Krångla till det för användaren
Nyhetsbrevstjänsten MailChimp får ofta beröm för sina roliga meddelanden, men de gör något annat bra också: nämligen krånglar till det. Ibland behöver vi nämligen krångla till det, och det är när användaren ska utföra något som kräver ordentligt med eftertanke.
Ta min e-postlista med 492 prenumeranter till exempel. Låt säga att jag råkar trycka Delete på den listan av misstag, räcker det då med att ge mig en dialogruta som frågar om jag verkligen vill radera listan? Nja, om det handlar om radering av något så värdefullt så vill man nog undvika alla former av tänkbara användarmisstag. Att klicka fel två gånger i rad är nämligen inte helt otänkbart.
MailChimp löser det föredömligt genom att tvinga mig att skriva DELETE i ett fält för att bekräfta att jag verkligen vill radera. Förutom att det verkligen kräver mer ansträngning så blir det extra redundant eftersom det är ordet DELETE jag måste skriva. Till exempel hade det inte varit lika rätt att tvinga mig att skriva OK.
Så här ser det ut:
och då måste jag först skriva ordet DELETE och sedan trycka på knappen DELETE. Alltså riktigt krångligt samtidigt som det, nästan motsägelsefullt, är helt i enlighet med användarcentrerad design.
Men nej, jag tänker inte göra det. Prenumerera i stället. Vi hörs!