axplock med förtvivlan, hopp och gilla-knappen

  1. TED Blog | Ai Weiwei detained. Here is his TED film
    “I’m living in a society where freedom of speech is not allowed…” Samtidigt som hoppet lyser stort med initiativ som openaid (se nedan) så fängslas konstnärer för att de står upp för vad de tycker. Se filmen med Ai Weiwei – han nämner Twitter och Facebook som revolutionerande.
  2. Openaid.se gör transparensgarantin konkret
    Det här är ändå en hoppingivande utveckling… Openaid lanserades igår av UD. På plats fanns Joakim Jardenberg och Jonas Lejon (som också lanserade en ny tjänst byggd med openaid). Design står Futurniture för och Artilect har byggt API:et. Och för kundtjänst står Kundo! Det är öppet, det är framsteg, det är socialt och det är svenska hjältar inblandade. Jag gillar. Läs också DN:s artikel.
  3. Vad händer bortom gilla-knappen? | Mindpark — Mediebloggen
    “Vi är fortfarande blinda i jakten på volym.” Många bra poänger av Anna Lindberg. Det går inflation i Gilla-knappar men vem har en medveten strategi för steg 2, när man väl har X antal fans? Om steg 2 inte hanteras bra är ju risken att någon klickar på “Unlike” och då är steget mycket längre att komma tillbaka och gilla igen. Det Anna kritiserar är bristen på genuin dialog som en följd av deltagandet i sociala medier. Jag tror bristen beror på just en oförmåga att planera längre bort än så här: vi vill ha 1000 fans på fejjan innan året är slut. – Vad gör vi se’n? Vi försöker skaffa tusen till och skiter fullständigt i de första tusen människornas åsikter eller förmåga att bidra.
  4. Bra för företag vårda sina fans
    Jag hajar alltid till när forskare uttalar sig om hur företag beter sig i sociala medier. Jag tror det beror på avundsjuka för den här artikeln med Alf Rehn innehåller mycket matnyttigt och viktiga poänger som tål att upprepas. Frågan blir närmast hur många företag som ställer sig upp på fester och vrålar “Nu vill jag att alla tittar på mig!” och behöver bäras ut ur sociala medier på bår… och hur många som tar åt sig av det Alf Rehn säger.
  5. Multivariate Testing 101: A Scientific Method Of Optimizing Design
    Ett alternativ till A/B-testning är “Multivariate testing” (ungefär: multivariationstestning), vilket rekommenderas för sajter med mycket trafik. En fördel är att man kan få insikter om vilka delar av sidan (för att låna ett av mina nya uttryck: aktiveringszoner) som påverkar konverteringen mest. Den här guiden ger dig allt du behöver för att komma på rätt spår och varnar för de “genvägar” till snabba resultat som kanske erbjuds vid okritiska Google-sökningar.
  6. Progressive Disclosure in User Interfaces
    Ett smart sätt att förenkla gränssnitt.
  7. The Science of Decision-Making & the Art of Choice
    Ytterligare 5 böcker till läslistan.


Kommentera