iPhone som symbol för alla webbtrender
Innan jul blev jag lycklig ägare av en iPod Touch på 32 gigabyte. Man kan påstå att det är som en iPhone utan telefon. Mitt konsument- och användarbeteende i relation till Internet har förändrats drastiskt och i helikopterperspektiv ser jag hur iPhone banar väg för en helt ny generation ubika människor.
Glädjen… och fokus på människans ego
Som vanligt är Apple i frontlinjen när det gäller användarupplevelsen från beställning till postpaket. När jag beställde från hemsidan ingick gratis lasergravyr. Jag kunde följa paketleverans via nätet. När jag får den i handen står det på baksidan: “per@axbom.se – user experience designer”. Läckert.
För företag som är organiserade i silon funkar sånt här dåligt. Paketeringsmänniskorna måste snacka ihop sig med produktägarna som måste snacka ihop sig med informationsavdelningen som stör sig på IT-enheten. Det kan bara bli fel. När någon ansvarar för hela kundupplevelsen så går det lättare. Företag med en ambassadör för användarna på ledningsnivå kommer lyckas bättre.
Surfa mobilt
Det som har varit operatörernas våta dröm under många år har blivit verklighet med iPhone: ökad datatrafik. Det är roligt och enkelt att använda iPhone för att surfa. Upplevelsen närmar sig vad man är van vid på andra datorer.
Det kritiska att förstå är att tekniken inte är ny, bara upplevelsen. Jag har surfat och e-postat med mina mobiler i många år. Det iPhone gör är att ge mig allt ett klick bort, enklare och utan att jag behöver förstå teknik. Och ofta behöver jag inte ens surfa ut på nätet för att komma åt de sajter jag besöker. Jag installerar bara en applikation som hämtar informationen åt mig med, just det, ett klick.
Våga göra om från början
I artikeln från E24 som påvisar att “De som har en Iphone använder tre–fyra gånger mer data än de som har avancerade mobiler från Nokia, Sony Ericsson eller Samsung” citeras Kenneth Karlberg, chef för Telia Soneras mobilverksamhet: han tycker att iPhone är ett “underkännande av vad traditionella mobiltillverkare som Nokia, Sony Ericsson, Samsung med flera gjort”.
Kanske hårda ord, men det man kan säga att Apple gjort är att lära sig av vad andra gjort fel, och tänkt helt om. De traditionella mobiltillverkarna har valt att bygga vidare på tidigare investeringar därför att det är just det: tidigare investeringar som man vägrar in i det längsta att se som misslyckanden. Våga göra om och göra rätt, från scratch.
Det kan inte sägas nog många gånger: Våga misslyckas – det är då du får kunskap till framgångar. Apple has misslyckats många gånger. Men alltid kommit tillbaka. Det ska dock bli intressant att se hur den timeout Steve Jobs tagit kommer att påverka företaget.
Skala ner, välj bort, iterera
Många kritiserade iPhone för sin “dåliga” kamera när den lanserades. Men det är inte kameran det hänger på. Det är förmågan att välja vad man ska vara bäst på och differentiera sig med, för det går inte att vara bäst på allt. Apple väljer att vara bäst på användargränssnitt, så att vanliga människor kan göra det som tidigare bara varit förunnat teknonördar.
Oavsett hur mycket Carl Zeiss optik och megapixel du stoppar in i en enhet som är platt och 10 cm bred så kommer du inte få jättebra bilder. Välj lagom nivå på de funktioner du inte behöver briljera på. Användarna vill kanske gärna få plats med fler bilder än ersätta sin systemkamera.
Begränsat med minne förresten? Det kommer alltid snart en ny iPhone med mer minne. Då kan du köpa en till och ge den gamla till barnen. Smart.
Min data i molnet
En iPhone är än mer användbar för alla som placerat sin data i molnet, och säkerligen kommer fler vandra den vägen. Med e-post och kalender hos Gmail, dokument i Google Docs, diverse filservrar och bildbanker på nätet – så når man sitt liv även från det lilla cyklop mot internet som iPhone utgör.
I en snar framtid kommer det säkerligen bli lättare att fjärrstyra både dator, video (läs hårddiskinspelningsmaskin) och lampor därhemma. Men redan nu kan du förstås hyra videofilmer, tanka ner musik och spela nätverksspel. Eller som jag numera: kolla långfilmer på bussen, läsa RSS-flöden på toaletten och mikroblogga under föreläsningar.
iPod Touch demo from axbom on Vimeo.
Signifikant för iPhone är att det är en dator, och kan programmeras till att göra det du vill – och framför allt att du inte själv behöver ombesörja den programmeringen för det gör någon annnan. Du behöver bara hitta applikationen i shoppen. Ett klick och en sökning från startskärmen. Sedan kan man självklart ha synpunkter på Apples process för att få applikationer godkända till shoppen…
Låginkomsttagare
Bland låginkomsttagare har antalet iPhone-ägare ökat explosionsartat det senaste halvåret i USA. Sedan juni 2008 har antalet användare med en årsinkomst mellan 200 och 400 000 ökat med 45%, tre gånger mer än användare med årsinkomster på över 800 000 SEK (Källa: comScore). Det är inte bara en statuspryl utan vid ekonomiska trångomål så har det visat sig att iPhones Barbapapa-egenskaper – den kan bli det du vill – kan vara ekonomiskt fördelaktigt. Istället för flera apparater räcker det med en pryl för kommunikation och underhållning.
Surfmobiler som iPhone kommer oundvikligen att ta större delen av världen med storm. Jag tänker mycket på Afrika, en marknad med just nu 300 miljoner mobilanvändare som hoppar över fasen med den stationära datorn som vi i västvärlden tvingat oss igenom. Där det saknas stamnät för bredband och telefoni erbjuder mobilen snart en genväg till obegränsad kunskap, och underhållning, utan att passera gå.
Mun-mot-mun och mun-mot-mus marknadsföring
Genom sitt nytänkande gränssnitt som skapar berusande användarglädje skapar Apple som vanligt en ordentlig skara ambassadörer. Jag har mött få iPhone-ägare som inte älskar att visa upp sin underbara lilla enhet.
Och genom att göra det enkelt för webbutvecklare att skapa applikationer och webbaserade gränssnitt som utnyttjar iPhones användarvänlighet så skapar de också miljontals sajter som villigt visar upp sina iPhone-skal och berättar om hur iPhone-anpassade de är. Lägg därtill att bloggare bara älskar att dissa eller hylla fenomenet iPhone. Budskap som sprider sig mun-mot-mus i ilfart över webben.
Hmmm, mun-mot-mus var en översättning av word-of-mouse men det kanske inte blev helt rumsrent…
Öppna gränssnitt, not…
Kanske det som Apple är sämst på är vissa delar av sin öppenhet eftersom de begränsar användaren till iTunes, vissa proprietära filformat, oftast en operatör och ett ganska rigoröst godkännandeförfarande för att skapa applikationer som kan laddas ner via deras App Store.
Vad som gäller att komma ihåg är att en av anledningarna som uppges till att begränsa utvalda delar i kedjan är att kunna garantera den användarupplevelse som är så värdefull för Apple. När det gäller att begränsa till en operatör så kan Apple i sin tur ställa krav på mobiloperatören. Exempelvis har de ett helt eget system för att lyssna av mobilsvar: du behöver inte lyssna på alla i sekventiell ordning utan ser vem som har lämnat meddelande, och kan välja att gå direkt till ett specifikt meddelande och även radera meddelanden utan att lyssna på dem. Det är en del av konceptet för en bättre upplevelse och krav som är svåra att ställa om man inte ingår i en pakt med leverantörspartner.
Alltså, inget ont som inte har något litet gott med sig. Däremot vore det härligt med en värld där sådana pakter inte behövdes – utan där öppna grännsnitt är en självklarhet.
Jailbreak är mumma för teknonördarna
Och är man på det humöret så går det att “jailbreaka” sin iPhone/iTouch och få tillgång till en helt ny värld av program som bara är att plocka ner, utan godkännande. En värld som dessutom ofta ligger långt före Apple-godkända applikationer när det gäller innovation.
Övertygad? Berätta gärna om din egen iPod Touch eller iPhone -upplevelse! Vad jag själv är mest missnöjd med? Tangentbordet. Jag skriver fortfarande 3 gånger så snabbt på min Nokia E61, även om min “iTouch” hela tiden verkar bli bättre på att känna igen mina tumvalser.