Hjälp svenska internetbanker skärpa till sin navigering
I min jakt på den perfekta internetbanken inser jag att svenska banker inte verkar ha pengar(!) för att fixa till sina gränssnitt mot kunderna. Så, i den sanna andemeningen från mitt manifest som säger att jag inte ska kritisera utan istället göra bättre, så tänkte jag att vi tillsammans kan börja hjälpa bankerna på traven, och du får tillfälle att prova på en card sorting-övning.
Jag har lagt upp en övning på online-verktyget OptimalSort, en del av OptimalWorkshop, där jag samlat vanliga ord och begrepp från sidor och navigering på tre svenska storbanker. Din uppgift, om du väljer att acceptera den, blir att sortera dessa begrepp i grupper/kategorier som känns relevanta för dig. Dra och släpp begreppen till de virtuella korten och namnge själv (om du vill) vad kategorin för begreppen bör vara.
Om något känns otydligt eller konstigt, eller om du har andra idéer att bidra med får du tillfälle att göra det, eller kommentera helt enkelt denna bloggpost.
Gör övningen – sortera banktjänster
Resultatet tillgängligt för dig och alla banker
Resultatet från denna övning kommer jag göra tillgängligt här på bloggen och du får tillfälle att se hur dokumentationen från en card sorting-övning ser ut och alla banker kan göra som de vill med resultatet. Creative Commons-licens gäller som alltid.
Lycka till!