Fuglesang talar direkt till dig, inte till media
Natten mot onsdagen den 26 augusti 2009, strax efter midnatt svensk tid, skriver Christer Fuglesang så här på Twitter:
På morgonen den 26 augusti när jag plockar upp papperstidningen Svenska Dagbladet från hallgolvet så står det på förstasidan: “Kom Fuglesang iväg? SvD.se sänder starten på Christer Fuglesangs andra rymdresa kl 7.11 idag.” Inne i tidningen skriver Karin Henriksson, på plats i Florida:
Så här meddelade han själv: “Tillbaka på rummet efter 4 tim på rygg i skytteln. Gör lite ont. Hungrig. Otur, men inte speciellt besviken. Senare återkom han med: Imorgon blir bättre.”
Allt detta skriver Christer på Twitter för hela världen att se. Med en reporter på plats i Florida så blir det ironiskt att behöva läsa citat från Christers gamla Twitter-meddelanden i tidningen. Nyare meddelanden från Christer hade ju till exempel många timmar tidigare också nämnt att starten inte blev av nu heller.
Alla har tillgång till källan
Den som är intresserad av ett visst ämne har idag stora möjligheter att använda samma källor som tidningarna själva, något som innebär att man har lika snabb tillgång till information som journalisterna.
Under en övergångsperiod använder förstås journalisterna sitt lilla försprång i den digitala världen till sin fördel: man citerar kända personer som om de talade direkt till en själv. Se också exempelvis den uppföljande artikeln där Karin Henriksson skriver: “Christer Fuglesang hörde av sig omgående:” och citerar ännu ett Twitter-meddelande.
Vem hör han av sig till?
För en otränad läsare låter det självklart som om Christer hörde av sig till pressen. Sanningen är ju dock att Christer hörde av sig till världen och Karin Henriksson sitter och läser hans meddelande precis som många tusen andra som är intresserade.
Det värde som bevakningen i media skulle kunna ge är att peka på de källor som gemene man kan använda sig av för att följa händelserna direkt utan att behöva vänta på att mellanhanden (media) ska skriva om samma information på sitt sätt.
Öppenhet präglar NASA
Något som NASA är duktiga på är just att synliggöra nyheter, bilder och filmer på ett smart sätt. Du kan till exempel se nya bilder i NASA:s flickr-kanal och spana in när Discoverys besättning tränar nedräkning i NASA:s video-galleri.
Företagen har sina egna nyhetskanaler och de lever och frodas på webben i både text, ljud och bild. Det människor behöver hjälp med nu, för att få den bästa tänkbara insikten om vad som händer på områden de är intresserade av, är utbildning och stöd i att sålla och vaska fram dessa nyhetskanaler. Mer och mer går vi mot att hitta våra nyheter hos källan och då torde journalisterna uppdrag vara att vaska fram om dessa källor förvanskar sanningen, inte att papegojmässigt repetera samma ord om och om igen, dessutom med media sedvanliga fördröjning.
Information om att Christers citat är direktplockade från Twitter lyser dock med sin frånvaro.
Läs själv vad Christer skriver på Twitter. Det går snabbare så.