta sig själva på mindre allvar och vara mer äkta.
Tänk, 2007 blir bara roligare och mysigare!