Böcker

Digital omtanke (2019)

Alla digitala tjänster har en påverkan på människa, samhälle och natur. Men sällan mäter vi och följer upp hur övergripande välbefinnande förändras som ett resultat av det vi skapar. Det vill Per Axbom ändra på. Digital omtanke är en handbok som hjälper dig att tänka om, och ger dig praktiska verktyg som du kan börja använda direkt i dina projekt.

Läs mer och köp

AceAwe: en upplevelsemodell för framgång i digitala äventyr (2013)

I mitt arbete med webbplatser och digitala verktyg har jag i många år använt variationer av min upplevelsemodell AceAwe i workshops och presentationer för att öka förståelsen för holistisk planering och design av digitala tjänster. Modellen har alltid tagits emot väl och många har berättat för mig att det har kastat nytt ljus över deras förståelse för UX (User Experience).

Läs mer och ladda ner (gratis)

Digital tillgänglighet: Introduktion till WCAG

Uppdaterad 2022. En kostnadsfri publikation som underhålls av Per Axbom. Webbplatsen ger dig en förståelse för krav på tillgänglighet för digitala tjänster. Syftet är att göra webbtjänster och appar lättare att förstå och använda för personer med temporära och bestående funktionsnedsättningar.

Öppna digitill.se

Den omöjliga översättningen (1994)

Kandidatuppsats i kommunikationsvetenskap. I den här uppsatsen gör Per Axbom en analys av ungdomsromanen Catcher in the Rye av JD Salinger (1951) och dess två svenska översättningar, av Birgitta Hammar (1953) respektive Klas Östergren (1987). Med hjälp av analysen och en inblick i två teorier som behandlar hermeneutik och kommunikation ämnar uppsatsen att identifiera och dra slutsatser om den problematik som uppdagas när en litterär text ska översättas till ett nytt språk och en ny kultur.

Läs direkt / ladda ner