Aaargh! Jag hatar SEB:s internetbank

I morse skrek jag rakt ut: “Aaargh! Jag hatar SEB:s internetbank”. Jag inte bara skrek det, utan jag postade det via ping.fm till Facebook, LinkedIn, Jaiku och några ställen till. Jag fick ett par reaktioner och chans att avreagera mig både på Jaiku och Facebook. Det här är berättelsen om varför jag skrek, och jag ger därmed ytterligare skjuts och bränsle till denna historia om SEB:s internetbank.

Imorse klockan 7.30 började jag göra ungarna redo för dagis respektive skola. Av någon anledning slår det mig just då att jag glömde bekräfta betalningen av den faktura som jag la upp för betalning på SEB igår. Tack och lov att jag kom på det, tänker jag, jag var ju redan sen med betalningen. Som alltid har jag en dator igång och plockar fram dosan för att logga in. Mycket riktigt, i listan över “ej skickade uppdrag” ligger den registrerade betalningen.

Här måste jag förtydliga. På SEB:s internetbank måste man först, steg 1, registrera betalningen av sina räkningar. I steg 2 skickar man uppdraget till banken. Ni som har Skandiabankens internetbank förstår nog inte alls vad jag menar, eftersom betalningsuppdraget är upplagt i och med att man registrerar räkningen. Nåväl, det här är det första användbarhetsproblemet:

SEB:s internetbank - användbarhetsproblem

Så som gränssnittet ser ut så måste jag bläddra ner för att över huvud taget upptäcka att det ligger en lista med registrerade betalningar (så kallade betalningsuppdrag) som inte skickats till banken. Den interaktionsdesign man valt ger alltså rätt usla signaler till användaren när det gäller att förmedla det viktiga budskapet “Hallå! Dina uppdrag ligger här men vi tänker inte betala dem förrän du skriver in en till kod och klickar ok.”

Okej, tillbaka till morgonens bestyr. Jag loggar alltså in, hittar betalningsuppdraget, och plockar fram dosan för att via ett par olika sifferkombinationer hitta fram till bekräftelsekoden. Jag trycker OK och reser mig för att gå ut och hjälpa minstingen knyta skorna. Samtidigt dyker det upp på skärmen ett felmeddelande:

SEB:s internetbank - felmeddelande

Felmeddelande. Mottagaren tillhandadatum måste vara senare än dagens datum.Kan vara mottagaren tillhanda tidigast en vardag framåt i tiden. Det finns fel på ett eller fler uppdrag.

Det är nu jag skriker. För jag inser att jag inte kommer få någon hjälp av SEB:s internetbank. Dels får jag inte betala fakturan samma dag vlket jag får göra hos Skandiabanken om jag registrerar betalningen innan klockan 9; och jag får inte heller förslaget från SEB:s internetbank att ändra datumet till imorgon. Hos Skandiabanken får jag titt som tätt hjälp med att ändra datumet i stil med “Datumet du angav infaller på en helg, vi har ändrat till närmaste vardag. Kolla att det är ok”. Det är att föra en dialog med en människa!

Kalla handen hos SEB. Det är till att gå tillbaka till listan med betalningsuppdrag, gå in och ändra datumet i betalningsuppdraget, och sedan: swooosch, fram med dosan, knappa in inte mindre än 14 siffror fördelade på fyra inmatningar (igen) för att få ut rätt kod och sedan klicka ok för att uppdraget nu ska vara accepterat av banken som något de faktiskt tänker göra åt mig.

Från att ha trott att jag skulle fixa detta på 30 sekunder gick det nu säkert 5 minuter till att fixa med en betalning som inte ens kunde gå iväg idag, trots att jag gjorde detta innan klockan åtta. Så jag stressade i onödan och ungarna passar på att hoppa i sängen. Det är inte världens bästa onsdagmorgon.

Då tog jag fyra sekunder på mig att skrika på ping.fm så att det gick ut på åtta sajter: “Aaargh! Jag hatar SEB:s internetbank!!!” Det är så missnöjda kunder gör idag har jag hört. Och ekot från min taskiga morgon försvinner aldrig riktigt utan hittar alltid någon vägg i bubblan att fortsätta studsa mot.

Om någon i min närhet ber mig rekommendera en internetbank så anar ni nog svaret. Jag kan hantera SEB:s internetbank för att jag i just detta fall måste ha ett konto där, och jag har hyfsad internetvana; men inte tycker jag att det är rätt att personer ska behöva utsättas för gränssnitt där man känner sig dum som människa, när det finns exempel på gränssnitt som man seglar sig igenom utan motstånd.

Dåliga gränssnitt ger webben ett dåligt rykte.

Den 13 november är det World Usability Day. Passa på att känna efter hur dum du känner dig på de inloggade sidorna hos dina leverantörer av banktjänster, el, telefoni, med mera. Att uppträda som en diva gentemot sina kunder har aldrig varit en bra långsiktig strategi och det är lika bra du talar om det.

Men om du jobbar på SEB och läser det här: jag ställer gärna upp på en översyn. Det har sett likadant ut lite väl länge nu, eller hur.