Linda Skugge om permalänkar
För att använda Expressen-semantik: Linda Skugge till attack mot bloggare.
Linda menar att det är för mycket tjat om teknik (RSS, permalänkar och trackbacks) från vana bloggare när det egentligen handlar om innehåll; nu när hon startat en egen blogg i Expressen-regi har hon lärt känna bloggosfären den hårda vägen.
Visst är det mycket teknikfokus men det handlar förstås också om att förstå sig på mediet, dess fulla styrka och dess förmåga att nå ut till så många människor som möjligt. Dagböcker på nätet har funnits lika länge som nätet självt (jag skrev själv dagbok på nätet 1997) men de fick sällan genomslagskraft: de syntes helt enkelt inte…
Inte förrän idén om bloggen förfinats (med mycket hjälp från människorna bakom Movable Type) har dessa “dagböcker” blivit en informations- och nyhetskälla(!) att räkna med på samma villkor som övriga massmedia, ja nästan iaf ;).
Så för dig som undrar varför vi tjatar:
- Permalänkar (permanenta länkar) innebär ett löfte om att människor och sökmotorer kan hänvisa till ditt inlägg med en länk som skall se likadan ut så länge webben lever och frodas.
- Trackbacks tillåter människor som diskuterar samma ämne att hänvisa till andra debattörer på ett standardiserat sätt så att läsarna lätt kan få länkar till, och följa olika människors, inlägg i debatten; det är demokrati-teknik!
- RSS gör att man kan följa nyheter och blogginlägg utan att behöva besöka tio- eller hundratals webbplatser; det finns klara fördelar även för mobila terminaler som PDA:er och telefoner eftersom innehållet blir allt annat än tungladdat.
Visst är det så att innehållet är viktigt, Linda, men den teknik vi pratar om är till för att sprida innehållet och göra innehållet tillgängligt och användbart för så många människor som möjligt.
Dessutom, om inte den här tekniken funnits hade bloggarna aldrig nått den hype och status de har idag och då kan man spy ur sig hur mycket viktigt innehåll som helst om man känner för det… som vi gjorde i slutet av 90-talet 😉
Innehåll javisst; men viktigare ändå är att nå ut med innehållet till människor.