Jag stannar hos Skandia, allt är förlåtet!
Jag var riktigt förbannad på Skandiabanken innan årsskiftet; betalningar hade inte gått iväg eftersom man numera måste klicka på en extra knapp för att “godkänna” att betalningarna går iväg. Jag blev dessutom tvungen att gå in på varje enskild räkning och ändra betalningsdatum eftersom betaldatum var “fel” (tidigare än dagens datum). Suck.
Till min frus oro gick jag runt och ville skrota Skandiabanken, precis när hon lärt sig alla kontonummer, och undersökte alternativ. Men trots att gränssnittet, eller framför allt flödet, i internetbanken hos Skandia har blivit sämre så är de fortfarande bäst; Allt är relativt.
Och så idag hittade jag på Skandia.se det bästa exemplet på webbformulär jag sett på länge.
Ni har hittat en riktning, Skandia – följ den!
Ja, formuläret är visserligen bra, men vägen dit är inte klockren. Formuläret dyker upp i en sådan där irriterande roterande snurra på deras startsida och jag såg det i periferin och hajade till. Sedan fick jag vänta 10 sekunder innan det dök upp igen. Jo! Jag hade sett rätt – precis så där ska det se ut! Och så försvann det igen lika snabbt som det dök upp…
Men jag hann i alla fall ta en ögonblicksbild:
I mitten – precis där blicken faller – ligger ett formulärfält med uppmaningen: “Fyll i ditt mobilnummer så ringer vi dig för att boka en tid.” Det är allt. Och det är klockrent. För det kunde ha varit så fel: de kunde ha krävt även ditt namn, de kunde ha krävt att du skulle fylla i ditt mobilnummer på ett speciellt sätt, med plustecken, bindestreck eller andra tramsiga begränsningar. Det här funkar och det är riktigt bra – om det inte vore så att formulärfältet försvinner i ett inglidande reklambudskap inom några sekunder.
I en perfekt värld skulle formulärfältet ligga där hela tiden. Måste ni tvunget animera så kan ni ändå låta formulärfältet ligga i botten på rutan, som en fast instans.
Uselt på samma gång
Jag är ändå glad för det är ett stort framsteg mot det traditionella formuläret, ni vet det som de flesta banker har och som du hos Skandia når om du klickar på Boka rådgivning i sidans botten (om sanningen ska fram kan man inte klicka på “Boka rådgivning” utan måste klicka på “Fyll i här”, men det är en annan sorglig historia):
Det är nästan onödigt att kommentera det här formuläret i jämförelse med det andra. Behöver ni verkligen mitt postnummer för att ringa upp mig och boka en rådgivning? Och telefonnummer kvällstid, betyder det att ni bara kan ringa mig på kvällstid, hur dags då, när jag lägger barnen? Det här är fel på så många nivåer. Åtta formulärfält ställt mot ett formulärfält, vilket tror ni genererar flest intresseanmälningar?
Nu gäller det att hitta balansen!
Kanske är det aktuellt att ge kunderna några alternativa tidpunkter när man ringer upp dem (så som jag vet SBAB gjorde en gång tiden), eller möjligen be dem kryssa för om de har något sparande idag: då har ni något att prata om när ni ringer upp. Svaret är inte alltid ett enstaka formulärfält, det handlar om att hitta balansen, relevansen och sammanhanget som är rätt för kunden och de som jobbar med ringandet.
Ja, nu visar det sig ju att inget av Skandia:s webbformulär är modellen som jag förespråkar – men jag älskar att man experimenterar med ett nytt grepp och det är den riktningen som jag gillar: gör A/B-tester, lär er vad som funkar, förändra. Kör hårt!
Webbformuläret är bara en pusselbit
Det är lätt att fastna i silon hos stora företag men jag kommer alltid poängtera: webbformuläret är en bråkdel av kundupplevelsen. Ingången till formuläret – som jag skriver lite om – är första hindret, tillsammans med tidigare erfarenheter och förkunskaper. Att ni faktiskt ringer upp, inom rimlig tid, är sedan nyckeln till framgång.
När jag startade Axbom Innovation fyllde jag i en intresseanmälan hos en annan bank som jag ofta skrivit om. De ringde tillbaka efter 2 veckor. Då var jag klar med bankval, bokföring och försäkringar sedan länge.