En djupdykning i begreppet UX

Det varierar väldigt hur bekanta mina kunder och branschkollegor är med begreppet UX. Det varierar likaledes vad dessa personer anser ingår i begreppet, som ju står för User Experience. Ibland likställer man det med interaktionsdesign, ibland är det ett löst paraplybegrepp för användbarhet, ibland betyder det att man är grafisk artist, kanske HTML och CSS-specialist eller är området som ansvarar för användartestning. I dagens UX Podcast försöker James och jag nysta i missuppfattningar och delade meningar – och om begreppet ens tjänar något syfte.

ux-axbom-tech-biz-people

En av de poänger jag gärna vill få fram är att personer som ansvarar för UX förutom insikter om användare, kontaktvägar och affärsnytta också måste ha en förståelse för de mer tekniska aspekterna av digital utveckling. Jag menar då till exempel sökmotoroptimering, tillgänglighet, komprimering av bilder, cachning av filer och CSS sprites. Alla dessa påverkar nämligen användarupplevelsen av en digital tjänst. Det gör det också oerhört svårt att både beställa och leverera något som skulle kunna definieras som UX, eftersom det oftast måste inbegripa många människor med många olika specialistkompetenser.

Avsnittets inleds med att vi totalt tappar konceptet och viker oss dubbla av skratt. Men det är bara att uthärda och lyssna på de resonemang du antingen håller med om eller vill bestrida. Låt oss gärna veta vad du tycker, exempelvis om våra påståenden om UX-branschen som en stor terapigrupp…

OBS. I UX Podcast är det engelska som gäller.

[ca_audio url=”http://media.blubrry.com/uxpodcast/p/cdn.uxpodcast.com/uxpodcast-episode-036-white-rabbits.mp3″ width=”300″ height=”27″ css_class=”codeart-google-mp3-player”]

 

» Besök gärna progammets sajt på uxpodcast.com