Högerkolumnen är ett svart hål för innehåll


F-mönstret
är vedertaget när det gäller att beskriva hur människor läser innehåll på webben. Det talar för att det är ytterst ovanligt att människor läser texter ord-för-ord, och att de endast läser en bråkdel av texten. Vi kan också tolka in att människor rör sig tydligt i en vertikal riktning när de läser, och Nielsen visade förra året att nästan 70% av fokus hos läsaren ligger till vänster i sidvyn, snarare än till höger.

Det blir alltmer tydligt att högerkolumnen är ett svart hål för viktig information!

f_reading_pattern_eyetracking

Om vi antar att en högerkolumn är på 200 pixlar så kan vi utläsa ur Nielsens studie att knappt 6% ens tittar på högerkolumnens innehåll. Ändå envisas företag med att fylla högerkolumnen med viktig information som nedladdningsmaterial, fördjupningsinnehåll och förtydliganden.

Jag är också förvånad över hur många nya designlösningar som av bara farten fortsätter utgå från 2 eller 3 kolumner utan närmare eftertanke. Jag vill härmed uppmuntra alla till att utmana högerkolumnens existens. Läsarna vill in, få det de kom för och de vill snabbt ut. Hur stöds det beteendet av högerkolumnen?

(Genväg: Hoppa direkt till när Google bekräftar högerkolumnens osynlighet)

Högerkolumnen försvinner snabbt från fokus

Om vi vill att människor ska läsa våra texter så lägger vi en hel del krut på bra, informativa texter som drar uppmärksamheten till sig. Vi måste anta att texten ska lösa en människas problem, eller övertyga om att problemet kan bli löst i nästa steg. Med genomtänkta mellanrubriker, punktlistor och bilder så kan vi tillfredställa läsare såpass att de faktiskt skummar igenom en text.

Men det slutar inte där; du måste  förstå var användaren befinner sig i det läget: hon har scrollat ner och allt det viktiga i högerkolumnen har försvunnit från fokus.

Många företag lägger relaterat innehåll, länkar och nedladdningsmaterial till höger...När läsaren når botten av sidan så syns inte det viktiga materialet längre. Eller om det syns så är det i alla fall inte där användaren har sitt fokus.

Jag kan bara misstänka att kolumn-tänket där mittenkolumnen anses ha ett samband med högerkolumnen kommer från tidningsvärlden där jag alltid har en översikt över en hel sida och ser en helhet på ett annat sätt. På webben tittar jag genom ett nyckelhål (också för att många får tunnelseende när de ska lösa en uppgift) och då måste allt sitta ihop i en vacker röd tråd utan svåra hopp.

Att anta att läsaren snällt och vackert ska scrolla upp och ”fortsätta läsa” viktig information i högerkolumnen är att skjuta sig själv i foten.

Lägg innehållet där läsaren är

När läsaren kommer in på en sajt behöver hon snabbt förstå vad innehållet handlar om, och blicken faller på bilder, rubrik och ingress. Där har du några sekunder att visa att du har lösningen på problemet (eller inte) och där kan du också erbjuda lösningen, om du så vill, på en gång. Det skulle kunna vara ett dokument att ladda ner eller liknande.

Om du får en läsare som hänger med till slutet så har du fått ett löftesrikt napp och har då en engagerad läsare som har potential att bli en intressant relation. Din val blir då:

  • att sätta punkt för relationen i samband med sista punkten i din text (och kasta tillbaka läsaren i webbens stora blå), eller
  • fortsätta samtalet genom att erbjuda det viktiga innehållet precis där läsaren befinner sig, redo och hungrig för mer.

Dags alltså att hala in resultatet av det hårda arbetet med texten.

Viktigt innehåll bör istället ligga direkt i innehållet, där användarens blick faller.Eller så bör relaterat innehåll och aktiviteter man vill att läsaren skall utföra efter läsningen, ligga i slutet av texten.

Högerkolumnen i bloggar är sekundär

Många bloggar, liksom den du läser, har just en högerkolumn på huvudsajten. Här är det viktigt att notera hur högerkolumnen i bloggar skiljer sig markant från högerkolumnen på många företags webbplatser. Det förutsätts ingen relation mellan texten (blogginlägget) och innehållet i högerkolumnen.

Du kan se högerkolumnen som en verktygslåda med bra länkar som sällan används men som finns i närheten när man väl behöver dem. Det är lätt att ignorera och tänka bort högerkolumnen för den är exakt likadan på alla sidor. Huvudsyftet kan nästan kokas ner till att skapa en läsvänlig bredd på kolumnen som innehåller alla artiklar!

Bloggar har också det gemensamt att de lägger länkar till liknande inlägg, share-knappar och kommentarer direkt under texten. Det är där läsaren är när du har fångat hennes intresse. Ett tillägg till WordPress som visar relaterade inlägg ( exempelvis Yet Another Related Posts Plugin) har gjort underverk för många sajter som vill hålla kvar och engagera lojala läsare.

Bloggar använder högerkolumnen som en verktygslåda, med samma innehåll på varje sida - alltid tillgängligt men också alltid sekundärt. Rubriken är något av det viktigaste som bloggar jobbar med.Bloggar lägger gärna kommentarer, länkar till liknande inlägg och knappar för “dela på Facebook”, längst ner i inläggen. Det är där det har störst chans att användas.

Glöm kolumner, tänk aktiveringszoner

I slutändan vill du nå fram till läsaren och då gäller det att ha klart för sig var man ska lägga det viktigaste innehållet (och vilket innehåll, men det är en annan historia). Den här bilden visar att du säkerligen kan uppnå dina syften med såväl 2 kolumner som 1 kolumn. Det är ditt innehåll som måste avgöra tillvägagångssätt och du måste inse vad på din sajt aktiveringszonerna hamnar.

Många sajter skippar vänsternavigering, och kan potentiellt få större nytta av aktiveringszoner. Huruvida kolumn-tänket över huvud taget behövs bör vara föremål för individuell undersökning hos varje sajt.

Värt att notera är att många säljsajter på nätet — i gråzonen till det etiska (”tappa 10 kg på två veckor”, ”bygg stora muskler på 2 veckor”, mfl)  — tillämpar 1-kolumnslayout för att behålla fokus på säljbudskapet. Det här är sajter som aktivt mäter vad som funkar och inte funkar när det gäller att driva försäljningar.

Vi behöver kanske inte apa efter alla deras beteenden, men det finns alltid något att läsa sig av de som detaljmäter och jämför resultat. Bonus: Du som får till en bra enkolumns-layout har också lättare att nå en mobil marknad.

Google bekräftar högerkolumnens osynlighet

Google är förstås den globala mästaren i att mäta konverteringar på nätet och de delar också med sig av information om var du ska placera ditt innehåll. De berättar nämligen var du bör placera dina Google-annonser och visar då också indirekt på vilka ytor som drar till sig mycket uppmärksamhet.

Slutsatserna överensstämmer väldigt mycket med F-mönstret hos Nielsen; i bilden så skapar de mörkare ytorna mer klick/uppmärksamhet och jag har numrerat från 1 (viktigast) och neråt. Högerkolumnen kanske inte är sämst… men den är tillräckligt dålig för att du måste tänka både två och tre gånger innan du lägger innehåll i något som kanske bara sugs ut i kosmos.

Google klickytor

Har du exempel på bra användning av högerkolumnen på webben? Dela gärna med dig!

Läs också: Retiring the 3-column layout

  • http://www.portablamedia.se Magnus Nilsson

    Suveränt, som alltid! ”Nya” svd.se verkar ha tagit konsekvenserna av det här och placerat delningslänkar i omedelbar anslutning till artikelförfattarens namn – alltså i slutet av varje artikel. I betaversionen hade man till och med lagt delningslänkar (+ länk till startsidan) i den lilla högermarginalen mellan artikel och annonser – och där låg den som en väl synlig satellit. I just det sammanhanget tyckte jag att det fungerade väldigt väl.

  • http://successivt.se Christian Davén

    Jag håller helt med, och experimenterade med detta på min gamla användbarhetsblogg. Där hade jag högerkolumn på förstasidan (eftersom man får scrolla så långt för att komma till botten), men på varje artikelsida togs högerkolumnen bort och placerades istället under artikeln.

  • Pingback: Nyheter – 21 mars, 2011 | Läsvärt | Attefall Allehanda - Nyheter och recensioner()

  • http://axbom.se axbom

    @Magnus och @Christian Tack för återkoppling! Den som letar verkar hitta en hel del stöd för högerkolumnens svagheter, men anmärkningsvärt nog är det fortfarande få som uppmärksammar problemet i någon större utsträckning =)

  • http://www.gamsun.se Magnus / Gamsun

    Jag är jämt på jakt efter förbättringar på e-handeln som jag driver bredvid Gamsun och passande nog är jag inne på just högerspalten just nu.

    Jag har AB-testat kundkorgens placering och fick i särklass bäst konvertering med en sticky som följer med i högerspalten. Jag har dock inte ditt kunnande inom interaktionsdesign och min andra kunskaper kan bara ta mig så långt.

    Såhär ser en produktsida ut på Uttaget just nu – http://www.uttaget.se/byrydnsplanet-p-146.html där facebook-rutan är det enda som lagts under kundkorgen.

    Hur tycker du att vi som e-handlare borde tänka ang. högerkolumnen? Min idé har varit att byta Facebook-boxen mot förtroendeingivande info som fraktkostnad/tid, möjliga betalmedel och annan viktig köpinfo. Finns det andra ställen på sidan där sådan info skulle vara mer effektfull?

    Allt gott! Ser fram emot ditt svar.

    MVH
    Magnus – Gamsun

  • http://axbom.se axbom

    Tjena @Magnus! Din lösning står inte alls i konflikt med det jag skriver. Tvärtom, så tolkar jag det som att du efterliknar blogg-konventionen genom att ha ”verktyg” i högerkolumnen som alltid ligger på samma ställe, inte innehåll som är unikt och direkt kopplat till ett läsflöde i mittenkolumnen.

    E-handel är ju också speciellt i och med att det finns några extra klick och interaktioner att ta hänsyn till. I och med att jag lägger något i varukorgen så laddas sidan om och jag befinner mig plötsligt i toppen av sidan (det är inte alltid så men verkar funka så hos dig), det blir då mer naturligt för en läsare att söka varukorgens placering från startpunkten i toppen av sidan.

    Den stora skillnaden är också att jag som köpare inte är klar efter att jag lagt något i varukorgen, och att leta varukorg för att slutföra köpet är självklart på ett helt annat sätt. Som en läsare på en traditionell informationssajt är jag dock mer klar när jag når slutet av en artikel.

    Det är nog mer relevant, som jämförelse, att titta på vad som händer när köpet är klart, och användaren får en bekräftelse på skärmen. Genom att placera ett erbjudande i blickfånget (lägg till 2 extra lampor i samma order inom 10 minuter så får du 50% rabatt) så kan du sannolikt få bättre konvertering på sådana erbjudanden än om du la dem i högerkolumnen.

    Tack för att du delar med dig och intressant att höra om dina erfarenheter kring varukorgens placering i övre högra hörnet! Vad var alternativet? Kortfattad info om fraktkostnad m.m. tror jag säkert skulle kunna ha en tillräcklig relevans för kunden för att få tillägnas en fast position i sidospalten =)

  • http://www.gamsun.se Magnus / Gamsun

    Stort tack för input Per! Hojta till om du hittar fler saker som du anser att vi kan förbättra! Jag betalar gärna för riktiga insikter!

    Ha en skön vecka i vårsolen!
    /Magnus

  • Karl E Blomberg

    Intressant artikel och viktig lärdom. Lite kul dock att du själv har en högerkolumn med viktig information 🙂

  • http://axbom.se axbom

    Hej @Karl och tack för de vänliga orden! Läs gärna avsnittet ”Högerkolumnen i bloggar är sekundär” en gång till.

    Ur det perspektivet anser jag inte att innehållet i min högerkolumn alls är lika viktigt som kommentarsfältet du använde, och som ger mig mer värde till bloggen 😉

    Allt handlar om prioriteringar, och även om man inte överger högerkolumnen bör man vara medveten om dess brister. Först då kan man ta relevanta, väl underbyggda beslut om placering av innehåll.

  • http://www.portablamedia.se Magnus Nilsson

    Kommentar till Karl E Blombergs kommentar:

    Karl, i rättvisans namn så tar Per upp just detta i artikeln:

    ”Många bloggar, liksom den du läser, har just en högerkolumn på huvudsajten. Här är det viktigt att notera hur högerkolumnen i bloggar skiljer sig markant från högerkolumnen på många företags webbplatser. Det förutsätts ingen relation mellan texten (blogginlägget) och innehållet i högerkolumnen.”

    Som jag ser det, så finns det inget i interaktionen på just den här webbplatsen som avbryts eller störs av att det *finns* en högermarginal.

  • Pingback: Hittat, länkat och kommenterat – March 23, 2011 | Emanuels randanmärkningar()

  • Pingback: Slutet för kyrkogården – Ping()

  • Pingback: Med bannern flyttade Karius och Baktus in på webben | Portabla Media()

  • Pingback: Tors Tips()

  • Pingback: Högerkolumn är döderkolumn?()

  • Pingback: axplock med telefondöd och google guru 2011-04-01 | axbom()

  • Pingback: Missa inte – Uppsnappat i sociala medier (4/4) « inUseful()

  • Pingback: Intressant läsning om att högerkolumnen är osynlig – ett svart hål. « keckes()

  • Pingback: Intressant läsning kring design av webbplatser | Webteknik()

  • Pingback: F, Z eller Gutenberg, så konsumerar användarna din sajt | Fosseus.se()

  • Pingback: En intressant läsning om annonsplacering()

  • http://cheapviagratd.com/ cheap viagra online

    dutimvws cheap viagra online =-] cheap cialis oSdcIh

  • http://paydayloansbsh.com/ payday loans

    cghcoygy payday loans 9071 payday loans 8]]] payday loans 8101

  • Pingback: Episode 23: James and Per find their breakpoint - UX Podcast()

  • http://paydayloansvbd.co.uk/ Payday advance
  • http://genericviagrafsb.com/ generic cheap viagra
  • http://orderviagrafsb.com/ free viagra order online
  • http://cheapviagrafsb.com/ cheap viagra

    lttjkqc cheap viagra 5239 cheap cialis eJluAy

  • Pingback: Test: Unionens startsida | Webbstrateg.nu()

  • Pingback: Test: DIK:s startsida | Webbstrateg.nu()