Currently on vacation until Monday, August 11. I check e-mail but may be slow to respond.
ENSE
Kontakt

axplock med chinnovation och Katrineholms-Kuriren 2011-02-18

Användarupplevelser och design

» 18 practical content strategy tips in 8 minutes
18 smartskallar ger sitt bästa tips om innehållsstrategi. De missar dock en grej, tycker jag: mät effekten!

» Designing Web Registration Processes for Kids
Jodå, det finns en hel del att lära för vuxna också :)

» Why Don’t Usability Problems Get Fixed?
De missar dock en viktig komponent: “follow the money”. Om de inte visar hur mycket man kan spara/tjäna på att fixa usability-problem, så finns det inte mycket incitament för att fixa till dem…

» The value of eye tracking vs. observation and mouse tracking | EyeTracking.Me a Blog by Tommy Strandvall
Bra om fördelarna med eye-tracking i användbarhetstester. Tips via eye-tracking-specialisten @beantin

» C–Inspector: Test your information architecture
Intressant verktyg att testa!

» humans.txt: We are people, not machines
Människor kompletterar robotorna (sökmotorerna). Precis som robots.txt kan du lägga in en humans.txt för din webbplats. Kul initiativ som är värt att följa. Finns också som plugin till WordPress.

Kommunikation, strategi och innovation

» A Tweet’s Effect On Rankings – An Unexpected Case Study | SEOmoz
Om det här stämmer i alla avseenden så är det stort, men verkar också högst rimligt. Det finns fler anledningar att finnas på Twitter än att prata… det kan ha en betydande påverkan på din synlighet i sökmotorer.

» Nokia CEO Stephen Elop rallies troops in brutally honest ‘burning platform’ memo? (update: it’s real!)
Svidande ärligt från Nokias VD.

» Want to win in business? Be a scientist
Nyfikenhet är en dygd. Plocka isär dina grejer och kolla hur de funkar!

» Chinnovation – Unravelling the Dynamics of Chinese Innovation
Inspirerande och lärorik artikel om kinesiskt fokus på att bara följa upp lönsamma investeringar, och kopior :)

» How Many “Potential Buyers” Are You Driving To Your Website?
Bra poäng: det handlar inte om antal besök till din webbplats, utan om antal potentiella köpare. De glömmer dock en målgrupp: mina potentiella köpares rådgivare. De som köper av mig läser kanske inte min blogg, men de som läser rekommenderar mig gärna till de som köper.

Nya medier och trender

Intressanta visualiseringar över när vi läser och sparar innehåll via våra mobila enheter.

» Is Mobile Affecting When We Read? « Read It Later Blog
När på dygnet vi läser håller på att förändras.

» Email Use Plummets Among Teens
Det vi har sagt i flera år, fast nu i siffror.

» B2B Blogging 2011
Trender inom företagsbloggande i en matnyttig PDF.

Fokus: #kkgate | Katrineholms-Kuriren och “granskning” av @kommunchef via sociala medier

Katrineholms-Kuriren granskar Katrineholms kommunchef Mattias Jansson. Jag har följt Katrineholms-Kurirens orerande på behörigt avstånd och från andra sidan atlanten kan jag inte annat än bara skratta åt hur illa de förstår Mattias förmåga att anamma nyttorna i digitala medier, och näppeligen är det det Katrineholms-Kuriren som satte Mattias på kartan. Här är tre länkar som sammanfattar sagan:

» Svar på frågor från Katrineholms Kuriren – Granskning av sociala medier
Det är här på Mattias blogg som historien om Katrineholms-Kurirens granskning av Mattias Jansson, kommunchef i Katrineholm. tar sin början. Granskningen handlar om Mattias användning av sociala medier och han gjorde helt enkelt så att han la ut frågorna han fick av KK i sin blogg. Lägg märke till att “god journalistik” idag handlar om att skicka iväg ett mejl med frågor till den man granskar. Medborgarjournalistiken som ledde till svaren i detta inlägg hos Mattias är så vansinnigt mycket mer  användbar och välgörande än frågorna. Ett naturligt tilltag i den värld Mattias deltar i, men kraften i crowdsourcing går KK helt förbi… som i egenskap av “traditionell” media självklart vill styra storyn efter egen pipa.

» Mattias Janssons stora genombrott – Ledare
Katrineholms-Kuriren är hysteriskt roliga i denna ledare. Det mest skrämmande är att jag inte tror att de försöker vara det.

» Katrineholms-Kuriren sätter spiken i kistan
Bra uppföljande kommentar av @nymagnum. Vad håller KK på med egentligen?

Produktivitet och företagande

Så här såg deltagarna mig. Photo credit: @patricjansson

» Lärare och sociala medier
Jag provar nya sätt att föreläsa. I förra veckan föreläste jag på Karlstads universitet via Adobe Connect. Jag satt hemma vid frukostbordet och i Karlstad satt representanter från ITHU (Nätverket för IT i högre utbildning). Det här är i mina bilder från föreläsningen som behandlade hur E-delegationens nya riktlinjer för sociala medier påverkar lärare på högskolor och universitet. Intressant eftersom jag själv säkert bröt mot många riktlinjer när jag ansvarade för en högskolekurs i Jönköping i höstas. Flexspan har bloggat.

» The first five stages of speaker development
Riktigt bra tips för dig som föreläser mycket!

» Linking Google Analytics to Webmaster Tools
Vackert och bra. Google Analytics blev just ännu bättre och även om du kör andra statistikprogram så bör du nog köra Analytics parallellt också.

Extra tipstack denna vecka går till @beantin, @letterpress_se, @jonathansulo och @jesperastrom


Per Axbom
2011-02-18

dela vidare

0 tecken

Länk som delas: http://axbom.se/axplock-med-chinnovation-och-katrineholms-kuriren-2011-02-18

skicka till Twitter

dela på LinkedIn


dela länk på Facebook

CC BY 4.0