Kontaktformulär med personlighet
Ett av mina fokusområden för Axbom Innovation är webbformulär. I konsultbranschen gäller ofta devisen “skomakarn’s barn…”, det vill säga att man som i mitt fall inte hinner fixa sina egna webbformulär när man är upptagen med att fixa kundernas. Men nu är det ändring på det och jag börjar med att visa hur mitt eget kontaktformulär kan bli ljusår bättre med lite fantasi och personlighet.
Kontaktformuläret på axbom.se delar fyra välkända fält med tusentals andra kontaktformulär på webben: namn, e-post, telefonnummer och meddelanderuta. Men inte nödvändigtvis i den ordningen. Jag ser kontaktformulär som en dialog och i en dialog tycker jag det är viktigt att prata om själva ärendet innan vi börjar be varandra om privata uppgifter. Alltså ligger meddelanderutan högre upp.
Ett väluppfostrat kontaktformulär
De flesta kontaktformulär börjar trots allt med att be om ett namn. Men hör och häpna, sedan använder de inte namnet! Vad menar jag, jo att så fort personen du “pratar” talar om sitt namn kan du faktiskt vara hövlig och använda det vid tilltal. I mitt formulär fungerar det nu så att när du skrivit ditt namn så används namnet i efterföljande frågor. Man kommer långt genom att vara lite trevlig.
Självklart så använder jag en personlig ton i mitt kontaktformulär som ger en bild av vem jag är, Och det kan jag göra med de fåtal raderna i ett kontaktformulär och texten på knappen. Miljontals andra tävlar om att vara så opersonliga som möjligt, med endast enstaviga rubriker och gärna en grå bakgrund. Vad tror du funkar bäst? Men skämt åsido, alla ogenomtänkta formulär på webben håller mig sysselsatt 😉
Kontaktformulär med tillfredställelse
Handen på hjärtat så kan det ändå vara rätt trist att fylla i formulär. De flesta tror att det inte går att göra något åt. Min uppfattning är tvärtom: Nyckeln till en önskvärd upplevelse handlar om enkelhet och nytta men väldigt mycket också om, håll i dig: gillande. Och hur får vi människor att gilla kontaktformulär? Jo, självklart genom design och personlighet men också genom något oväntat som skapar en tillfredställelse eller helt enkelt som bara får offret att dra på mungipan. Ett formulär som ger glädje är ett formulär man kommer ihåg och rekommenderar till andra.
Mitt kontaktformulär har ett monster som berättar roliga historier.
Kontaktformulär är en dörr på glänt. Öppna den!
Är målet verkligen att besökaren ska fylla i ett kontaktformulär? Absolut inte. Kontakt är början på en relation och det är relationen vi vill åt. Relationen kan vi skapa på många olika sätt men ett av de effektivaste verktygen i min arsenal är nyhetsbrevet. Det kommer då och då (ja, jag vet hur sällan det är) och påminner om min verksamhet och bjuder på gratis mallar som sparar tid.
Nej, jag vill inte ha en kryssruta i formuläret för att också få mitt nyhetsbrev när man ändå fyller i kontaktformuläret. Det är oförskämt och stör personen som fyller i formuläret. Låt henne göra klart det hon kom för att göra. Det är en av de viktigaste lärdomarna efter 15 år i branschen: en aktivitet eller uppgift eller budskap per sida. Mer än ett budskap ställer till problem.
Konversationen är inte slut för att formuläret skickas – det är också en vanlig missuppfattning. Samtalet har precis börjat. Och möjligheterna finns för att fortsätta vara personlig. Så här ser det ut efter att du skickat mitt formulär: ett personligt tilltal och en inbjudan att prenumerera på nyhetsbrevet. E-postadressen har vi redan och sidan tjänar som en perfekt möjlighet för kontakttagaren att verifiera att hon matade in rätt e-postadress. En tacksam bonus, alltså!
Roliga historier om monster efterlyses
Sedan ska vi inte orda om hur mycket du kan åstadkomma i bekräftelsemejlet till avsändaren; En ytterligare kontaktpunkt att ta vara på, vårda och använda för att överträffa förväntningar. Det får bli en egen artikel.
Just nu har dock mitt monster bara en (1) rolig historia som han berättar om och om igen. Det vore toppen om du ville skicka in fler monsterhistorier till mig som jag kan fylla hans förråd med. Jag vet ett perfekt kontaktformulär du kan använda för att skicka in dem. Tack.