Faran med reflexer

Ha reflexer på dig. Men var medveten om riskerna med att ha alltför stor tillit till teknik.

Faran med reflexer

Att ha på sig reflexer när det är mörkt ute är självklart när man förstår hur svårligen man upptäcks av människor som framför fordon. Men att ha reflexer på sig kan i vissa fall förvilla automatiska bromssystem i bilar.

Kollisionsvarning och automatiska nödbromsar är inbyggda i de flesta moderna bilar. Under 2019 var automatisk nödbroms vid låga hastigheter standard på ungefär 85 procent av alla nysålda bilar.

En ny studie från välrenommerade institutet Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i USA visar dock att reflexer och reflexvästar kan förvilla sensorerna på de här systemen. Men det är inte konsekvent mellan bilmärken. Subaru Forester bromsar i alla lägen medan Honda CR-V plöjer rakt igenom testdockan utan att ens sakta ner när den bär reflexer eller reflexjacka, även när vägbanan är upplyst med 10 eller 20 lux. Med hel- istället för halvljus bromsade bilen bättre när dockan INTE hade reflexer på sig.

Varken Honda CR-V eller Mazda CX-5 reagerade på fotgängaren när den bar reflexer, även om bägge sänkte hastigheten när dockan endast var klädd i svart(!) Och för den tekniskt bevandrade som undrar så var dockan alltså rörlig, inte stillastående, för den här studien.

Samma teknik, reflexer, som får människor att se dig bättre kan få tekniken att se dig sämre. Det kan bli som en högvisuell osynlighetsmantel. Givet de olika utfallen för olika bilar vill institutet nu att det görs fler studier med fler bilmärken, och att svagheterna i detektionssystemen utreds ordentligt.

Ha självklart reflexer på dig. Du måste synas! Men utgå också alltid ifrån att människan, och fordonet hen kör, kanske inte alls upptäcker dig i tid ändå. Var alltid försiktig.

Och var försiktig med en alltför stark tilltro till teknik.

Varje problem vi ser idag var en gång en lösning på ett gammalt problem. Och varje ny lösning skapar förstås nya problem. I tider av snabb teknikutveckling måste man lägga mycket tid på att förstå problemen som “smarta” lösningar skapar.