Byta däck på bilen

När är det dags att byta däck på bilen?

(uppdaterat april 2011)

  • Från och med den 1 oktober till och med den 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag.
  • Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.
  • Mellan den 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck på, när det är vinterväglag.
  • Mönsterdjupet för vinterdäck skall vara minst 3 mm.

Jo, perioden 1 oktober till 15 april får du använda vinterdäck. Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på vinterdäck, om det är vinterväglag.

däckSå här går jag till väga när jag byter däck på bilen. Som lärare har jag haft min händige svärfar Kalle. Bidra gärna med dina egna tips genom att kommentera sidan.

Först, se till att du plockat fram allt:

Verktyg för att byta däck

  • fälgkors
  • domkraft
  • arbetshandskar
  • bred skruvmejsel (för att pilla loss navkapslarna)
  • krita (för att märka däcken)
  • något svalt att dricka
  • något blodsockerhöjande (ät gärna ett äpple innan du börjar)

Kom ihåg att handbromsen ska vara åtdragen!


Instruktion för att byta däck

Platsen där du byter skall vara jämn och inte luta; det sista du vill ha är två ton automobil på lilltån. Börja med att pilla bort navkapslarna (försiktigt utan att skada dem) och lossa på muttrarna på samtliga däck. Det är lättare, och säkrare, att lossa muttrarna när däcken står på marken.

Repetera sedan för vart och ett av hjulen

  1. Lokalisera bärpunkten närmast det däck du skall byta, på bilens ram. Om du är osäker, kolla i bilens manual – du vill inte skära igenom underredet!
  2. Använd domkraften för att hissa upp bilen; hissa upp däcket cirka en decimeter, eller mer: om däcket du byter är punkterat så är däcket du ska sätta på garanterat större(!).
  3. Skruva loss muttrarna. När du fått in snitsen kan du hålla fälgkorset lite nonchalant i din starka hand och sätta spinn med den andra handen. Fälgkorset snurrar till som en oljad propeller och muttern trillar vackert ner på marken. Du måste ha den rätta knycken 😉
  4. Lyft loss däcket. Lägg det i närheten så du har koll på vilket däck som är vilket (höger bak, vänster fram osv)
  5. Lyft på det nya däcket.
  6. Skruva på alla muttrar ordentligt (har du en maskin för att skruva åt dessa kan det vara lämpligt med ett par droppar olja på skruven så att de blir lättare att få av när du får punktering på motorvägen). Ta inte i så att bilen faller av domkraften!
  7. Sänk långsamt ner bilen.
  8. Drick lite.
  9. Ta ett djupt andetag och fortsätt till nästa däck.

När du är klar kan du gå en runda och skruva åt muttrarna ännu lite till. Och sedan på med navkapslarna. Däcken du avlägsnat märker du med kritan enligt: HF, HB, VF, VB.

Märkningen på däcken (HF = höger fram) är för att komma ihåg var däcken satt. Men vill du uppnå jämnt slitage så bör du skifta mellan fram och bakdäck när du ska byta däck igen: sätt vänster bak som höger fram, och så vidare.  Men om du har väldigt ojämnt slitage gäller rekommendationen att de bästa däcken ska sitta bak, för att undvika sladd.

Kom ihåg

Åk sedan och kolla lufttrycket i däcken. Rätt lufttryck står i bilens instruktionsbok. På en del bilar står det tacksamt nog även på insidan av tanklocket.

Andra tips

Åk till en Gör-det-själv verkstad på en bensinmack i närheten. Där kan du hissa upp hela bilen på en gång.

Anlita ett proffs. Det kostar ett par hundra kronor men det kan det ibland vara värt för att bespara sig svordomar, smutsiga byxor och ryggont.