Plan inför konferensen Aggro Pekuliar #aggro13

Jag går på en hel del konferenser och ofta känner jag mig väldigt stressad av att inte hinna mingla med alla, att få växla några ord med talarna, att komma på frågor i efterhand och även att själv anteckna, dokumentera och twittra. Motvikten heter förstås planering; från och med nu kommer jag planera mina konferensbesök i minst en timme dagen innan. Och gärna i bloggform.

Jag kommer att vara på Aggro Pekuliar i två dagar och löftet från arrangören Per Torberger är att detta ska bli något väldigt annorlunda från vanliga konferenser, med mycket mer deltagande från deltagarna… vilket eventuellt kan göra detta svårplanerat, men jag gör ett försök. Så här gör jag idag, jag går igenom talarna och säkerställer att jag vet vad de ska snacka om, att jag har några eventuellt frågor färdiga och deras Twitter-id om jag ska twittra om dem.

aggro-pekuliar-2013

Talarnas namn är länkade till deras LinkedIn-profiler.

 

Dag 1

  • Julia Romanowska (SE) —Musikexpert. Forskar kring ledarskapsutveckling med metoden schibbolet – en konstnärlig scenisk form. Gäller att inte bli förblindad av det uppenbart sexiga i detta, hur funkar det i praktiken, utanför forskningsfönstret? Twitter: @schibolet  (skyddat konto) Webb: romanowska.com  — hon verkar väldigt hemlig av sig.
  • Robert Stevens (UK) — Användbarhetsexpert från Bunnyfoot (största UX-firman i UK). Kommer visa ögonrörelsekamera och ansiktskodning. Kan det förklara vad vi tycker/gillar/kommer göra härnäst? Helt klart en onaturlig forskningsmetod, om man jämför med fältstudier… men självklart intressant ur perspektivet att man ser sådant som användaren själv ofta inte kan uttrycka eller ens är medveten om. Finns det risk att man tolkar in för mycket? Twitter: @UX_Rob
  • Mark Earls (UK) — account planner med stora Ogilvy-konton i ryggen. Drivs av att förstå varför människor gör det de gör. Författare till Welcome to the Creative Age, HERD och I’ll have what she’s having. Twitter: @herdmeister
  • Fredrik Torberger (SE) — Inspiratör, kaospilot och coach. Positiv psykolog, neurovetenskap, socialpsykologi, evolutionspsykologi. Han verkar gilla människor och deras beteende helt enkelt, framför allt för att tillämpa så att han kan hjälpa människor att klara av hinder, prestera och nå sina mål. “Delrapport” ska avläggas på , vi får se om det blir plock av olika teorier, förhoppningsvis med praktiska exempel. På Aggros sajt står att han jobbar på Autentica men det verkar faktiskt heta Intrinsica. Twitter: @Intrinsica_
  • Henrik Kniberg (SE) — Expert på agile och lean. Ska prata om hur vi åstadkommer förändring, varför det är svårt och hur man övervinner hinder. Finns en metod som funkar i alla situationer? Många pratar om att det mesta handlar om ledarskap… hur påverkar man ledarna? Twitter: @henrikkniberg
  • Henriette Weber (DK) — Rock’n’roll chick och digital strateg (enligt LinkedIn). Författare till “Return on involvement – hur du använder den sociala webben för att skapa business unusual”. Verkar smått galen, och nå grymma resultat. Kan bli hur kul som helst. Egen pitch: ““I make brands and identity stand taller”. Jag är nog mest intresserad av varför man ska tänka som hon gör. Twitter: @henrietteweber Webb: henrietteweber.com
  • Dan Ariely (US) Expert på beteenden. Bästsäljande författare av bland annat Predictably Irrational. Ska bli stort att få höra honom. Höga förväntningar. Måste bläddra i boken senare. Twitter: @danariely Webb: danariely.com

Dag 2

  • Sara Rosengren (SE) — Forskare inom marknadskommunikation. Ska prata om hur samhällsutvecklingen påverkar hur vi arbetar med kommunikation. Medförfattare till “Reklam – förståelse och förnyelse”. Verkar ha fokus på innovativa kommunikationsformer. Måste lyssna noga…  Twitter: @rosengrens
  • Mary Fagot (US) Storytelling-expert, gärna med audiovisuella medel, jobbat en hel del med musikindustrin. Pluggat på Hyper Island. Också fokus på icke-traditionell kommunikation. Blir nog en bra show. Twitter: @fagogo33 Instagram: @fagogo
  • Jonathan Wolske (US) —Culture Evangelist på zapposinsights.com Zappos är skoföretaget som är ett serviceföretag utöver det vanliga. Det finns nog många härliga historier från Zappos, men är det här rätt väg för alla? Twitter: @zapposinsights (ej personligt)
  • Ernst Billgren (SE) — Hyfsat känd konstnär… Ska bli spännande att få höra om drivkrafter och personliga berättelser. Väldigt svårt att veta vilka förväntningar man ska ha.
  • Tapio Vapaasalo (FI) — Professor i grafisk design på University of Art and Design Helsinki. Förväntar mig lite designhistoria, hur vi hamnat där vi är idag och kanske hur man kan läsa av trender och förhålla sig till dem. Mycket som inte utgår från det digitala. Hur vet man vad som är bra design?
  • Martin Palacios (SE) — Martin har jag själv anlitat när jag höll en utbildning på Högskolan i Jönköping. Mannen, myten, strategen med ett konkret case kring bostadsområden som utgår från människan för att se vad platser kan användas till. Och med fantastiska resultat. Men hur får man människor att förstå hur mycket man faktiskt bryr sig? Twitter: @palace
  • Lina Thomsgård (SE) — Grundare av Rättviseförmedlingen. Supertalang, Årets Stockholmshjälte och Årets Wendela. Ett oerhört framgångsrikt rättviseprojekt som gått från en enkel idé till att förändra medieklimatet i Sverige. Ser fram emot hela historien. Twitter: @LinaT Webb: rattviseformedlingen.se

Två teman blir tydliga: innovativa kommunikationsformer och beteendevetenskap. Och mina förväntningar slår i taket! Det här kommer bli hur bra som helst, och jag märker att konferensen täcker in nästan samtliga kategorier jag har på bloggen. Med anledning av kommer jag med absolut säkerhet också blogga om dagarna.

Avslutande reflektion: en hel del av det här tog väldigt lång tid att sammanställa. Skulle nog önska att alla som arrangerar konferenser har en tabell med alla talare och viktiga länkar till deras profiler i sociala medier, bloggar, böcker och artiklar online som de skrivit. Bara ett litet tips.

Och vilka frågor jag ska ställa? Det skulle nog vara lättare om det var tydligare vad de ska prata om, eller om jag hann läsa någon artikel de skrivit nyligen så att jag kan få en tydligare frågeställning i huvudet.

Nu sussa och förbereda hjärnan på INTRYCK.

Förresten, är officiell hashtag men några använder också #aggropekuliar just nu har jag sett. Jag rekommenderar en OR-sökning.