LingsCars i blickfånget: passion vinner

När jag på mina föreläsningar slänger upp videon som visar sajten LingsCars ryggar de flesta tillbaka. Sedan kommer spridda, nervösa skratt. Man tänker: “Jaha, han visar det här för effekt, för att visa vad man inte ska göra.” Men det är precis tvärtom, jag vill visa hur annorlunda man kan göra för att lyckas.

När vi designar för alla blir ofta våra webbar totalt intetsägande för de flesta. När vi i stället designar för en specifik målgrupp så blir den målgruppen engagerad och våra bästa ambassadörer för att locka in andra.

När vi slentrianmässigt kopierar andra sajter i samma bransch baserat på en föreställning om vad som är best practice så ser inte besökarna någon skillnad på sajterna. Det blir designmässigt egalt vilken man väljer. När en sajt skiljer sig markant från mängden så kan den bli något att älska eller hata. Affärsmässigt är det oftast bättre att vara hatad än osynlig.

Ling Valentine driver en leasingfirma för bilar i Storbritannien. Och hennes webbplats är definitivt inte en webbplats som följer strömmen. Och det är inte en webbplats som försöker tillfredställa alla.

Här är lingscars.com i min skärminspelning av sajten:

En design-orgie

LingsCars bryter mot alla tänkbara regler inom användbarhet:

  • Den spelar ljud som jag inte bett om
  • Den ligger i riskzonen för att trigga epilepsi-anfall
  • Typsnitten skriker och skär i varandra
  • Hon har 576 länkar på sidan
  • Sidan tar i princip aldrig slut

Men sajten gör också några saker väldigt rätt:

  • För de som ägnar lite tid på sidan blir den djupt engagerande och underhållande med tankeväckande jämförelser (se Big Mac-exemplet långt ner på sidan)
  • Hon visar glatt upp referenser och talande historier från sin verksamhet
  • Hon har en otrolig transparens när det gäller vad som ingår och vad allt kostar
  • Hon har ett personlig tilltal (minst sagt….)
  • Hon svarar på Twitter på mindre än  1 minut

Bägge listor kan göras längre. Det finns dock en oerhört viktig lärdom. LingsCars omsatte 35 miljoner pund under 2010. Det är en oerhört lönsam webbplats. Den fungerar, och den fungerar riktigt riktigt bra.

Du kanske inte ska snegla alltför mycket på LingsCars för inspiration – jag vet inte om världen behöver fler liknande sajter, men däremot tänka både en och två gånger innan du jämför design med närmaste grannkonkurrenten eller snabbt avfärdar förslag som verkar bryta mot allt du tror på.

Jag uppmanar dig att se Ling Valentine’s keynote från the Future of Digital Marketing 2012 (nedan) och sedan läsa Econsultancy’s strålande genomgång av hur Valentine lyckas. Ta sedan ett varmt bad i lugn och ro och känn hur din världsbild långsamt förändras.


Kommentera