Stadium Barkarby 2 tappar ansiktet i fejjan-kampanj

I senaste avsnittet av UX Podcast sågar James och jag ett antal pågående Facebook-kampanjer. Här redogör jag lite utförligare för mina erfarenheter från ett besök på Stadium i Barkarby för ett par veckor sedan. Helt enkelt ett praktexempel på dåligt utförd digital kampanj i alla led. Och i den sanna andan av mitt manifest ger jag några goda råd på vägen.

 

Vi passerar genom Stadium på väg till IKEA och jag triggar självklart på stora affischer och skyltar lite överallt där det står att jag ska checka in på Facebook för att få ett erbjudande. Jag hastar upp mobilen och checkar snabbt in på den första logiska butiken som dyker upp i Facebook-appen: Stadium Barkarby.

Det kommer inte upp något erbjudande. Jag väntar…kollar mobilen var 10:e sekund vilket givetvis retar familjen. Jag ser inget erbjudande.

Här hade nog de flesta människor avfärdat, suckat och gått vidare men jag ville självklart följa upp och förstå vad som pågick. Så jag gick upp till en expedit och förklarade att jag minsann checkat in men att det inte kom upp något erbjudande. Först säger hon att jag inte behöver checka in (nähä?) – jag kan få erbjudandet ändå (jaha?) – och sedan kommer hon på: det är förresten Stadium Barkarby 2 du ska checka in på. Stadium Barkarby är den andra Stadium-butiken i outlet-delen av Barkarby(!)

Jag tackar vänligt men webbstrategen i mig skriker. Har jag missat något? Nej, det finns inget i affischer eller skyltar som talar om att det är Stadium Barkarby 2 jag ska checka in på.

Återigen tar jag mig över en tröskel för att verkligen fullfölja det hela, något som gemene man inte gör: Jag tar fram telefonen igen, letar aktivt upp och checkar in på Stadium Barkarby 2.

Dels retar det mig att jag checkat in på fel ställe eftersom jag nu bevisligen inte var på Stadium Barkarby men jag förundras förstås över det genialiska i att Stadium Barkarby 2 är som ett sandpapper för kundförståelsen (skapat för maximal friktion). Ett namn som Stadium Barkarby Ikeahuset hade förstås gjort att jag hittat rätt direkt utan hinder men det ligger väl ändå inte i butikens intresse?

I alla fall: nu ser jag kupongen – 99 kronor för ett par Race Marine sneakers. Strålande.

Jag ignorerar det faktum att det är junior- och damstorlekar som kupongen avser och söker upp skorna eftersom jag är nyfiken på hur stort mitt kap skulle kunna vara om jag verkligen hade det minsta intresse av produkten. Vad tjänar jag på att checka in?

0 kr.

Då tackar jag alldeles särskilt för det Stadium Barkarby 2. Samma pris utan kupong som med kupong. Nu ger till och med jag upp och promenerar raskt ut ur butiken medan jag spyr lite okvädesord i flödet.

2 råd till Stadium Barkarby 2 för att slippa misslyckas så hårt

  1. Testa. Det tar 3 minuter att förstå att det är mycket på tok med den här kampanjen. Gå igenom processen så som du tror att kunden skulle gå igenom den så blir det snabbt uppenbart varför den gör mer skada än nytta. Det blir annars pinsamt uppenbart att en reklambyrå utan helhetsperspektiv ligger bakom.
  2. Involvera personalen. Det är väldigt uppenbart att personalen inte bryr sig särskilt mycket om kampanjen. De är säkert inte ens informerade och inte tillfrågade om kampanjens lämplighet. De får bara dumma frågor av sådana som mig. Om inte alla är med på tåget så blir det alltid en tafflig upplevelse och dåligt genomförande. Som rabatten som inte blev någon rabatt.

2 råd till Stadium Barkarby 2 innan ni gör om något liknande

  1. Köp inte era kunder. Hitta de som verkligen gillar er redan och ge dem verktyg för att bli ambassadörer och sprida budskapet om hur mycket de gillar er. Det kräver lite mer arbete än att bara öppna plånboken och beställa en kampanj, men det blir äkta och trovärdigt. Och det funkar.
  2. Gör en upplevelsekartläggning (experience map) där ni dokumenterar sinnesstämningen genom hela processen från att man åker hemifrån, går in i butiken och kommer hem igen. Identifiera möjligheter till förbättringar och genomför dem. Ge en wow-upplevelse när kunden minst förväntar det. Se till att köpprocessen alltid avslutas på toppen av humörkurvan, ge något extra till de som faktiskt köper och är nöjda.

I grund och botten handlar det om att faktiskt bry sig om kunden och alltid försöka göra bra grejer för dem. Men checkar in på Stadium Barkarby 2 gör jag nog aldrig igen. Utom kanske på pin kiv 😉


Kommentera