Independent Project: Eleverna skapar skolan ur egen passion

Inga prov, inga betyg, inte ens lektioner. Och oftast inga lärare eller vuxna i klassrummet. Nio elever på Monument Mountain Regional High School i Great Barrington, Massachusetts, är inne på skolans andra provtermin av Independent Project. Det är ett alternativt akademiskt program inom en allmän gymnasieskola som skapats av eleverna själva.

Varje måndag för eleverna fram en fråga som han eller hon är nyfiken på. Det bör vara relaterat till ett av deras kärnämnen. Veckan ägnas åt efterforskningar och experimentering och på fredagar ger de en formell presentation om vad de lärt sig, för gruppen.

Det viktigaste med din fråga är att det är en fråga du verkligen vill ha svar på. Om frågan är din kommer svaret kännas riktigt bra när du hittar det. Peter, elev

När eleverna själva får välja sitt ämne så strävar de efter att göra sina presentationer så engagerande som möjligt. De vill göra sitt ämne så eggande som möjligt, eftersom det är det ämne de själva brinner för.

independent-project-axbom

Ungefär hälften av elevernas tid ägnas åt deras frågeställning. Den andra halvan spenderar de på en individuell utmaning, som är ett mycket mer ambitiöst projekt, som de arbetar på under hela terminen. Några lär sig att spela ett instrument för första gången, arbetar med en föreställning, skriver en bok eller gör en film. Andra ägnar tid åt att forska kring ämnen som intresserar dem, som utbildning eller miljö.

Ämnet är något de själv väljer, så länge de kan uppvisa ansträngningar, ny kunskap och behärskning av nya färdigheter. De behöver inte vara akademiskt, det kan vara något som du verkligen bygger upp en passion för.

Ständigt pågående kollaboration

De sista tre veckorna på terminen ägnar man åt gruppens gemensamma utmaning. Målet med det gemensamma arbetet är att skapa sociala effekter och göra skillnad. Det är förstås också ett ypperligt tillfälle för alla att öva på sina kollaborativa förmågor och enas runt ett gemensamt syfte.

Rektor Marianne Young Vill skapa en skola som “skapar personligt engagemang och sluta knuffa alla olika typer av människor genom samma grind”.

Vad blir lärarens roll i detta? Jo, att vara coach och mentor. Det blir fantastiskt engagerande för lärarna som då också måste lära sig eller återbesöka källor till kunskap för att de utmanas av elevernas nyfikenhet på vitt skilda ämnesområden, snarare än att de håller sig inom sin egen komfortzon.

Vilka fördelar ser skolan redan nu?

  • The Independent Project fungerar för olika typer av inlärningsstilar, och då för såväl eleverna med toppbetyg som de som tidigare kämpat med skolan
  • Fria från tilldelat arbete och prov kan de ägna all sin tid åt det som motiverar alla att lära sig: deras egna passioner.
  • Inlärning blir en gruppaktivitet. Det finns ömsesidigt stöd hela vägen, som börjar med den dagliga morgon-avstämningen.

Varenda människa vill lära sig om något. Även de som knappt går på några lektioner, de vill lära sig något. Vare sig det är bilmekanik, fysiken i skateboarding eller hur man gör glass. Alla är intresserade av något. Och det här ger dig frihet och utrymme att verkligen lära dig det du vill. Sandy, elev

Projektet fungerar för att eleverna arbetar tillsammans, de stöttar, uppmuntrar och pressar varandra; de ger konstruktiv kritik. Mycket handlar också om att hitta och använda källor till kunskap, att vara kreativ och lära sig ställa frågor.

Gruppdymaniken är vital.

Du gör det inte bara för dig själv, du gör det för dina gruppkamrater. Det är som ett team. – Kim, elev

Jag gillar att vara med människor som är lika intresserade av det de gör som jag är intresserad av det jag gör. Även om vi inte alla gör samma sak.Sophie, elev

Om du struntar i ditt Independent Project så gör du åtta av dina vänner besvikna. Och det är en väldig skillnad från att få sämsta betyg på ett prov. Det känns värre. Så på det sättet så är det mer press för att göra ett bra jobb än vanlig skola.Annalena, elev

Världen vi kommer in i nu. Vi kommer att behöva klara oss på egen hand. Vi kommer inte kunna förlita oss på våra äldre att berätta vad vi ska göra. Det kommer att vara vi själva som säger vad vi ska göra och ansvariga för att försöka hjälpa nästa generation. Enda sättet för oss att lära oss förhållningssätt och vara individer och autonoma, är om vi gör det själva. Peter, elev

Ju fler alternativ vi har på våra skolor, desto fler elever kommer vi utveckla till de medborgare vi behöver. Och det är ok att behöva ha ett annat angreppssätt än mitt. Marianne Young, rektor

Kraften hos en ung människas sinne är imponerande. För det första kan de hantera motstånd utan problem, för det andra är de extremt kreativa. För det tredje: De är orädda, de är villiga att prova allt. Så egenskaperna hos tonåringar funkar väldigt bra ihop med det här programmet, vilket är logiskt eftersom det utvecklades av en tonåring. Mike Powell, studievägledare

Vem blir först med att ta det här programmet till Sverige?

Utbildning är inte att fylla en hink, det är att tända en eld.

» Besök Independent Project på Facebook