På TikTok finns fenomenet "Disney adult", eller på svenska: "Disney-vuxen". Det är personer som älskar Disney lika mycket som barn gör. De besöker nöjesfälten, äger en hel del Disney-prylar och skäms inte över sin passion för varumärket. Och så lägger de ut videoklipp med sig själv på TikTok där de hyllar olika Disney-fenomen.

I efterdyningarna av att Disney stängde av Jimmy Kimmel har även dessa personer reagerat starkt mot Disney. De uppmanar till att avsluta prenumerationer och köp. Jag tycker att Terry uttrycker det snyggt och koncist i det här klippet. Parafraserat: det finns viktigare värden än ett företag som jag råkar gilla.

Det är betydelsefullt när de största beundrarna väljer bort det de älskar.

Men jag reagerade också på något särskilt i det här klippet: de fysiska böckerna och de fysiska DVD-filmerna. Att kunna äga och dela med sig till vänner, att kunna läsa och se innehåll utan att någon annan mäter och analyserar det i realtid – och att ha tillgång utan att prenumerera. Det är förmågor som håller på att gå förlorade och jag ser gärna att vi hittar tillbaka till dem.

När vi inte längre äger det innehåll vi köper och innehållet egentligen finns någon annanstans så kan tillgången till innehåll lätt strypas, bortom vår kontroll.

Det finns fler klipp där Terri förklarar vikten av att agera, och hon säger bland annat att även om du bara är villig att avsluta Disney Plus i en månad så är tajmingen viktig för att budskapet ska gå fram. Hon citerar bland annat från Timothy Snyder's bok 'On Tyranny' där första kapitlet uppmanar till att inte lyda i förväg (Don't obey in advance), vilket är det Terri menar att Disney gör.

I bristen på att reagera är det nog vad många människor gör.