Bluesky och styrkan med eget domännamn
Med möjligheten att använda sitt eget domännamn som användarnamn blir Bluesky extra tilltalande.
Ambitionerna som uttrycks av sociala nätverket Bluesky är hoppingivande. Företaget skapar förutom sitt eget nätverk också ett sätt att kommunicera, ett så kallat “protokoll” vid namn AT. Det här protokollet publiceras helt öppet så att andra organisationer ska kunna skapa egna, fristående plattformar som enkelt kommunicerar med Bluesky. Förhoppningen är att du aldrig kommer att förlora dina sociala medier och inlägg igen, och om du spelar dina kort rätt: inte ens ditt användarnamn.
Du kan redan nu verifiera din identitet och skapa ökat förtroende genom att använda ditt eget domännamn som användarnamn. Det kostar inget om du redan har ett domännamn. Användarnamnet kan sedan fortsätta fungera även om du i framtiden flyttar till en annan plattform som använder samma “protokoll”.
Mitt användarnamn på Bluesky är till exempel @axbom.com
Alltså, om du inte är nöjd med hur plattformen drivs, eller om den skulle läggas ner, kan du potentiellt flytta till en annan plattform och behålla ditt kontonamn, dina kontakter och dina inlägg. Precis det som du säkert önskat kunna göra med X/Twitter och andra sociala medier du lämnat genom åren.
Observera att den här ambitionen inte har realiserats hela vägen ännu, men låt oss våga tro på Bluesky:s uttalanden, att de vill satsa på att sociala medier ska handla om protokoll, snarare än plattform. Det betyder att man uttalat inte vill att du ska känna dig inlåst, och alltid få hjälp att lämna på ett tryggt sätt.
Som vidare exempel på denna mer öppna kultur har företaget också gått ut med att de på inga sätt har en algoritm som "straffar" någon som länkar ut till sin egen blogg. Tvärtom vill de att man ska länka och dela innehåll till annat. Ja, så som vi nog tänkt att sociala medier ska vara, och nog var för mer än ett decennium sedan.
Journalister kan enkelt ha verifierade konton
Om du är ett företag som vill etablera dig på Bluesky, missa då inte chansen att tidigt välja att ha ditt domännamn som användarnamn. Det tog mig några minuter att ordna.
Jag tänker lite särskilt på alla de medier som äntligen(!) överger X/Twitter. Det här ger ett ypperligt tillfälle att ha en verifierad kanal och att verifiera användarnamn för journalister. DN skulle alltså kunna ha @dn.se som användarnamn, och Peter kan då ha @wolodarski.dn.se som sitt användarnamn på Bluesky. Det blir betydligt svårare för bedragare att försöka anta någon annans identitet.
Bluesky:s vd, sedan 2021, är en kvinna vid namn Jay Graber. Det jag hittills sett av hennes uttalanden pekar på en ärlig avsikt att skapa en plattform som tar hänsyn till användarnas välbefinnande, och deras frihet att välja. Att få känner till henne tycks vara en medveten strategi att inte göra vd:n till frontfigur och symbol.
Jag är förstås inte naiv – när en plattform växer kommer det naturligt bli mycket påhopp, drev och kriser. Och det har varit en del sådant redan. Hur Graber och hennes team agerar är något som många kommer hålla ögonen på. Och ja, Blockchain Capital, med sina flesta övriga investeringar i kryptovärlden, är huvudinvesteraren. Detta är långt ifrån förtroendeingivande, och även om Bluesky just nu inte använder blockchain eller kryptovaluta – eller skrapar användarinnehåll för användning i AI-verktyg, är framtiden för hur investerare vill se avkastning ännu oskriven.
Jack Dorsey? Ja, han var inblandad i början men har nu raderat sitt konto på Bluesky och har heller inte kvar något ägarskap. Han har sällat sig helt till visionen om X/Twitter som frihetens plattform. Att han lämnade Bluesky ser jag personligen enbart som positivt.
Ägg i alla korgar
Jag kommer självklart inte lämna Fediverse (Mastodon med flera plattformar) där jag fortfarande trivs oerhört mycket. Men det är tyvärr ännu långt ifrån intuitivt och användarvänligt att komma igång där, och inte heller lätt att söka efter meddelanden eller hitta användare på andra instanser.
Bluesky är lättare för fler, och jag är försiktigt hoppfull om deras uttalade värderingar gällande internet, tech och sociala kopplingar – som i stora drag rimmar med mina egna. Så jag provar Bluesky också – med mitt egenägda domännamn som ger mig flexibilitet och valalternativ i framtiden. För även om AT-protokollet inte blir så populärt som Bluesky hoppas så kan ingen ta ifrån mig mitt domännamn – det fortsätter ju vara ett pålitligt sätt att hitta mig. Det ger resiliens.
Om Fediverse inte varit ett alternativ för dig tror jag Bluesky kan vara helt rätt om du letar efter ett sammanhang i stil med vad Twitter en gång var i sina glansdagar.