Sommarstäda Twitter: hänvisa döda konton

När man har en stund över så skadar det aldrig att städa bland sina konton, rensa mapparna på datorn och se över säkerheten på sin blogg. Via Johan Lange hittade jag verktyget Manage Flitter och när jag tänkte rensa bort döda Twitter-konton bland de jag följer så hittade jag några gamla guldkorn som tyvärr bara slutade tvärt…

Det här är ingen kritik, mer en fundering och en påminnelse om att det kanske är dags att kolla igenom vilka konton du har släppt men aldrig hänvisat vidare. Det finns ju en otrolig möjlighet här att leda trafiken rätt, istället för att låta dina tidigare läsare köra över en klippsats…

Och som du ska få se så är stora medieorganisationer knappast bättre på det här än någon annan.

Same Same But Different

En stor och fantastiskt läsvärd blogg under tre år, med en imponerande skara skribenter, som sammanfattade mycket av det som var läsvärt gällande nya medier i Sverige. Minst ett stopp i veckan där fick det bli i surfandet. Men den 10 oktober 2010 kom sista Twitter-meddelandet från SSBD på Twitter:

Det är lite udda i sig, eftersom bloggens sista inlägg kom i september 2011. Twitter var fortfarande en ankdamm i Sverige 2010, och kanske inte prioriterad, men sista Twitter-meddelandet känns väldigt abrupt när jag läser det nästan två år senare. Du hittar flera av skribenterna på ajour.se idag –  Twitter-kontot länka kan gärna hänvisas dit eller kanske till en sida som sammanfattar SSBD, dess historik och vart man bör gå nu för att hitta liknande innehåll. Hmm, nästan så att det borde vara en Wikipedia-sida.

Jag är övertygad om att just det löser sig ganska snart 😉

Torsdagssurr

Jag har själv startat några podcasts genom åren och Torsdagssurr var tidigt en inspiration. Den senaste tweeten från Torsdagssurr löd dock så här i januari:

När man i ett så snabbflytande medium som Twitter lovar saker så ska man helst följa upp ganska omgående. Jag ser dock samma fenomen om och om igen i otalet bloggar: “Oj, vad länge sedan det var jag bloggade, men nu ska jag börja igen…” och sedan tyst. Det är i allra högsta grad mänskligt att försöka ge sig själv en spark i baken genom att lova saker, men när det är publikt och sökbart och aldrig försvinner så kan de se illa ut.

Linda Pierre och Tomas Nihlén fortsätter att göra grymma saker så följ dem gärna.

Virality AB

Och när man som Virality AB hjälper kunder som vill kommunicera sitt varumärke på nätet är det inte bra att låta Twitter-kontot sluta med ett meddelande från maj 2011…

Jag vet inte om Virality AB ens är aktivt längre, men det ställer å andra sidan frågan på sin spets: hur bör man avsluta snyggt så att man inte bara lämnar återvändsgränder efter sig? Trafiken slutar inte komma till kontot, men i stället för trafikstockning kan vi skapa en förbifartsled som hjälper våra intressenter nå målet.

SvD IT-integritet

Det här är självklart min favorit eftersom Svenska Dagbladet gör samma misstag två gånger med ett konto: @SvDitintegritet. Se här kontots senaste meddelanden och en konversation med @peterdalle som ifrågasätter i april 2011 varför kontot är så tyst. Det beror på tjänstledighet menar kontoskribenten, lovar självklart bättring, och återkommer endast i en enstaka tweet i oktober 2011 riktad till @williampetzall.

Detta konto har 2455 followers idag, säkerligen personer som är oerhört engagerade i ämnet, gärna debatterar och som kan bidra med en hel del till SvD:s rapportering. Men kontot är stendött.

Exit-strategi är viktigt

Det kan finnas miljoner giltiga skäl till att överge ett konto, men man ska vara medveten om effekterna: förvirring, minskat förtroende, förlorad länkkraft till nya projekt och säkert mycket mer. Jag ser samma fenomen om och om igen när jag tittar i historiken bland de jag följer på Twitter. Det är en trend och det är något jag framför allt behöver säkerställa att jag kvalitetssäkrar hos mina kunder (och se över bland de konton jag hanterar).

Tipsa gärna om fler konton som behöver hänvisas vidare, och fler verktyg som hjälper dig i din sommarstädning. Ha nu en riktigt skön sommar!