Twitter birdFunderar du också på hur du ska använda Twitter på företaget? Är det bara en tidstjuv eller kan det generera nytta, rentav pengar, för ditt företag? Om du väl har kommit igång med att använda Twitter och nu vill lägga upp en strategi för företagets twittrande bör du känna till en del om den mångfald av möjligheter som öppnar sig på den sociala arenan. Då kan du nämligen lättare räkna på investeringsvinster (ROI) för den tid du lägger ner.

Låt säga att 40 000 svenskar använder Twitter aktivt och den siffran ökar (källa: Sysomos [PDF] via Digital Kommunikation via @glvstn). Av dessa 40 000 kan vi anta att många Twitter-pionjärer har egna bloggar, med en hyfsad läsekrets på i genomsnitt 4 000 unika besökare i månaden. Jag räknar lågt och säger att 2 000 aktiva twittrare (5%) har egna bloggar – det är nämligen så att 5% av den svenska befolkningen över 16 år, eller 350 000 människor, skriver egna bloggar (källa: WII – Svenskar och internet). Och bloggare citerar bloggare. Som du strax förstår skulle det potentiellt ge en räckvidd på flera miljoner människor.

Det viktiga att inse är att något som uppmärksammas på Twitter inte stannar där utan potentialen för spridning, och fart på spridning, är hisnande och i princip obegränsad. För jag har inte ens nämnt att medierna har blivit flitiga Twitter-användare och når vi de traditionella medierna via Twitter så har vi snart sagt en obegränsad räckvidd i Sverige. Ta sedan alla politiker, kändisar… ja, du fattar:
Twitter sprider sig till bloggar, politiker, traditionell media, kändisar, politiska partier...

Twitter är inte en övergående snuva, det är en bakterieodling för budskap och idéer på nätet.

Twitters alternativkostnad

Ett sätt att räkna på förtjänsten av en viss aktivitet är att räkna på alternativkostnad: Vad skulle det kosta mig att göra samma sak med andra verktyg. Skillnaden mellan att göra det exempelvis på Twitter och att göra det med andra verktyg är din förtjänst. Det kallas för kostnadseffektivisering och är ett sätt att tjäna mer pengar vid slutet av året eftersom du har gjort av med mindre pengar under året.

Alltså: förtjänst = normalkostnad — kostnad att att göra det med Twitter

Sex exempel på Twitter-aktiviteter

Låt oss förutsätta att du lyckas ha ett såpass genuint generöst och socialt beteende att du har en ansenlig mängd vänner på Twitter som är uppmärksamma på vad du säger. Det är trots allt genom att ge och dela med dig som du har en chans att nå framgång, oavsett om du agerar som privatperson eller företag.

Här är sex exempel på hur du sedan kan använda Twitter på ett sätt som ersätter eller kompletterar sådant du redan gör:

  1. Släpp pressmeddelandet. Om du har en stor nyhet eller erbjudande att gå ut med kan Twitter ofta vara oöverträffbar i spridningtakt om du träffar rätt i tid och rätt människor ser ditt meddelande. Det är ok att be om hjälp med ”re-tweet” men det ska inte vara vilken gammal tråkig pressrelease som helst, och var beredd på dialog.
  2. A-B tester av en webbplats. Skicka ut en länk via Twitter där varannan besökare skickas till endera av två olika sidor med samma syfte (exempelvis få någon att teckna avtal). Du kan dra slutsatser om vilken design som ger bäst effekt, så kallad konverteringsgrad; och kan kontinuerligt jobba med optimering av en webbplats.
  3. Trafikdrivare till befintliga sajter. Många företag lägger idag stora pengar på SEO (sökmotoroptimering). Fundera och experimentera med hur små insatser på Twitter kan ge liknande effekter. Konversationer är den nya sökmotorn. (Kolla in Simons Sundéns presentation: SEO och social media.
  4. Ställa frågor. Ofta. Twitter är fantastiskt för att få in synpunkter och idéer. En enkätundersökning är sällan en billig affär och utförs under begränsad tid en gång om året. Twitter-frågor ställer du när som helst.
  5. Samla människor. Behöver du en fokusgrupp att prata med? Fråga efter deltagare på Twitter. Sannolikheten är stor att du hittar människor som är entusiastiska och har mycket att säga om din produkt/tjänst.
  6. Rekrytering. Du kanske inte hittar människan du söker på Twitter – men sannolikheten är stor att människorna på Twitter kan peka dig i rätt riktning. Vad kostar inte headhunting? Här har du headhunting by crowdsourcing: Goodbye Headhunters; Hello Twitter?

Tänk så här: Twitter är inte en egen värld med begränsade ramar, det är din ingång till att lära dig mer om människor, deras förhållande till dig/ditt företag och hur du kan bli bättre på det du gör. Människorna på Twitter är verkliga. Prata med dem. Träffa dem. På riktigt. Och om du vill: även fysiskt.

Det som sägs på Twitter stannar inte på Twitter.

Twitter funkar bra ihop med andra sociala medier och som katalysator för ökad trafik, varumärkesbyggande och förbättrade relationer med kunder/intressenter. Rätt användning av dessa verktyg kan visa sig vara oerhört kostnadseffektivt.

Inom två år kommer en tredjedel av alla storföretag jobba med sociala medier enligt Nikos Drako grån Gartner. Det kanske är dags att sätta sig ner och fundera över din  webbstrategi för sociala medier. Börja med att fundera över vilka kommunikationsformer och beröringspunkter du har med marknaden idag; vilka av dessa skulle kunna ge mer effekt och kosta mindre med hjälp av sociala medier?

Relaterat

Fuglesang talar direkt till dig, inte till media Natten mot onsdagen den 26 augusti 2009, strax efter midnatt svensk tid, skriver Christer Fuglesang så här på Twitter: På morgonen den 26 a...
Strategi och värdekurva för iPad Apple har lanserat sin iPad och har fått tuff kritik såväl som mer nyanserade omdömen. Jag tänkte ta tillfället i akt att belysa att mycket av kritike...
Strategy and value curve for the iPad Apple has launched its iPad and has received tough criticism as well as more nuanced opinions. I'll use this opportunity to highlight that much of the...

19 svar till “Tjäna pengar på Twitter”

  1. bra poänger Pro Twitter. Har för mig att jag såg siffran 75.000 svenska twittrare passera i Twitterflödet idag. Jag är mest fascinerad av att tillväxten av användare går så trögt. Har själv upptäckt så många poänger och användningsområden och gör mitt bästa för att fylla twitterspace med fler folk.

    Men jag måste fortfarande hävda att jag önskat att Bloggy eller Jaiku hade blivit the shit istället för Twitter som är sämst av de tre. Men det är där folk är som värdet finns. Så det hjälps inte.

  2. Daniel, tack för att du tog dig tid att kommentera igen 🙂

    det stämmer att antalet svenska konton är 75 000 men som jag förstod artikeln så är den endast 40 000 som kan räknas som aktiva.

    Vi får bara hoppas att kommentarer på inlägg á la Jaiku och Bloggy så småningom även letar sig fram till Twitter.

  3. Bra logik och många bra exempel på hur Twitter kan starta en kedja. Siffrorna är svåra ett veta (även fast resonemanget håller ändå), tex är 4000 unika/månaden högt för min blogg. Snygg illustration!

    @cityrat59 nämnde något om en ny ”standard” för pressreleaser på webben. Vet inte vad de innebär eller var den kommer ifrån. Aning?

  4. Hmm, fick det inte kommentaren att fungera med FF 3.5.2 men med Safari funkade det. Såg inte capha i FF nyss. Sitter på 3 mobilt bredband, men har dock skicka 0,11 Mbit/s och ta emot 0,69 Mbit/s

  5. Tack Johan. Jag kopplade bort Captchan precis. Fick en varning i admin-gränssnittet. Det kan vara den som har orsakat strul. Vi får se när jag uppgraderar den modulen och aktiverar…

    Jag håller med om att 4000 unika kan låta högt men det stora har ju långt över det så jag höftade till med ett genomsnitt taget ur luften och det jag känner till om mina närmaste bloggkollegor 😉

    När det gäller social media press releases har jag inte så mycket mer information. Det mest intressanta jag hittar är den här mallen: Social media press release template.

  6. Värdet av konversationer har historiskt inte värdesatts så högt av företag och de har nästan glömt bor den typen av marknadsföring.

    Detta skall man sätta i relation dina konversationer på twitter kan ha en riktigt hockeystickfaktor. Lönsamheten med att prata med tusentals kan ju vara mkt svår, men eftersom i princip inga företag har den dimensionen så kan man inte föreställa sig det!

  7. Jo, alltså lyckas man få snurr på det hela med Twitter så kan man faktiskt få en massa trafik till sin hemsida. Jag känner en vän som är chef på en av Stockholms största inkubatorer och han säger att han är aktiv på Twitter flera gånger i veckan för att marknadsföra inkubatorn. På ett halvår har han lyckats få en massa uppmärksamhet och även hittat 2 företag som kommer att flytta in nästa år. Så för min vän så lönar sig Twitter, men det är som sagt en massa jobb. De står lite mer om detta på denna sidan om ni vill veta mer: http://tjäna.se/tjaena/221-tjaena-pengar-med-twitter.html

  8. Hej,

    Bör man som företag registrera en egen användare eller kan räcker det med att man twittrar till #foretag? Vad rekommenderar ni?

    Undrar en kanske blivande företagstwittrare.

    Jens

  9. Hej!

    Jens: Allt hänger nog på hur man tänkt använda Twitter-kontot. Om man har engagerade medarbetare vars specialistkunskap man vill tillgängligggöra för allmänheten kan det funka att ha privata konton. Å andra sidan blir det mycket tydligare – om man t ex vill använda kontot för support-ärenden, marknadsföring, m.m. – om det är företagets namn som används. Det är då ofta trevligt att ändå tydliggöra vilken eller vilka personer som ligger bakom Twitter-kontot.

    Se exempelvis hur Folksam gör: http://twitter.com/FolksamMedia (presschefen) eller EPiServer på http://twitter.com/episerver

    Det finns inget enkelt svar. Jag hjälper gärna till om du vill diskutera mer. Kontaktinfo.

  10. Man kan säkert minska sin marknadsföringskostnad genom att twittra ut sitt budskap.
    Att tjäna rena pengar är ju inte lika lätt däremot.
    Ingen vill ju se rena reklambudskap jämt, eller hur?

  11. Tjäna pengar är förstås ett brett begrepp, och jag förstår din invändning, men för ett företag som gör årsbudget handlar det mycket om att minska sina kostnader för att ”tjäna mer” vid årets slut.

    En investering gör man ju för att plocka hem mer pengar senare. Det är det som är Return on Investment. En investering av tid och resurser för att hantera Twitter måste alltså leda (även om det är indirekt) till ett bättre resultat för företaget, annars är det en felsatsning.

    Och flera av de exempel jag nämner: att optimera sin sajt så att fler personer köper (via A-B tester), att dra mer trafik till sin sajt, att lära sig mer om sina användare för att skapa ett bättre erbjudande — alla de leder ju indirekt till mer försäljning. Närmare att tjäna pengar på Twitter än så har jag svårt att se att man kan komma — förutom rena click-through annonser, men det är knappast en långsiktig idé, precis som du är inne på.