Innovation för kommunen i 10 bilder
Mina idéer om medborgar-innovation i digitaliseringens tecken. Berättelsen kommer från en av mina föreläsningar om ny teknik och dess möjligheter.
Om man inte lever i den digitala världen kan det vara svårt att överblicka vad alla nya tekniker innebär, hur man använder dem till sin fördel och hur kan de kan bidra till samhällsnytta. Jag gillar ju att visualisera och ibland i mina föreläsningar skapar jag en historia för att illustrera hur flera nya innovationer kan användas ihop för att lösa ett konkret problem.
Här är en av dessa blickar in i framtiden som jag har presenterat för Uppsala kommun.
Uppsala kommun har ett antal ansvarsområden, varav ett är underhåll av parker och lekplatser. Låt oss ponera att något har hänt i en av dessa lekplatser. Att det är svårt att överblicka alla resurser som man ansvarar för är självklart — kommunen är stor.
Ett typiskt problem är skadegörelse eller för all del slitage och regelbundet underhåll. Om en gunga går sönder i en av alla lekplatser kan det potentiellt ta ganska lång tid innan kommunen får kännedom om det.
Ett sätt att hantera detta är att i anslutning till lekplatsen erbjuda tydlig information om hur man kan felrapportera det, utan att behöva ringa. Ett sms till ett servicenummer skulle kunna vara ett sätt, en felanmälan via Twitter och/eller Facebook kan vara komplement, som gör det lätt för alla parter att hantera. Jag brukar också nämna att kommunen kan vara proaktiv i sociala medier och lyssna både på konversationer om Uppsala och sådana som äger rum geografiskt i Uppsala. Man skulle då potentiellt kunna få informationen genom att höra den när andra pratar om problemet, även om de inte rapporterar det direkt till kommunen.
Ett annat sätt är förstås att gungan själv talar om att den är trasig. Det skulle då kunna rapporteras både till kommunen och till alla som vill abonnera på information från lekplatser i sitt närområde. För många låter det här säkert väldigt konstigt men tro mig när jag säger att det är möjligt redan idag.
Nästa utmaning är att åtgärda felet, att laga eller ersätta gungan. Det skulle kunna ta tid, eller så av en händelse så har någon som också övervakar information om trasiga gungor en idé för en ny sorts gunga: En gunga som är anpassad för barn med funktionsnedsättningar. Låt oss kalla honom Dan. Dan har ritat konceptet för sin gunga på sin dator och föreslår till kommunen att ta tillfället att installera en gunga som fler barn kan ha glädje av.
Det låter förstås spontant lite dyrt för kommunen att ansvara för produktion av en helt ny typ av gunga, något som borde kosta hundratusentals kronor. Men kom ihåg att vi är några år in i framtiden. Kommunen går till centrum och pratar med Lisas Sko-och nyckelservice. För övrigt så har jag alltid undrat vad skor och nycklar har med varandra att göra, jag har till och med ägnat några timmar åt att försöka utreda det, men det är tills vidare en gåta för mig.
Men nog låter det just därför väldigt troligt att om det är någon som ska ansvara för stadens 3D-utskrifter så är det Lisas Sko-, nyckel- och 3D-service. Och ja, 3D-skrivare är i allra högsta grad verklighet och allt närmare något som gemene man kommer att komma i kontakt med.
Förmodligen så har ju Lisa också övervakat Twitter-konversationen mellan Dan och kommunen. Ritningar har ju Dan lagt ut på nätet så Lisa har redan skrivit ut gungan åt dem samma dag.
Felanmälan till utskrift av gungan kan hanteras på ett par dagar och snart är den nya gungan på plats och den innovativa gungan lockar ännu fler besökare till parken.
Alla är mycket nöjda med hur kommunen har hanterat och löst problemet.
De som bor i området är inte sena att uttrycka sin glädje över solskenshistorien.
De blir oerhört stolta över sin lekplats, den blir mer välbesökt och skadegörelsen minskar.
Kärleken sprider sig i sociala medier, fler människor får upp ögonen för området, och inflyttningen och aktiviteteten i regionen ökar.
Människor som besöker lekplatsen blir nyfikna på gungan, de använder sig av applikationer för augmented reality (förstärkt verklighet) för att få information om gungan, dess bakgrundshistoria och hur de kommer i kontakt med Dan, designern. Dan bygger inom några år upp ett av Uppsalas med framgångsrika designföretag och snart är världens blickar på Uppsala.
Allt detta för att Uppsala var beredda att lyssna lite extra på sina invånare, och låta dem bidra med sina kunskaper och förmågor.
Lite teknik kan leda till en hel del mänsklighet.