Jag går igenom förloppet och tider för olika händelser när Hesa Fredrik  – Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) – skrek för full hals över Stockholms län den 9 juli 2017.

22:00

  • Hesa Fredrik börjar tjuta (jag hör den i Solna).
  • Jag går in och lyssnar på radio. Ingen information. (Dock lyssnar jag på P3 – och inte p4 som jag lärt mig är rätt kanal – mest för att jag har en snabblänk till P3 på min mobil och tänker att alla Sveriges radios kanaler borde informera om det är viktigt.)
  • Jag går in på Aftonbladet. Ingen information.
  • Jag går in på Twitter och söker ”hesa fredrik”. Massor av människor skriver om hur de hör signalen och jag förstår att det berör hela Stockholms län.
  • Får information på Twitter om att dessa sajter inte går att nå: polisen.se, msb.se och sosalarm.se
  • Krisinformation.se har heller ingen information upptäcker jag. Det är MSB:s kanal för just krisinformation när signalen ljuder.
  • Oron tilltar förstås då, eftersom en omedelbar tanke är en DoS-attack mot dessa sajter. I själva verket är det nog helt enkelt så att de inte klarar av att hantera tusentals stockholmare som söker information.
  • Läser också på Twitter från flertalet källor att inte heller larm-numret 112 eller polisens nummer 114 14 fungerar. Oerhört oroväckande. Samtidigt förstår jag senare att dessa heller inte klarar belastningen när många människor ringer för att få svar.

22:03

  • Larmet slutar tjuta. Ingen signal om ”Fara över” hörs.

22:08

hesa-fredrik-dn

22:11

  • Krisinformation.se:s konto på Twitter går ut med att det är ett falsklarm. Elva minuter efter larmet startar och fem minuter efter DN.

  • Många ifrågasätter hur det kunde ta så lång tid och kanske framför allt varför signalen om ”Fara över” inte ljöd, vilket är praxis och det som övas på fyra gånger per år.

22:34

  • Politikern Iréne Svenonius (M), formellt ansvarig för landstingets krisberedskap, går ut och frågar själv på Twitter varför hon inte har fått information(!). När DN kontaktar henne två timmar senare har hon fortfarande inte fått info.

23:46

  • En timme och 46 minuter efter att larmet ljöd ligger en nyhet på Krisinformation.se som talar om att det är ett falsklarm.
  • Även sosalarm.se har gått ut med information i sitt pressrum men deras nyheter saknar helt datum och tidsstämpel(!) vilket jag tycker är anmärkningsvärt. Också anmärkningsvärt är att sosalarm.se inte länkar till den officiella informationen om hur man ska bete sig när larmet ljuder, utan hänvisar till ett för mig tidigare okänt nummer: 113 13. Jag hittar mer information om det numret från maj förra året hos krisinformation.se. Nej, ingen länk från sosalarm.se. Kanske borde jag känt till numret men ingen av de handfull personer jag frågar känner till det heller.
  • Jag går in och kollar källkoden för när sosalarm.se publicerade sin nyhet. Enligt tidsstämpeln där var det först 22:56 GMT vilket är 00:56 svensk tid.

sosalarm-hesa-fredrik

Alla utestående frågor

  • Hur kan larmet låta utan att SOS Alarm ens förstår att det låter? Tydligen kan man på SOS Alarm inte ens höra när det tjuter för allmänheten.
  • Varför tjuter aldrig Fara över?
  • Varför tar det 11 minuter innan krisinformation.se kan gå ut med information på Twitter? Och varför är just Twitter prioriterat, men inga andra kanaler?
  • Varför tar det en timme och 46 minuter innan officiell information ligger på krisinformation.se?
  • Varför tar det nästan 3 timmar för sosalarm.se att publicera sin nyhet? Tycker sosalarm.se att allmänheten ska ringa 113 13 när larmet ljuder?
  • Varför är ansvarig politiker inte formellt informerad två timmar efter händelsen? Så här stod att läsa i SvD: ”Svenonious tycker att det är allvarigt att systemet inte har fungerat då vi lever i en tid med olika hotbilder. Hon jämför med kalla kriget, då det inte var otänkbart att någon icke behörig skulle gå ut och hävda att ett skarpt larm var falskt.”

Tills vidare får vi anta att det här var en övning som gick väldigt snett. Men det verkar tyvärr finnas behov av en hel del mer övning innan informationsflödet sitter. Det är på intet sätt rimligt att informationsflödet ska leda till att samhällets mest viktiga nummer och webbplatser slås ut på grund av att informationen uteblir.

Oron var stor hos många tusen människor igår. Säkert kunde många i behov av sjukvård inte nå larmnumret. Säkert behövde många nå polisen men hindrades. Att samhället kan slås ut på det här sättet för att någon råkar trycka på fel knapp är inte acceptabelt. Mer information om åtgärder för att förhindra en upprepning måste komma snabbt. Senaste handhavandefelet inträffade för bara två år sedan.

Mest grundläggande: Vi vet nu vilka webbplatser människor söker sig till för information. Dessa måste klara belastningen, och de måste ha information.

Jag hoppas det inte heller går någon förbi att SOS Alarm har behörighet för begäran av varningsmeddelande vid allvarliga störningar i alarmeringsfunktionen, till exempel vid blockering av 112-numret. I det här fallet blockerade man 112-numret genom att dra igång larmet.

Det enda jag egentligen känner att jag vet med säkerhet efter detta är att Clas Svahn, som skrev den första DN-nyheten, är en av landets snabbaste journalister 🙂

Relaterat

Varsågod svenska banker: resultatet av min card so... Mellan 9 april och 16 juli i år genomförde jag en öppen card sorting-övning gällande svenska internetbankers informationsstruktur. Under denna period ...
Den största informationsläckan i landets historia ... Försvarsanalytikern HI Sutton skriver om hur en webbkamera hos Karlskrona kommun kan användas för att kartlägga ubåtsaktiviteter. Blekinge Läns Tidnin...