Google stänger ute BMW.de

Med anledning av att BMW använt fulmetoder för att komma högt i Googles resultatlistor har nu Google beslutat utesluta bwm.de från alla sökresultat på obestämd tid.

Strålande tycker jag, som anser att innehållet i sig måste vara bra och relevant; man ska inte skapa meta-innehåll för att något ska få mer trafik från sökmotorerna än det förtjänar.

Men vad har BMW gjort?

Jo, de har skapat sidor med många länkar som är speciellt utformade för att Google ska värdera dem som matnyttiga, så kallade doorway pages. Men vi användare då? Vi ser aldrig dessa “matnyttiga” sidor utan länkas direkt vidare, med JavaScript som Google aldrig ser, till en sida som BMW valt ut och som därmed får oförtjänad uppvaktning.

Jag har hittat ett exempel på ett JavaScript som tidigare låg på sidan http://www.bmw.de/bmw-neuwagen.html. Den sidan såg ut så här för Google.

sida som visar doorway-sidans utseende om JavaScript är deaktiverat

Men majoriteten av vanliga användare såg aldrig den sidan utan länkades direkt vidare till http://www.bmw.de/de/produkte/automobiles/index.html

Det JavaScript som länkar vidare vanliga användare ser ut så här:

<script language="JavaScript">
loc = "http://www.bmw.de/de/produkte/automobiles/index.html";
if ((document == top.document) && ((navigator.appName != "Netscape") || (window.statusbar == null) || window.statusbar.visible)) {
if ((navigator.appName != "") && (navigator.appVersion.substring(0, 1) != '2')) location.replace(loc);
else location.href=loc;
}
-->
</script>

Det här är alltså ett praktexempel på hur ni inte ska gå till väga! Nyheten hittades på comon.dk

Få Pers nyhetsbrev

Utkanten av digital etik är ett månatligt nyhetsbrev som belyser exempel på skadlig teknik och lär digitala kreatörer hur man bygger för universellt välmående.

Ange e-postadress