Webbformulär är dörren till din verksamhet

Det finns en övertro på komplexa webbformulär.

Det förvånar mig gång på gång hur lite tid som läggs på webbformulär när man utvecklar en ny webbplats. Formulär är den interaktiva komponent i din webbnärvaro som avgör om människor köper, kontaktar eller av andra anledningar lämnar ifrån sig sina kontaktuppgifter – det som ger din organisation mer värde. Få se nu: ska vi göra det enkelt eller svårt?

Ett av mina favoritexempel handlar om banken HSBC som för några år sedan fick ungefär två intresseanmälningar per vecka i ett formulär för bolån på sin webbplats. Formuläret genererade lite mindre än 1 miljon dollar i affärer per år. Inte illa för ett formulär som bara ligger där?

Nåväl, Brett King – författaren till Bank 2.0 – fick uppdraget att förenkla formuläret och efter hårt motstånd gick de från 17 fält i formuläret till tre: namn, e-post och telefonnummer. Antalet besök till sidan med formuläret låg kvar på samma nivå, men antalet intresseanmälningar gick från 2 till 180 per vecka, och formuläret genererade 20 miljoner dollar under sitt första år i drift.

Det är ökning i konverteringsgrad med nästan 9 000% och en ökning i omsättning med nästan 2 000%!

För att vara en kundcentrerad organisation måste du utgå från kundens perspektiv. Det kan självklart innebära större komplexitet för organisationen och mer hantering, men var tycker du själv komplexiteten skall ligga? En kund som har problem att komma in genom din dörr provar gärna en annan.

Läs också: Konsten att optimera webbformulär med ett ynka ord, A Dead-Simple Change That Increased Our Conversion Rate by Over 250%

Få Pers nyhetsbrev

Utkanten av digital etik är ett månatligt nyhetsbrev som belyser exempel på skadlig teknik och lär digitala kreatörer hur man bygger för universellt välmående.

Ange e-postadress