IT med mycket litet hjärna

Publicerad i IDGs tidning IT Affärer, april 2000

Branschen pumpar ut ny teknik, nya apparater och nya tillämpningsområden i en takt som får MTV:s rockvideos att se ut som gamla journalfilmer. Det ska vara B2B, det ska vara eBusiness, det ska vara i telefonen och somna inte för guds skull(!), om några timmar kommer en bättre lösning. Vilket problem tekniken skall lösa, det är det ingen som hinner fundera på.

För vad händer? Av rädsla för att missa något är företagen där och investerar. Först ut med det senaste. Sist in med kunskapen. Situationen är inte helt olik femhundra stirriga sjuåringar i en Toys’R’Us affär. Alla vill bara ha allt. Och man vet inte riktigt varför.

Driva företag

Om det finns en IT-bubbla så har den fyra hjul och stannar bara för att fylla på bensin. Det jag ser tydligast idag är en IT-naivitet på gränsen till trånghuvad. Och det är inte konstigt att folk blir förvirrade när det bara är ord som dotcombolag, wap och bredband som står svart på rosa i affärstidningarnas sidor. Ingen lever längre i nuet.

Företagens strävan att tjäna pengar har förvandlats till en strävan att tjäna pengar i framtiden. Man skall göra smarta investeringar nu för att kamma hem vinsterna senare. Man skall starta ett dotcombolag, anpassa sina webbsidor till Wap, satsa på IP-telefoni och sköta Business2Business affärer. Swiiisch! och så några mille i fickan när man blir uppköpt. Men driva företag är inte alltid så enkelt som att sätta på sig en mörk kostym.

Ett fåtal företag ser skillnaden; Skillnaden mellan att fjäska för investmentbolagen och att sätta samman en vinstdrivande verksamhet. Ett fåtal företag lägger ner tid och tanke på affärsidén och affärsnyttan. Ett fåtal företag undersöker vad kunden behöver, vilken teknik kunden har tillgång till och vilken teknik kunden behärskar. Ett fåtal företag tjänar idag riktiga pengar under första verksamhetsåret.

Duktiga rådgivare

I företaget Red Message ser jag någon som tänkt. Behovet av tjänster via mobiltelefonen har tvingats fram genom massmedial hysteri under det senaste halvåret. Som Pavlovs hund dreglar jag när någon säger Waptjänst. Visa mig, låt mig få se, jag vill ha! Men allt är tyst och stora telekomföretag visar ideligen upp sina onåbara telefoner på mässor.

Tusentals företag utvecklar nu tjänster för Waptelefoner som knappt finns. Snart, säger de, snart skall de börja kamma hem vinsten. Snart kommer telefonerna. Bredvid står Red Message och börjar leverera tjänsterna. Inte via Wap utan via SMS. En teknik som nästan samtliga mobilinnehavare har. En teknik som användarna behärskar. Smart, sa Bill. Enkelt, Sa Bull.

Duktiga rådgivare, säger jag. För det är där många tar sitt snedsteg. De ger sig in i leken och tror sig ha den erfarenhet och list som krävs för att veta vad man ska satsa på. Det där som står i alla tidningar. Wap, heter det va? Rådgivarna blir 23-åringar som säger: – Visst, det där fixar vi på en fikarast. Och så dränker de sig i kaffe.

Wap är inte svårt. Wap är egentligen skitenkelt. Det svåra med Wap är att hitta en telefon, ett abonnemang och en användare som stöder det. Vad som däremot kräver lite mer än fem koppar kaffe är att hitta en konkurrensfördel och en affärsplan.

Vad svenska företag idag måste lära sig är att finna rätt rådgivare för varje ny tekniksatsning. För om tre år när Europa svajar hjälplöst med ett rejält underskott av IT-konsulter, då vill man helst styra en jolle som har både motor, segel och åror.

Per Axbom


Kommentera