Om konsten att tämja en glyffo — på #24hbc
Det är 24 Hour Business Camp i två ord. Från lunchtid i måndags till lunchtid i tisdags satt jag tillsammans med Magnus Malmstedt och Tomas Tunström på Hasseludden Yasuragi och byggde en ny webbtjänst som heter Glyffo. Och vi var bara ett av 35 lag som byggde en helt ny tjänst på 24 timmar.
Det jag inte hade räknat med var att mitt eget fokus blev backend-utveckling, snarare än gränssnitt. Galen. Innovation.
Men låt mig ta det från början… (eller varsågod och rösta direkt)
Uppdatering: röstningen är avslutad, vi slutade tvåa! 🙂
En stark vilja är blind inför förmåga
Jag har sedan i februari suttit i samma projekt som Magnus där vi två dagar i veckan delat arbetshörn. Längre än så har jag inte känt Magnus, trots att vi tydligen gått förbi varandra flera tillfällen på förra årets SSWC.
Men vi jobbar suveränt ihop och delar passion för webben. En lunch i maj kom vi på att vi båda länge velat vara med på 24 Hour Business Camp. — Asch men vi lämnar in en idé då! sa vi i unison.
Idén föddes ur det blå när vi inte fastnat för en rad andra spontana utkast. En tjänst för att bygga infografik förenar tydligt vårt gemensamma intresse för grafik och kommunikation.
Magnus och jag hade förstås en stor svaghet: vi är båda formgivare med olika inriktningar. Vem skulle de facto bygga tjänsten?
Tomas, räddaren i nöden
Magnus messade på Twitter mig och sa att han hittat en stjärna dagen efter, på sin arbetsplats: Valtech. En gränssnittutvecklare med magiska HTML5-kunskaper som också snabbt gjorde en konkurrentanalys som jag blev sjukt imponerad av. Idén var på det här stadiet någon form av dra-och-släpp verktyg för att skapa infografik. Jag hann hälsa på Tomas Tunström i 40 sekunder under en paus i ett möte på Valtech. Klick direkt.
Idén får sin nisch — tillgänglighet
I en chat med James Royal-Lawson där jag skryter om hur jag minsann ska till 24 Hour Business Camp nämner han hur otillgänglig infografik är (vad gäller sökmotorer och personer med funktionshinder). Det blir då så självklart. Tillgänglig infografik. Samtidigt går jag med i W3C:s community Accessible Infographics och det blir tydligt att ingen har skapat en standard för fenomenet — jag går igång ordentligt på tanken att vi blir först i världen med tillgänglig infografik.
Målbilden sätter sig
På båten till Hasseludden på söndagkvällen drömmer vi ihop vårt scenario för den där enda minuten vi har på oss efter hacket att marknadsföra vår idé på scenen:
Vi ska:
- bygga en infografik på 30 sekunder (som handlar om deltagarna)
- få den uppläst av en skärmläsare på 20 sekunder
- Få stående ovationer…
Tomas Wennströms förmanande ord
Till frukosten innan vi drar igång frukosterar vi med Tomas Wennström som gör visit med familjen för att påminna om att det finns några platser kvar till SSWC. Jag berättar om hur kort tid vi i Glyffo-teamet tid känt varandra och att vi inte har någon förberedd plan.
Tomas W:s ord klingar fortfarande i öronen: — Jaha, ett väl sammansvetsat team alltså…
Ooops… reality check
Det tar ju egentligen inte många minuter efter startsignal innan jag inser det jag kunde ha funderat på lite mer innan. Databas, spara data och hämta data… Magnus gör grafiken och Tomas gränssnittutvecklingen. Och jag? Jo, de delar av konceptet jag skissat upp på paddan blir ju klara på några minuter. Det var visst bara jag kvar för själva programmeringen. Jag dammar helt enkelt av mina PHP-kunskaper och gör backend-utvecklingen. Det borde ju inte ta så lång tid att spara ner lite tabeller… jo, tjena.
Men de första 2 timmarna går faktiskt fantastiskt och vårt humör är verkligen på topp. Vi gör snabba framsteg i koncept och kod. Tomas mantra blir: “Men det där fixar vi lätt!”
Tung natt och morgonbad
Inget av det någon av oss säger vara lätt är egentligen dock så lätt som vi påstår. Runt 1-tiden på natten är det rejält tungt. Vi har suttit på varsitt håll med olika delar och ser egentligen inte något alls som liknar den vision vi hade på båten. Tomas säger: Vi måste försöka få ihop det här. När vi sedan börjar pussla ihop kod och grafik och interaktion, med några ofantligt jobbiga perioder av letande efter felaktiga citattecken så uppenbarar sig plötsligt glyffon. Vi ser liksom tjänsten framför oss på skärmen — där är den!
Magnus kodar därifrån fram en startsida och vid 5-tiden på morgonen har vi en tjänst som faktiskt fungerar, låt gå med vissa småbuggar. Jag kastar ihop vår pitch-presentation baserat på vad vi har — nu är vi nära något som går att presentera.
Vi går och badar i de varma källorna som öppnar klockan 6, käkar frukost och slumrar till i några soffsäckar på golvet. Vid 9-tiden ägnar vi oss åt buggfix fram till vi måste sluta koda.
Vi lyckas ändå!
Vår pitch blir inte i närheten av vår målbild, men vår målbild var nog ordentligt viktig för att ens komma så långt som vi faktiskt gjorde. Vi fick till en fungerande prototyp som ger en bra fingervisning över hur vi vill att Glyffo ska fungera. Det är ack så mycket kvar av våra idéer att realisera, men glyffon har tagit sig ur sitt ägg och vågar visa upp sina fjädrar.
Det här är bästa sättet att utveckla en tjänst. Få ut något, iterera, lägg inte tid på fel saker.
Positiv feedback ger oss energi
Magnus, Tomas och jag är stolta så vi spricker över vår bebis. Och det blir inte sämre av att Roger Åberg på Feber och Ted Valentin själv nämner oss bland sina favoriter. Vi har också fått vår första glada kommentar via Kundo-kopplingen på sajten.
Men rösta då för tusan!
Så jag har egentligen bara en avslutande vädjan. Om du gillar och tror på Glyffo — ge oss folkets röst hos 24 Hour Business Camp. Det kan ge oss en gratisbiljett till Internetdagarna i höst.
Uppdatering: röstningen är avslutad, vi slutade tvåa! 🙂
Ta gärna en titt på vår pitch!
Galen innovation — det absolut roligaste sättet att röra sig framåt. Följ oss, ge oss återkoppling och pepp. Det är det galen innovation har som bränsle. Vi finns självklart på både Twitter och Facebook.