Nu har jag beställt visitkort igen, lagom till konferensen UXLx i Lissabon. Jag vet inte vad det är som gör det, men jag bara älskar tanken på att få dessa små läckra pappersrutor i handen, redo att dela ut i engagerande samtal. I grund och botten något väldigt icke-digitalt som har ett större personligt värde när det överlämnas från en hand till en annan.

Att få uttrycka sitt varumärke i själva visitkortet är förstås något som många missar sin chans med,  men som jag brukar försöka gå all-in med. I årets variant av mina visitkort lyfter jag ut detaljer från sidhuvudet i min blogg och därmed får mottagaren även 3 boktips på varje visitkort.

Och varför inte tänka så? Vilket värde kan du ge mottagaren utöver dina kontaktuppgifter – kanske svaret på en fråga som du får många gånger om? Sannolikheten att kortet sparas blir då långt mycket större. Men om det verkligen ska bli en intredningsdetalj i någons skrivbordsröra, ja då måste du även skapa ett emotionellt värde, som sträcker sig in i den konversation som föranleder visitkortsritualen.

Vad tror du om dessa visitkort (framsida och baksida i bilden nedan), kan de åtminstone tillföra ett leende?

businesscard-visitkort-axbom

Böckerna i visitkortet visar mina intresseområden, flaggorna skapar ett ytterligare artefakt att prata om – inte alla känner igen Liberias flagga, och de som sett mig på konferenser känner genast igen bilden av mig när jag skissar på en iPad. Bredvid står en mugg med hjärta som får symbolisera passion och ett latte-beroende.

Den tagline som syns på visitkortet: ”Bring me another challenge!” är lånat av en viral bild som spridits på sistone. Den får mig alltid le brett och förmedlar något av en enorm energi och aptit på livet, i  mitt fall en aptit på att lösa problem. Försök att inte le när du ser den.

Baby with blue messy plate: Bring me another smurf!

Jag beställer alltid mina visitkort på MOO.com. Om du själv är sugen på att beställa visitkort kan du använde denna länk för att få 10% rabatt på din beställning: http://www.moo.com/share/smt75q

Jag har uttalat mig om visitkort förr:

» På Sweden Social Web Camp 2010 höll jag en session om visitkort, som jag bloggade om
» Jag blev nyligen intervjuad på Telias blogg Trender & Nytta om visitkort.

Relaterat

Tänka vänta fasta 1995 var jag med och återupplivade Humanistiska föreningens tidskrift Känguru på Stockholms universitet. Min roll var som layout-ansvarig men det händ...
Dags att återuppfinna visitkortet Jag funderade länge på hur osexigt det kan uppfattas att prata om visitkort inför Sveriges främsta tänkare inom it-frågor och sociala medier; men ...
Trafikplanerare älskar din smartphone Jag är besatt av fenomenet lifelogging, det vill säga våra möjligheter att mäta, logga och dokumentera våra egna aktiviteter dag-för-dag, ibland minut...

2 svar till “Nya visitkort är en njutning”

  1. Hej! Jag har nog aldrig haft tid att turista när jag varit där… =) så jag har tyvärr inga direkta rekommendationer.