Högerkolumnen är ett svart hål för innehåll
F-mönstret är vedertaget när det gäller att beskriva hur människor läser innehåll på webben. Det talar för att det är ytterst ovanligt att människor läser texter ord-för-ord, och att de endast läser en bråkdel av texten. Vi kan också tolka in att människor rör sig tydligt i en vertikal riktning när de läser, och Nielsen visade förra året att nästan 70% av fokus hos läsaren ligger till vänster i sidvyn, snarare än till höger.
If you want to write essayshttp://prowriterstime.com/freelance writing jobs
Det blir alltmer tydligt att högerkolumnen är ett svart hål för viktig information!
Om vi antar att en högerkolumn är på 200 pixlar så kan vi utläsa ur Nielsens studie att knappt 6% ens tittar på högerkolumnens innehåll. Ändå envisas företag med att fylla högerkolumnen med viktig information som nedladdningsmaterial, fördjupningsinnehåll och förtydliganden.
Jag är också förvånad över hur många nya designlösningar som av bara farten fortsätter utgå från 2 eller 3 kolumner utan närmare eftertanke. Jag vill härmed uppmuntra alla till att utmana högerkolumnens existens. Läsarna vill in, få det de kom för och de vill snabbt ut. Hur stöds det beteendet av högerkolumnen?
(Genväg: Hoppa direkt till när Google bekräftar högerkolumnens osynlighet)
Högerkolumnen försvinner snabbt från fokus
Om vi vill att människor ska läsa våra texter så lägger vi en hel del krut på bra, informativa texter som drar uppmärksamheten till sig. Vi måste anta att texten ska lösa en människas problem, eller övertyga om att problemet kan bli löst i nästa steg. Med genomtänkta mellanrubriker, punktlistor och bilder så kan vi tillfredställa läsare såpass att de faktiskt skummar igenom en text.
Men det slutar inte där; du måste förstå var användaren befinner sig i det läget: hon har scrollat ner och allt det viktiga i högerkolumnen har försvunnit från fokus.
Jag kan bara misstänka att kolumn-tänket där mittenkolumnen anses ha ett samband med högerkolumnen kommer från tidningsvärlden där jag alltid har en översikt över en hel sida och ser en helhet på ett annat sätt. På webben tittar jag genom ett nyckelhål (också för att många får tunnelseende när de ska lösa en uppgift) och då måste allt sitta ihop i en vacker röd tråd utan svåra hopp.
Att anta att läsaren snällt och vackert ska scrolla upp och “fortsätta läsa” viktig information i högerkolumnen är att skjuta sig själv i foten.
Lägg innehållet där läsaren är
När läsaren kommer in på en sajt behöver hon snabbt förstå vad innehållet handlar om, och blicken faller på bilder, rubrik och ingress. Där har du några sekunder att visa att du har lösningen på problemet (eller inte) och där kan du också erbjuda lösningen, om du så vill, på en gång. Det skulle kunna vara ett dokument att ladda ner eller liknande.
Om du får en läsare som hänger med till slutet så har du fått ett löftesrikt napp och har då en engagerad läsare som har potential att bli en intressant relation. Din val blir då:
- att sätta punkt för relationen i samband med sista punkten i din text (och kasta tillbaka läsaren i webbens stora blå), eller
- fortsätta samtalet genom att erbjuda det viktiga innehållet precis där läsaren befinner sig, redo och hungrig för mer.
Dags alltså att hala in resultatet av det hårda arbetet med texten.
Högerkolumnen i bloggar är sekundär
Många bloggar, liksom den du läser, har just en högerkolumn på huvudsajten. Här är det viktigt att notera hur högerkolumnen i bloggar skiljer sig markant från högerkolumnen på många företags webbplatser. Det förutsätts ingen relation mellan texten (blogginlägget) och innehållet i högerkolumnen.
Du kan se högerkolumnen som en verktygslåda med bra länkar som sällan används men som finns i närheten när man väl behöver dem. Det är lätt att ignorera och tänka bort högerkolumnen för den är exakt likadan på alla sidor. Huvudsyftet kan nästan kokas ner till att skapa en läsvänlig bredd på kolumnen som innehåller alla artiklar!
Bloggar har också det gemensamt att de lägger länkar till liknande inlägg, share-knappar och kommentarer direkt under texten. Det är där läsaren är när du har fångat hennes intresse. Ett tillägg till WordPress som visar relaterade inlägg ( exempelvis Yet Another Related Posts Plugin) har gjort underverk för många sajter som vill hålla kvar och engagera lojala läsare.
Glöm kolumner, tänk aktiveringszoner
I slutändan vill du nå fram till läsaren och då gäller det att ha klart för sig var man ska lägga det viktigaste innehållet (och vilket innehåll, men det är en annan historia). Den här bilden visar att du säkerligen kan uppnå dina syften med såväl 2 kolumner som 1 kolumn. Det är ditt innehåll som måste avgöra tillvägagångssätt och du måste inse vad på din sajt aktiveringszonerna hamnar.
Värt att notera är att många säljsajter på nätet — i gråzonen till det etiska (“tappa 10 kg på två veckor”, “bygg stora muskler på 2 veckor”, mfl) — tillämpar 1-kolumnslayout för att behålla fokus på säljbudskapet. Det här är sajter som aktivt mäter vad som funkar och inte funkar när det gäller att driva försäljningar.
Vi behöver kanske inte apa efter alla deras beteenden, men det finns alltid något att läsa sig av de som detaljmäter och jämför resultat. Bonus: Du som får till en bra enkolumns-layout har också lättare att nå en mobil marknad.
Google bekräftar högerkolumnens osynlighet
Google är förstås den globala mästaren i att mäta konverteringar på nätet och de delar också med sig av information om var du ska placera ditt innehåll. De berättar nämligen var du bör placera dina Google-annonser och visar då också indirekt på vilka ytor som drar till sig mycket uppmärksamhet.
Slutsatserna överensstämmer väldigt mycket med F-mönstret hos Nielsen; i bilden så skapar de mörkare ytorna mer klick/uppmärksamhet och jag har numrerat från 1 (viktigast) och neråt. Högerkolumnen kanske inte är sämst… men den är tillräckligt dålig för att du måste tänka både två och tre gånger innan du lägger innehåll i något som kanske bara sugs ut i kosmos.
Har du exempel på bra användning av högerkolumnen på webben? Dela gärna med dig!
Läs också: Retiring the 3-column layout