Se upp för klipporna och håll utkik efter skattkistan!

Se upp för klipporna och håll utkik efter skattkistan!

Hösten brukar vara fylld med workshops och kick-offer för att rivstarta och överblicka verksamheten. Vi ska sätta planen för vidare framgång och till vår hjälp har vi bland annat post-it lappar och SWOT*-analyser. Men låt inte idéerna ständigt försvinna i ett vackert minne!

* SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats. Den största svagheten är, ironiskt nog, att själva modellen ofta används helt fel, om och om igen.

“The stone age didn’t end because they ran out of stones.” - unknown
Workshops förevigar våra tankar
 i kreativa bilder och en rörande konsensus men utan rätt ledning skapas inte insikterna om hur vi tar idéerna vidare till något konkret i vår verksamhet. 

Tre huvudsakliga problem måste lösas:

  1. Oavsett hur många SWOT-analyser (eller andra liknande strategi-aktiviteter) man gjort så finns det fortfarande många som inte har en susning om varför man gör dem, eller hur man gör dem.
  2. När vi kommer igång kan vi fylla en vägg med hur många post-it lappar och idéer som helst och klarar aldrig av att prioritera bland dem.
  3. När aktiviteten är slut så missar de flesta att just skapa listan med vidare aktiviteter.

Ny mall för styrkor, svagheter, möjligheter och hot

Senast i raden av mina populära mallar, och som du som prenumerant får första tillgång till, är just en SWOT-analys. I stället för att arbeta i en tom, kreativitetshämmande matris illustrerar jag beståndsdelarna med en bild. Det gör det lättare för alla deltagare att förstå vad vi pratar om, gör det roligare att bidra och fler bidrar på rätt sätt.

SWOT-analys sida 1

Tänk dig att ditt företag eller ditt projekt är en segelbåt. Skriv projektets namn på segelbåten.

  1. Styrkor är allt det som gör att båten (företaget) färdas framåt i rask takt och ger vind i seglen.
  2. Svagheter är allt det som håller tillbaka båten från att bekvämt färdas framåt.
  3. Möjligheter är de öar med skatter vi kan hitta på vägen som förgyller båtfärden.
  4. Hot är de klippor vi kan stöta på som gör att vi går på grund och kanske inte alls når vårt mål.

Begränsa aktiviteten till tre eller fyra egenskaper under varje rubrik. Ibland är det svårt att begränsa sig men det viktiga är att definiera något som är hanterbart.

Många stannar här och känner sig nöjda. Men min mall har en sida till. 

SWOT-analys sida 2

På den sidan ska du definiera, utifrån insikterna som kommit fram:

  1. Vad ska vi fortsätta göra?
  2. Vad ska vi sluta göra?
  3. Vad ska vi börja göra?
  4. Vad ska vi bevaka?

För var och en av våra tydliga aktiviteter sätter vi också en ansvarig person och beskriver hur och med vilken regelbundenhet vi följer upp om vi lyckas med vår ansats.

Nu har du en plan som räcker långt för att kickstarta verksamheten och hjälper medarbetarna att förstå hur de bidrar på bästa sätt!

7 principer för en mer engagerande webbplats

Om du följer min blogg så vet du att jag har en förkärlek för illustrationer som stöd för budskap och utbildning. Den här videon på 5 minuter ger dig enormt mycket värdefull information om hur du ska tänka för att förbättra din webbplats — och jag lovar att du snappar upp och kommer ihåg desto mer tack vare de underbara teckningarna.

HFI Animate: 7 principles that make your website more engaging with Dr. Susan Weinschenk


Rösten tillhör Dr. Susan Weinschenk, Chief of UX Strategy på Human Factors International.


Kan inte hissen gå liiite saktare?


För cirka 10 år sedan, när nya bostadsrätter skulle byggas ungefär en timmes resa utanför Tokyo, påbörjades en stor debatt köparna emellan om huruvida en hiss skulle installeras.

Med tanke på kraftförbrukningen menade många att man inte skulle ha en hiss, för att markera en insats för klimatet. Andra menade att en hiss behövs för de äldre som skulle komma att bo i huset. Några sa att att hissar motverkar viktig vardagsmotion.

Efter många turer i bråket föreslogs en genial lösning.

Lösningen var en långsam hiss. 
En hiss skulle installeras men den skulle gå så långsamt att de flesta inte skulle vilja ta den. Eftersom det gick snabbare att gå i trapporna så valde färre att vänta på den. Samtidigt fanns det en hiss för de som verkligen behövde den.

Förutom de uppenbara fördelarna med att bemöta allas farhågor så minskade förstås även slitaget på hissen markant.

Snabbare är inte alltid den bästa lösningen - det viktigaste är att lösa rätt problem.

(Ett annat sätt att tackla problemet med bristande vardagsmotion är ju att göra det roligare att gå i trappor. Ett strålande exempel är trapporna vid Odenplan som byggdes om till ett piano!)

Från min kalender


14 september
Deltar med bloggpass på Webbdagarna i Malmö.

15 september
Föreläser om UX på Devcon11 i Karlskrona.

22 september
- Seminarium för produktionsledare om sociala medier och mobila applikationer.
- Inspirationsföreläsning om webbformulär på kvällsevent.

11-12 oktober
Kurs i webbcopy.

9 november
Föreläser på Högskolan i Jönköping

...hör av dig om du vill att jag ska komma till er!

Företagspresentation med 23 logotyper!

Eftersom mitt första verksamhetsår med Axbom Innovation AB är till ända så tänkte jag att det är på tiden att jag gör en företagspresentation och berättar vad jag verkligen gör.

Döm om min förvåning när jag sammanfattade mina kunder och insåg att jag under mitt första år anlitats av inte mindre än 23 (!) företag och organisationer inom allt från föreläsningar till strategi-workshops, interaktionsdesign, upplevelsedesign och beställarstöd.


Stort tack till er alla, det har varit ett fantastiskt år för mig, jag har lärt mig otroligt mycket och fått chansen att dela med mig av ännu mer - precis som jag vill ha det.

Kommande år kommer förstås bli ännu häftigare! Nu kör vi!

Spana in presentationen här:
http://axbom.se/presentation


Extreme web form makeover!

Extreme Web Form Makeover

För att fira starten av mitt andra verksamhetsår i egen regi vill jag slå två flugor i en smäll:

  1. Komma med ett generöst erbjudande till dig som är prenumerant och
  2. utöka min portfölj med förbättrade webbformulär.

Har du eller någon i din närhet ett webbformulär eller en webbappplikation i behov av förnyelse?

De första fem som bokar en makeover och uppger rabattkoden SWOT får 33% rabatt på följande:

  1. Möte* med genomgång av mål och problembild.
  2. Granskning och analys av formuläret/applikationen.
  3. Helt ny interaktionsdesign inklusive kommentarer och motiveringar till förändringarna, levererade i PDF-format och i videoformat (!) där jag går igenom hela presentationen.
  4. Möte* med genomgång av er nya interaktionsdesign där ni kan ställa frågor och få förtydliganden efter att ha sett videon.

* Möten sker på plats hos er eller via videolänk beroende på var i landet ni sitter.

De första fem som bokar med rabattkoden SWOT får allt detta för 20 000 SEK exkl. moms (ordinarie pris 30 000 SEK).

Vad du kan tjäna på det? Det beror helt på värdet som du genererar idag och vilken utväxling vi kan generera i en ny design. Jag lovar att du blir nöjd.

Ta kontakt med mig idag så pratar vi förutsättningslöst om det eller gör en intresseanmälan.