Nyhetsbrevstjänsten MailChimp får ofta beröm för sina roliga meddelanden, men de gör något annat bra också: nämligen krånglar till det. Ibland behöver vi nämligen krångla till det, och det är när användaren ska utföra något som kräver ordentligt med eftertanke.

Ta min e-postlista med 492 prenumeranter till exempel. Låt säga att jag råkar trycka Delete på den listan av misstag, räcker det då med att ge mig en dialogruta som frågar om jag verkligen vill radera listan? Nja, om det handlar om radering av något så värdefullt så vill man nog undvika alla former av tänkbara användarmisstag. Att klicka fel två gånger i rad är nämligen inte helt otänkbart.

MailChimp löser det föredömligt genom att tvinga mig att skriva DELETE i ett fält för att bekräfta att jag verkligen vill radera. Förutom att det verkligen kräver mer ansträngning så blir det extra redundant eftersom det är ordet DELETE jag måste skriva. Till exempel hade det inte varit lika rätt att tvinga mig att skriva OK.

Så här ser det ut:

mailchimp delete confirmation

och då måste jag först skriva ordet DELETE och sedan trycka på knappen DELETE. Alltså riktigt krångligt samtidigt som det, nästan motsägelsefullt, är helt i enlighet med användarcentrerad design.

mailchimp delete confirmation 2

Men nej, jag tänker inte göra det. Prenumerera i stället. Vi hörs!

Relaterat

Tänka vänta fasta 1995 var jag med och återupplivade Humanistiska föreningens tidskrift Känguru på Stockholms universitet. Min roll var som layout-ansvarig men det händ...
Trafikplanerare älskar din smartphone Jag är besatt av fenomenet lifelogging, det vill säga våra möjligheter att mäta, logga och dokumentera våra egna aktiviteter dag-för-dag, ibland minut...
Steve Jobs och empati Jag befinner mig lite mer än halvvägs genom biografin om Steve Jobs av Walter Isaacson. Jag konsumerar den som ljudbok, uppläst av Dylan Barker. Många...

4 svar till “Krångla till det för användaren”

  1. Jag håller helt med. Och jag vill lägga till en sak: sammanhang, kontext.

    Vad är det som ska raderas? Jag tror att vi är många som av misstag raderat eller skrivit över något. Vi är helt på det klara med att vi ska radera och bekräftar därför.

    Men, var det den användaren som skulle raderas? Va, läste jag tillbaka en databasbackup som var ett år äldre än jag trodde?

    Särskilt irriterad blir jag på popupfönster som säger något i stil med ”Vill du verkligen radera den här användaren/objektet/adressen/…?” utan att berätta vilken, och ibland skymma så att man inte ser vilken jag valt.

    Bäst i klassen tycker jag att hostingtjänsten Heroku är. De kräver att jag skriver in namnet på det som jag vill radera eller namnet på applikationen som databasbackupen ska läsas tillbaka till.

    Att bekräfta att jag vill göra något farligt räcker inte. Det vet jag nog redan. Men gör jag det på rätt ställe?