Trängselavgift? Dags för elmotor.
Försöket med trängselavgifterna i Stockholm startar den 3 januari 2006.
Med viss fasa läser jag att man själv måste hålla koll på hur mycket man är skyldig Vägverket eftersom kontant betalning vid betalstationen inte är möjlig. Man får ingen faktura utan avgiften ska betalas utan anmaning och vara på Vägverkets konto senast fem dagar(!) efter att betalstationen passerats; en bild tas av bilens registreringsskylt vid varje passage.
Om jag är sen med betalningen påförs en expeditionsavgift på 70 kr och jag får en faktura hem. Betalas inte den inom angiven tid tillkommer en avgift på 500 kr.
Om jag alltså åker in i Stockholm mellan 7.30 och 8.29 på morgonen påförs jag en skatteskuld på 20 kr. Japp, det är olika avgifter olika tider på dygnet. Då måste jag själv anteckna att jag ska betala in 20 kronor inom fem dagar. Annars blir det 90 kronor på fakturan i brevlådan. Eller 590 om jag är sen att betala den.
Med en så kallad transponder i bilen, som identifierar dig vid betalstationen, kan detta förfarande förenklas och avgiften dras automatiskt från mitt konto. En transponder måste dock beställas och det framgår inte av artikeln i Nytt från Revisorn om den kostar något.
Låter det krångligt och oroväckande dyrt? En liten ljusglimt: Bland de fordon som befrias från avgiften ingår Miljöbilar som helt eller delvis drivs med elektricitet, alkohol eller annan gas än gasol.
Alltså, hur gör man enklast för att bilen delvis ska få en alternativ energikälla? Givet bensinprisernas pristrend den senaste tiden så låter det allmer lockande. Om jag dessutom får parkera gratis med miljöbil… hmm… fram med räknestickan.