Då och då publiceras larmrapporter om sökoptimeringsföretag som använder så kallade fulmetoder för att kundernas webbplatser ska synas bättre i sökmotorerna. I somras var Jajja återigen i blickfånget när två anställda ägnade sig åt att lägga in meningslösa kommentarer i bloggar för att öka antalet länkar till företagets länkkataloger. Bloggare i hela Sverige hade blivit ”jajjade”.

Men kan företeelsen sökmotoroptimering, och det syfte som avses, egentligen vara något annat än fult? En webbplats med bra innehåll och välskriven text som är kodad enligt gällande standarder: ska den behöva sökmotoroptimering? Är det rätt att sajter med sämre, mindre relevant, innehåll kan komma högre i träfflistorna för att de anlitat en sökmotorkonsult?

När jag skriver på webben så tänker jag givetvis på sökmotorerna i och med att jag tänker på vilken text som länkarna ska bestå av, vilka ord som ska stå i rubrikerna och jag använder mig av ord som många andra förstår och använder sig av. Men det handlar lika mycket om att användaroptimera: det där med sökmotoroptimering följer med i sidovagnen.

Optimering av användbarhet och tillgänglighet går först

När jag hjälper webbplatser att synas bättre i sökmotorerna så ägnar jag mig ofta åt att lära redaktörer att skriva för webben och att visa utvecklarna hur semantisk kod ser ut. Jag önskar dock att vi alla kunde kalla den aktiviteten för optimering av användbarhet och tillgänglighet snarare än sökmotoroptimering. En webbplats som följer W3Cs standarder och redaktörer som kan skriva bra: det ska vara en hygienfaktor och inte något som man behöver sökmotoroptimerare för att belysa.

Att sökmotoroptimering kan utgöra ett eget affärsområde är en tankevurpa i webbranschen. En webbplats som byggs och hanteras på rätt sätt ska inte behöva optimering för att synas bättre i sökmotorerna – den ska redan synas där.

Ja, självklart räknas också till exempel länkarna in till webbplatsen – men initiativet till de länkarna ska komma från andra aktörer och inte från dig själv! Hela tanken bakom betydelsen av länkar till din webbplats är beräknad utifrån att det är värdefulla tips från oberoende källor. Tanken är inte att de som kan betala för flest länkar in vinner.

Betala dig inte in i träfflistorna

Marknadsför gärna din webb på därför avsedda platser, men missbruka inte dina befogenheter som webbägare. Sökmotortillverkarna anstränger sig för att din sajt ska få en synlighet som är befogad, inte en synlighet som är köpt. Förlorarna på köpta placeringar blir i slutändan vi som går miste om det relevanta innehållet: det vill säga du och jag.

Relaterat

Jajja sökmotoroptimering i hetluften Het debatt pågår just nu i bloggosfären om företaget Jajja och upptäckten om att deras fulmetoder för sökmotoroptimering fortsätter i stor omfattning...
Sökmotoroptimering – en tillbakablick Idag är det ett år sedan Computer Sweden publicerade min debattartikel om sökmotoroptimering som skapade - ja just det - debatt. I onsdags publicerade...

8 svar till “Sökmotoroptimering är alltid fult(?)”

  1. Det är klurigt. Om den ena skribenten går hem bättre hos publiken så gör han/hon det förmodligen av en skälig anledning. I det exemplet torde fler personer länka till den publikvänliga skribenten och således får det publikvänliga innehåller en bättre träffbild. Eller menar du att den andra skribenten borde förtjäna en lika bra träffbild?

    Helt klart kan man, men en bra kunskap om hur sökmotorerna funkar, påverka sin synlighet i sökmotorerna. Det är kanske den kunskapen som man föreställer sig att webbutvecklare och webbredaktörer oftare bör ha med sig i bagaget och inte behöva använda en tredje part för att lösa. Det är alltså en utbildningsfråga i min mening. SEO är inte så svårt, vågar jag hävda… 😉

  2. Nja, jag håller inte med riktigt. Jämför med två personer som tycker samma sak, men formulerar sig olika. Den ena är lättare att förstå än den andre, och ”går hem” bättre hos publiken.

    En webmaster vill förstås att folk ska hitta webbplatsen. Då gäller det att tänka på hur sökmotorn fungerar likväl som att veta vad folk söker efter.

    Genom att ta reda på om det är exempelvis ”användbarhet” eller ”användarvänlighet” som är det vanligaste ordet vid sökningar, kan man optimera sin sida efter detta. Det är viktigt inom SEO.

    Däremot håller jag med dig om att köpa länkar inte borde vara nödvändigt/tillåtet/bra. Men är det rimligt att man spammar folk och berättar om sin nya, häftiga webbplats, och ber dem länka?

  3. Självklart behövs sökmotoroptimerare. SEO är mycket mer än att bara ha bra innehåll, koda enl standard eller att bygga länkar. För ett företag handlar det om strategier, förankring, regelverk, omvärldsbevakning, osv. Företag behöver hjälp med att föra in detta på agendan.

  4. SEO är för mig en avsikt att ”optimera sidor” så att de kommer så högt upp som möjligt i sökresultaten. Marknadsföring och strategier har absolut ett existensberättigande även på webben – men det är inte för mig samma sak som SEO. I och med min artikel har jag dock upptäckt att många sätter likhetstecken mellan dessa fenomen. Men var hamnar förtroendet för sökmotorn när vem som helst kan manipulera sökresultatet – och i slutändan den som kan betala mest? Det är snarast det min argumentation syftar till att belysa.

    Följ förresten den vidare diskussionen här: Länkar i debatten om sökmotoroptimering.

  5. SEO är ett lite mytomspunnet ämne. I stort sett all sökmotoroptimering är ju en form av manipulering. Men den behövs absolut idag.
    Det kommer vara svårt för företag i framtiden, som inte vet vad sökmotoroptimering är.
    Tyvärr verkar det som om spam alltid fungerar.
    Jag har blivit omkörd i SERP av köpta spamtjänster.

    Bra blogg!

    Petter

  6. Tack Petter. Dock förändras ju hur man jobbar med SEO hela tiden – väldigt mycket sedan Twitter et alles blivit alltmer tongivande.

  7. […] går igenom just nu. 2007 skrev han ett debattinlägg i just Computer Sweden, som fick rubriken Sökmotoroptimering är alltid fult och som då, ställde till med en ordentlig storm i SEO-vattenglaset, som på den tiden främst […]