Kvicka, nyttiga insikter om dina användare

Kvicka, nyttiga insikter om dina användare
Foto: Amir Kuckovic

Har du svårt med tid och pengar för att testa hur användbar eller lättanvänd din webbtjänst är? Det finns hjälp att få i form av mikrotester.

Min definition av en mikrotest är helt enkelt en användbarhetsundersökning som:

  • är billig
  • går snabbt att genomföra
  • ger stor affärsnytta

Gemensamt för verktygen jag rekommenderar är att dina testpersoner inte behöver vara i din fysiska närhet; och testresultaten ger dig direkt något att agera på.

Verktyg för mikrotester


Google Website Optimizer - Vilken design är bäst?
Googles gratisverktyg, webbplatsoptimerare, för mikrotester låter dig skicka dina besökare till olika varianter av samma sida. På så vis kan du mäta vilken av sidorna som bäst leder till att besökare gör det du vill (laddar ner ett dokument, fyller i ett formulär, köper något, eller liknande).

usabilla - Upptäck usability-problem och visa klickavtryck
Ladda upp en principskiss eller färdig Photoshop-design. Testdeltagarna markerar vad de reagerar på och skriver kommentarer. Eller ställ frågor som användarna besvarar genom att klicka på din design. Testresultatet visualiseras vackert i så kallade heatmaps.

userfly - Se varenda musrörelse och klick som dina användare utför
Genom att skriva in en kodrad i huvudmallen för din webbplats får du tillgång till data som visar filmer med musrörelser och klick. Det här är användbarhetsstudier i realtid.

5 second test - Går budskapet fram?
Ladda upp en färdig design. Verktyget låter dig sedan skicka ut en test till ett urval användare; de får 5 sekunder på sig att titta på sidan och sedan svarar de på följdfrågor om hur de uppfattade de kommunikativa budskapen. Samma företag erbjuder också theclicktest.com och navflow.com.

Andra verktyg att kika närmare på:

Prova mikrotest live

Jag har nyligen hjälpt säkerhetsföretaget Compatec AB lansera en ny webbplats byggd i Wordpress. Jag har lagt upp en exempeltest hos Usabilla som demonstrerar hur du snabbt kan klicka på bilder av startsidan för att ge värdefull återkoppling.

Chans att lära!

Prova exempeltest av startsidan för Compatec AB.


Innovation med påhittad konkurrent

Josh Linkner

För några år sedan bedömde Josh Linkner sin konkurrens och tyckte den var skral. Hans företag inom interaktiv marknadsföring, ePrize, var långt före i sin bransch. Men han oroade sig för en tilltagande självgodhet. Josh tyckte de behövde en ärkerival.

Så han hittade på en - ett fiktivt företag som han kallade Slither, Josh började skicka pressmeddelanden till teamet som trumpetade ut Slithers senaste framgångar och introducerade företaget i strategimöten: "Vad skulle Slither göra?"

Slither gjorde att alla höll sig alerta och redo för den dagen en verklig konkurrent uppenbarade sig.

Min kalender

23-24 september

2-dagarskurs i sociala medier för ägarledare.

14 oktober
Håller heldagskurs i Webbcopy 2.0 i regi av Ability Partner.

21 oktober
Föreläser om webbtrender på Suniweb 2010.

28 oktober
Inspirationsföreläser om nya medier på IVA's Royal Technology Forum.

1-31 november (5 veckor)
Ansvarig för kursen Communication & Technology på Högskolan i Jönköping

3 december
Föreläser på Intranät 2.0.


Inspiration om motivation


Morot och piska är fortfarande dominerande metoder när företag vill få anställda dit de vill. Bonusar ska få människor att prestera och ge sitt yttersta när det gäller.

Samtidigt visar forskningen entydigt att västvärldens yrkeskår allt mindre påverkas av monetära incitament. Fel incitament kan dessutom få människor att prestera betydligt sämre!

Någon som blir rejält upprörd över detta är Daniel Pink, som i en inspirerande TED-föreläsning på 20 minuter förklarar hur vi alla gemensamt måste tänka om när det gäller motivation.

Daniel Pink on the science of motivation.

Daniel Pink on the surprising science of motivation

Det var allt för den här gången. Skicka gärna vidare nyhetsbrevet till en kompis så att fler får nytta av tipsen! :)


Kommentera