Lorem shitsum: en text som luktar illa

Lorem ipsum dolor sit amet är bland de mest missbrukade orden i designvärlden. De ingår i en nonsentext (en form av remixad Latin) som används för att fylla ut textytor i wireframes, designskisser och prototyper. Just nu håller jag en kurs i webbcopy och argumenterar för att denna nonsenstext förstör syftet med en design: att faktiskt vara ett stöd för texten.

Lite paradoxalt är det att orden, som skall vara själva drivkraften och en uppmaning för användaren att agera, ofta helt glöms bort när vi tittar på användarupplevelser. För visst måste vi börja med de ord som ska inspirera, övertyga och bidra till ny kunskap eller nya insikter. Budskapet, som förmedlas i orden, ska därefter förstärkas med rätt bilder och formgivning.

Inte ens Jesse James Garretts vedertagna modell, The Elements of User Experience (PDF), har med webbcopy som en egenskap!

Lorem ipsum exempel 1
Lorem ipsum skapar obefintlig dynamik

Lorem ipsum trivialiserar ditt innehåll

Lorem ipsum är en genväg till att fylla en designmall med en text, för att på så vis få en uppfattning om hur en grafisk design ser ut när texten är på plats. Utan text ser en designmall tom ut och ofta hinner inte informationsägare eller kunder skaka fram en text som de tycker är färdig.

Men i bästa fall är Lorem ipsum ett halvhjärtat och mediokert sätt att angripa den viktigaste delen av en webbtjänst.

4 nackdelar med Lorem ipsum

  1. Orealistiska antaganden om utrymme för texten kan lätt göra att en elegant design sväller över.
  2. Lorem ipsum texten innehåller inte relevanta styckesindelningar, mellanrubriker och länkar i texten, sådant som också ger texten styrka.
  3. Värdet av texten förminskas till att bara vara ännu ett designelement, som bara ska vara där för att sajten ska se snygg ut.
  4. En designskiss med Lorem ipsum blir lätt förlaga för en skribent, som riskerar att skriva rakt på utan styckesindelningar för att efterlikna ”designen”.
Bilden visar skillnaden mellan en lorem-ipsum design och verkligheten, där innehållet bryter den eleganta designen.

Bannlys Lorem ipsum från dina skisser

Bara genom att använda faktiskt innehåll och information genom hela designprocessen skapar man lösningar som kommunicerar på ett effektivt sätt.

  • Strunta i att texten inte är 100% klar. Läsbar text är faktiskt mer användbar än oläslig text.
  • Prata om och diskutera innehållet innan du påbörjar design. Det är innehållet som ska förstärkas, inte tvärtom.
  • Involvera webbskribenterna från början!
  • Använd riktigt innehåll för att förstå när du måste skala ner och tona ner grafik till förmån för innehållet.

En skräddarsydd kostym funkar bara om du vet hur stor människan är som ska passa i kostymen. Visuell design på webben funkar bara om du vet vilket innehåll som ska passa in i formen.

Lorem ipsum-text förmedlar inga känslor

Alla tillsammans: Ett rungande Lorem shitsum!

Visst är det smått ironiskt i sammanhanget att Lorem ipsum bäst översätts med ”Smärtan själv” från dolorem (smärta, förtvivlan, lidande) och ipsum (sig själv, själv).

Så nästa gång du ser en designer använda Lorem ipsum kan du säga rakt ut:

Jag ser att du använder Lorem shitsum. Är det smärta eller förtvivlan du vill att läsaren ska känna?

Andra åsikter om Lorem ipsum

  • http://www.lumano.se Stefan Pettersson

    Me like!

    Har nyligen testat ett par sajter som ser snygga ut, ända tills man börjar läsa och använda dem. Jag känner inte till hur de har utvecklats men är ganska säker på att de har godkänts på en Lorem ipsum-nivå.

  • Per T

    Bravo! Håller helt med. Men det finns ytterligare ett argument, mer relevant för print men ändå. Fejklatin ger fel utseende på texten, vilket gör att du sätter grad, kägel med mera utifrån fel förutsättningar. Svenskan har fler höga uppstaplar än tex latin, vilket ofta kräver större kägel.

  • http://axbom.se axbom

    @Stefan: Ja, copy:n är bortglömd! Det blir något som man slänger in i slutet av projektet när man plöjt ner pengar i grafik och vägrar inse att det är texten som användaren kommer läsa för att faktiskt kunna åstadkomma något på sajten.

    @Per: Aah, intressant – det kände jag verkligen inte till. Kul att kunna ta upp på kursen också, det är ju en del diskussioner kring skillnader mellan print och webb.

  • http://definitionofdone.blogspot.com Erik Fors-Andrée

    Det finns väl ett djupare problem än själva Lorem Shitsum… nämligen att avståndet mellan designer och skribent generellt är för långt.

    I webbprojekt finns ofta tydliga slitningar mellan teknik och design. Inte lika tydligt, men kanske lika valnigt är nog mellan design och innehåll/text. Den vanliga designern är ”bara” designer och tycker har inte förståelse för text och copy. Och vice versa.

  • Pingback: Strandh.DigitalPR » Blog Archive » DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/03/28]()

  • Rikard

    Annars tycker jag källkoden för dina rubriker är intressant. Hur många tecken, var det nu igen, för att skriva en rubrik? Med effekten att texten ser suddig ut?

    😉

  • http://axbom.se axbom

    @Erik: Det är just precis det avståndet mellan designer och skribent jag försöker exemplifiera med den här texten =)

    @Rikard: Jag förstår inte vad det är du invänder mot? Är det antal tecken i rubriken eller något annat som gör att det ser konstigt ut hos dig? Mejla gärna en skärmdump och/eller beskriv problemet lite tydligare — jag uppskattar alltid feedback.

  • http://www.6ft5.org Göran

    Jag håller med i stort. Och jag håller helt med om att innehållet är det viktigaste. Men. När man jobbar med form och skall diskutera form upplever jag att många kunder fastnar i den ofärdiga texten och glömmer diskutera eller ”ser inte” själva formen. Där behöver diskussionen om texten tas med skribenten och inte med formgivaren. För bästa resultat måste formgivare och skribent ändå jobba ihop.

    Design med Lorem-text är ju ändå ett utkast, ett led i processen och inte den slutgiltiga produkten. Jag tycker att jag tänker på underrubriker och alla de element som gör texten levande visuellt och inte ”bara” häller i Lorem-text.

  • http://axbom.se axbom

    @Göran: jag förstår ditt resonemang, allt är ju inte svart eller vitt men använder man lorem ipsum måste man kunna motivera det mycket väl. Jag har varit med på designdiskussioner där man fastnar i lorem ipsum-texten också – eftersom många inte förstår varför man lagt in nonsenstext.

    Jag kan också tycka att det ofta blir för många långrandiga diskussioner om design med proffstyckare utan egentlig förståelse för design; men det handlar egentligen mer om beställarkompetens och kan vara svårt att parera som leverantör.

  • http://axbom.se axbom

    @Göran: en annan sak – riktigt bra design ska man ju faktiskt inte ”lägga märke” till; den ska helt enkelt leda till att människor läser och klickar på rätt saker. Så huruvida designen är bra eller inte visar sig ju först när man mäter användarnas förmåga att utföra de aktiviteter som ger verksamhetsnytta. Men samtidigt är det förstås svårt att få diskussionerna dit när det är så lätt för många att tycka till om huruvida det ”känns rätt” att en bakgrund är orange eller gul.

    Alltså: om dina kunder fastnar i texten i designskisserna är det förmodligen ett gott tecken: designen ger ett bra stöd för att läsa innehållet. Och innehållet blir då mer värdefullt att diskutera.

  • http://mixednina.wordpress.com/ Nina

    Så rätt!

  • http://www.6ft5.org Göran

    Jag gillar fortfarande det här inlägget och tycker kommentarerna också bidrar.

    En intressant iaktagelse: ”Ja, copy:n är bortglömd! Det blir något som man slänger in i slutet av projektet när man plöjt ner pengar i grafik och vägrar inse att det är texten som användaren kommer läsa för att faktiskt kunna åstadkomma något på sajten.”

    Samtidigt får jag ibland känslan av att designen är något som det alltid finns en duktig brorson som kan internet man skall tävla mot. Eller att man får färdig text att skapa design kring med noll chans till diskussion kring utveckling/tolkning.

    Det gäller att vara kritisk välja vilka man tackar ja till att ha som kunder. Vilket kan krångla till det ytterligare men i det långa loppet blir det bättre. I rätt miljö utvecklas man, förnyar sig och skapar bättre material. Både i text och layout.

  • http://definitionofdone.blogspot.com Erik Fors-Andrée

    Det finns ju CSS Naked Day för att hedra alla webbdesigners och visa hur ful webben skulle vara utan dem.
    Varför inte införa Content Naked Day för att hedra alla de som jobbar med innehåll och visa hur meningslöst det skulle vara utan innehåll?

  • http://axbom.se axbom

    @Göran, jag håller med dig till fullo. Även om jag i mina uppdrag nuförtiden sällan stöter på att man tävlar mot någons brorson som ”kan det här med internet” så har jag en gång i tiden (på glada 90-talet) varit den där ”brorsonen” 😉

    — mycket hänger ju faktiskt på vilka förutsättningar man får när man går in i projekt. Jag tycker fortfarande självklart att rätt visuell design är sjukt viktigt. Den här posten raljerar ju lite medvetet för att få upp webbcopyn på bordet.

    @Erik, vilken fantastisk idé! Jag tror jag måste undersöka om det går att fixa till något sådant (ta bort allt innehåll) med jQuery. I alla fall kommer jag använda det i exempelformat på mina föreläsningar 🙂

  • http://definitionofdone.blogspot.com Erik Fors-Andrée

    Man kommer ju en bra bit med bara:

    body {
    color:#ffffff !important;
    }

  • http://www.6ft5.org Göran

    Per. Jag raljerade lite också. Det är kul.

    Måste nog pröva en Content Naked Day framöver för att premiera den goda formen. Skulle förmodligen dessutom höja min status genom att dölja typos och slarvig svenska 🙂

    Trevlig helg

  • http://www.portada.no Andreas Beining

    Veldig gode poenger, men hvem skal da kjøpe min Lorem Ipsum t-skjorte!? 😉 http://bit.ly/9c81FW

  • Jonas

    Mycket intressanta texter här. Du hamnar i mina bookmärken, love!

  • Pingback: Brukskvalitet » Blog Archive » 5 tips for brukertesting av innhold()

  • Ulrika

    Artikeln har vissa poänger. Men, jag tycker fortfarande att Lorem-texter är ett hjälpmedel under utvecklingsarbetet. Speciellt när det gäller att testa dynamiska designer som ska klara både stora och små textmassor. Underrubriker, länkar och styckeindelningar kan man ju faktiskt lägga in i sin Lorem-text.

    I det allra flesta fall har jag inte tillgång till texter när jag gör design, alltså de är inte ens 0% färdiga.

  • http://axbom.se axbom

    @Ulrika Jag kan faktiskt komma på mig själv med att slänga in Lorem ipsum i vissa sammanhang 😉 men jag tror fortfarande att det ger en bättre och mer rättvis bild av en design om man har innehåll som i alla fall påminner om det som faktiskt kommer stå där i slutändan.

    Även när innehållet är 0% färdigt har jag börjat experimentera med att klippa texter från nätet som handlar om snarlika ämnen som den lösning jag jobbar med.

  • http://Stockholm.se PernoPerno

    Tack för detta inlägg! Min dag blev plötsligt mycket bättre. Som textarbetare blir man lätt en ensam krigare i webbprojekt + att man sedan ska fortsätta tampas med sajten sedan när designers och utvecklare är klara. Naked Content Day – I’m with you!

  • http://Stockholm.se PernoPerno

    Tack för detta inlägg! Min dag blev plötsligt mycket bättre. Som textarbetare blir man lätt en ensam krigare i webbprojekt + att man sedan ska fortsätta tampas med sajten sedan när designers och utvecklare är klara. Naked Content Day – I’m with you!

  • Pingback: axplock med personas, tester och SEO 2011-03-29 | axbom()

  • Pingback: Trotsig » Blog Archive » Om lorem ipsum()

  • Pingback: 3 grymma tjänster för platshållarbilder - axbom()