Tjäna pengar på Twitter
Funderar du också på hur du ska använda Twitter på företaget? Är det bara en tidstjuv eller kan det generera nytta, rentav pengar, för ditt företag? Om du väl har kommit igång med att använda Twitter och nu vill lägga upp en strategi för företagets twittrande bör du känna till en del om den mångfald av möjligheter som öppnar sig på den sociala arenan. Då kan du nämligen lättare räkna på investeringsvinster (ROI) för den tid du lägger ner.
Låt säga att 40 000 svenskar använder Twitter aktivt och den siffran ökar (källa: Sysomos [PDF] via Digital Kommunikation via @glvstn). Av dessa 40 000 kan vi anta att många Twitter-pionjärer har egna bloggar, med en hyfsad läsekrets på i genomsnitt 4 000 unika besökare i månaden. Jag räknar lågt och säger att 2 000 aktiva twittrare (5%) har egna bloggar – det är nämligen så att 5% av den svenska befolkningen över 16 år, eller 350 000 människor, skriver egna bloggar (källa: WII – Svenskar och internet). Och bloggare citerar bloggare. Som du strax förstår skulle det potentiellt ge en räckvidd på flera miljoner människor.
Det viktiga att inse är att något som uppmärksammas på Twitter inte stannar där utan potentialen för spridning, och fart på spridning, är hisnande och i princip obegränsad. För jag har inte ens nämnt att medierna har blivit flitiga Twitter-användare och når vi de traditionella medierna via Twitter så har vi snart sagt en obegränsad räckvidd i Sverige. Ta sedan alla politiker, kändisar… ja, du fattar:
Twitter är inte en övergående snuva, det är en bakterieodling för budskap och idéer på nätet.
Twitters alternativkostnad
Ett sätt att räkna på förtjänsten av en viss aktivitet är att räkna på alternativkostnad: Vad skulle det kosta mig att göra samma sak med andra verktyg. Skillnaden mellan att göra det exempelvis på Twitter och att göra det med andra verktyg är din förtjänst. Det kallas för kostnadseffektivisering och är ett sätt att tjäna mer pengar vid slutet av året eftersom du har gjort av med mindre pengar under året.
Alltså: förtjänst = normalkostnad — kostnad att att göra det med Twitter
Sex exempel på Twitter-aktiviteter
Låt oss förutsätta att du lyckas ha ett såpass genuint generöst och socialt beteende att du har en ansenlig mängd vänner på Twitter som är uppmärksamma på vad du säger. Det är trots allt genom att ge och dela med dig som du har en chans att nå framgång, oavsett om du agerar som privatperson eller företag.
Här är sex exempel på hur du sedan kan använda Twitter på ett sätt som ersätter eller kompletterar sådant du redan gör:
- Släpp pressmeddelandet. Om du har en stor nyhet eller erbjudande att gå ut med kan Twitter ofta vara oöverträffbar i spridningtakt om du träffar rätt i tid och rätt människor ser ditt meddelande. Det är ok att be om hjälp med “re-tweet” men det ska inte vara vilken gammal tråkig pressrelease som helst, och var beredd på dialog.
- A-B tester av en webbplats. Skicka ut en länk via Twitter där varannan besökare skickas till endera av två olika sidor med samma syfte (exempelvis få någon att teckna avtal). Du kan dra slutsatser om vilken design som ger bäst effekt, så kallad konverteringsgrad; och kan kontinuerligt jobba med optimering av en webbplats.
- Trafikdrivare till befintliga sajter. Många företag lägger idag stora pengar på SEO (sökmotoroptimering). Fundera och experimentera med hur små insatser på Twitter kan ge liknande effekter. Konversationer är den nya sökmotorn. (Kolla in Simons Sundéns presentation: SEO och social media.
- Ställa frågor. Ofta. Twitter är fantastiskt för att få in synpunkter och idéer. En enkätundersökning är sällan en billig affär och utförs under begränsad tid en gång om året. Twitter-frågor ställer du när som helst.
- Samla människor. Behöver du en fokusgrupp att prata med? Fråga efter deltagare på Twitter. Sannolikheten är stor att du hittar människor som är entusiastiska och har mycket att säga om din produkt/tjänst.
- Rekrytering. Du kanske inte hittar människan du söker på Twitter – men sannolikheten är stor att människorna på Twitter kan peka dig i rätt riktning. Vad kostar inte headhunting? Här har du headhunting by crowdsourcing: Goodbye Headhunters; Hello Twitter?
Tänk så här: Twitter är inte en egen värld med begränsade ramar, det är din ingång till att lära dig mer om människor, deras förhållande till dig/ditt företag och hur du kan bli bättre på det du gör. Människorna på Twitter är verkliga. Prata med dem. Träffa dem. På riktigt. Och om du vill: även fysiskt.
Det som sägs på Twitter stannar inte på Twitter.
Twitter funkar bra ihop med andra sociala medier och som katalysator för ökad trafik, varumärkesbyggande och förbättrade relationer med kunder/intressenter. Rätt användning av dessa verktyg kan visa sig vara oerhört kostnadseffektivt.
Inom två år kommer en tredjedel av alla storföretag jobba med sociala medier enligt Nikos Drako grån Gartner. Det kanske är dags att sätta sig ner och fundera över din webbstrategi för sociala medier. Börja med att fundera över vilka kommunikationsformer och beröringspunkter du har med marknaden idag; vilka av dessa skulle kunna ge mer effekt och kosta mindre med hjälp av sociala medier?