Spela poker - en konspiration av stora mått

Pokerset från RustaDet senaste året har trenden vuxit sig allt starkare, överallt peppras vi av information om pokerspel: “Dokumentäraktiga” TV-program om poker på flera kanaler, tidningsartiklar om att spela poker på nätet, bannerannonser om pokerspel och nu säljer vissa prylaffärer pokerkit med kortlekar och spelmarker (jag såg senast en annons i Rusta-reklamen). I dag fick jag via mejl en inbjudan till pokerkväll med några kompisar; och nej, vi har inte haft sådana förut.

Jag har observerat den här trenden med kommunikationsvetenskapligt intresse och fick i går mitt svar på vem det är som tjänar på detta och var vi i så fall kan leta efter de framgångrika lobbyisterna. Bland annat gör grundarna bakom Betsson.com (mång)miljonklipp på att sälja företaget till cherry.se. Jag citerar från Dagens PS:

Att det råder hysteri på pokermarknaden är väl knappast någon överdrift. Bolagen har stigit rejält på börsen den senaste tiden och gjort en lång rad företagsgrundare till IT-klippare i bästa 90-talsstil.

Bara för några dagar sedan fick jag tillfälle att prata om den gamla boken Hidden Persuaders av Vance Packard – en bok om hur vi påverkas av dolda budskap i miljöer där vi inte förväntar oss dem (och således är mer receptiva). Låna den, läs den! På samma tema, och lite modernare, finns The Persuaders: When Lobbyist Matter av Steven John, samt Invisible Persuaders av David Michie. De två sistnämnda har jag dock inte läst. Ännu.


Kommentera