Farlig användbarhet
I söndags var jag på smygpremiär av den animerade filmen Monsters vs Aliens med min familj. Störtkul med massor av vuxenreferenser till krigs- och scifi-filmer. Men jag var nog den som skrattade absolut högst åt design-skämtet i presidentens “war room”.
I en tidig scen är presidenten kaffesugen och går för att trycka på en stor röd knapp på väggen (en meter i diameter) för att få kaffe, varpå alla i rummet ställer sig upp och skriker “Neeej!”. Knappen han ska trycka på sitter nämligen till höger. Den han var på väg att trycka på sitter till vänster och skickar iväg kärnvapenmissiler mot östeuropa.
Det roligaste är förstås att det inte bara är ett fånigt skämt utan exempel på ett fundamentalt missförstånd kring användbarhet. Användbarhet handlar nämligen inte bara om att göra saker och ting enkla att använda. Ur det perspektivet kan ju de enorma knapparna egentligen inte bli enklare att använda.
Användbarhet som problemlösning
Användbarhet handlar om att sätta in saker i sitt rätta sammanhang, om att signalera funktion till våra sinnen (syn, hörsel, beröring beroende på sammanhang) att sätta olika funktioner i relation till varandra (kaffe kontra kärnvapen). Om att förstå miljön som användaren rör sig i.
För är det något som en stressad president behöver få snabbt, så är det kaffe.
En viktig aspekt av användbarhet är att medvetet göra det svårare att använda en funktion framför en annan. Men det där förstod du redan.
Men du, om du ska gå och se Monsters vs Aliens så sitt kvar under eftertexterna. För självklart dras detta skämt till sin spets när du minst anar det.